خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن خانه روزنامه نگاران عرب:

ساختمان کنسولگری را برای تأسیس موزه‌ای به نام خاشقجی خریداری می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۶۷۲

رئیس انجمن «خانه روزنامه نگاران عرب» در ترکیه گفت که این اتحادیه تلاش می‌کند ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را برای تبدیل آن به موزه خریداری کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «توران قشلاقچی» رئیس انجمن خانه روزنامه نگاران عرب در ترکیه اعلام کرد که این انجمن تلاش می‌کند ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی اکتبر سال گذشته در آن به قتل رسید، خریداری کرده و به موزه تبدیل کند. 

قشلاقچی در ادامه افزود: «دوستی من با خاشقجی به ۱۵ سال پیش باز می‌گردد و در بسیاری از همایش‌ها و کنفرانس‌ها با هم مشارکت داشتیم». 

وی گفت که جمال از من خواست که با او برای خواستگاری «خدیجه چنگیز» از پدرش همراه باشم،‌ چرا که خویشاوندی در ترکیه ندارد. من همراه او رفتم و درباره او صحبت کردم. آن دو سپس منتظر پایان اقدامات رسمی برای ازدواج بودند و قرار بود پس از پایان کارهای رسمی طی یک یا دو هفته ازدواج کنند. 

قشلاقچی در ادامه گفت:‌ «چنگیز روز دوم اکتبر حدود ساعت چهارو ۳۰ دقیقه بعدازظهر با من تماس گرفت و گفت که جمال از لندن بازگشته و پس از مراجعه به کنسولگری هنگام ظهر هنوز از این مکان خارج نشده و منتظر اوست». 

وی با اشاره به وجود نگرانی‌هایی درباره سرنوشت خاشقجی گفت: «ما نگران بودیم، چرا که من رژیم‌های خاور میانه را به خوبی می‌شناسم . در این رژیم‌ها اگر فردی به مکانی رفت و پس از پنج تا شش ساعت از آن مکان خارج نشد،‌ این بدان مفهوم است که او کشته شده و یا برای دریافت باج گروگان نگه داشته شده است. من با خودم فکر می‌کردم شاید از آن در خارج شده چرا که هرگز فکر نمی‌کردم آنها چنین جنایتی را در ترکیه انجام دهند». 

قشلاقچی گفت که تمام داده‌ها حاکی از آن بود که جمال در کنسولگری کشته و جسدش قطعه قطعه شده است.

وی تأکید کرد که به‌رغم اینکه آل سعود به اخبار کذب متوسل شد اما وجدان جهانی سکوت اختیار نکرد و از اقصی نقاط جهان این پرسش را مطرح کردند که چگونه انجام چنین جنایتی ممکن می‌شود؟

رئیس انجمن خانه روزنامه‌نگاران عرب با تأکید بر موفقیت دیپلماسی ترکیه گفت که آنکارا جزئیات این جنایت را برای جهانیان و با روشی کاملا حرفه‌ای ارائه کرد. 

وی گفت: «آل سعود ابتدا تلاش کردند این جنایت را انکار کنند اما نتوانستند و دولت مسئولیت بزرگی در این قتل دارد». 

قشلاقچی از وجود طرح‌های گسترده‌ای برای احیای نام و یاد دوستش خاشقجی که کاملا وحشیانه به قتل رسید، خبر داد و گفت: «ما این برنامه‌ها را در تاریخ دوم اکتبر اعلام خواهیم کرد اما یکی از آنها تأسیس موزه‌ای با نام خاشقجی است و به همین منظور به تلاش‌هایمان برای خرید ساختمان کنسولگری و تبدیل آن به موزه تلاش می‌کنیم». 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز