خبرگزاری کار ایران

دبیرکل حزب اسلامی تبیان افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا:

بحران اصلی کابل، با شمارش آراء شروع می‌شود/تقلب ماحصل اعمال نفوذ خارجی‌ها است/پیدایش دولت موقت، سقوط کشور را تضمین می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۸۵۶

دبیرکل حزب اسلامی تبیان افغانستان گفت: شک ندارم که نیروهای خارجی مشغول مهندسی نتایج انتخابات هستند و از این منظر باید تمام توجهات به تشکیل دولت باشد.

«سیدعیسی حسینی مزاری» دبیرکل حزب اسلامی تبیان افغانستان در تشریح آخرین وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان و ابهام‌های انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: انتخابات افغانستان در هر دوره‌، با دشواری‌های فراوان روبه‌رو بوده است. در انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته در سراسر افغانستان برگزار شد هم مشکل‌ها زیادی وجود داشت که یکی از این مشکل‌ها، عدم سرشماری دقیق نفوس و واجدین شرایط رای‌دهی بود. مشکل دیگر بحث شناسنامه‌های الکترونیکی بود که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مطمئنیم که روند به زودی درست نخواهد شد. به موازات این مسائل، ناامنی و تشدید عملیات‌های طالبان هم یکی از مسائلی بود که فضای انتخابات را تحت تاثیر قرار داد. البته مساله مهم‌تر از تمام این موردها، حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان است که زمینه‌ساز تقلب شده است و شک نداریم که آنها مجدداً در روند انتخابات اعلام نفوذ کرده‌اند.

وی ادامه داد: مردم افغانستان از روزهای منتهی به انتخابات و حتی در حین رای‌دهی نگران دخالت خارجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بودند؛ چراکه نه تنها آنها بلکه تمام طیف‌های سیاسی افغانستان نمایندگانی در انتخابات داشتند که نگران کسر آراء آنها و آینده خود هستند. از این منظر مساله دخالت خارجی‌ها و عدم وجود امنیت در سراسر افغانستان دو مشکل اصلی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود. مشکل دیگری که افغانستان و مردم کشورمان از آن رنج می‌برند، به بن‌بست رسیدن صلح با طالبان است. اقدام‌های طالبان در ولایات مختلف افغانستان مانع از حضور مردم در انتخابات شد اما در ولایاتی که امنیت برقرار بود این اتفاق رخ نداد و شهروندان افغان توانستند آراء خود را به صندوق بیاندازند. تمدید دو ساعته انتخابات هم برای سوق دادن مردم به مشارکت بیشتر بود، چراکه از حدود ۹ میلیون واجد شرایط تنها حدود دو میلیون در انتخابات شرکت کردند که این موضوع برای دولت پیام خوبی در بر ندارد.

رئیس خبرگزاری صدای افغان با اشاره به مبارزه انتخاباتی میان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، گفت: رقابت اصلی این دور از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی بود. آمار موجود نشان می دهد که این دو نفر محوریت اصلی انتخابات امسال را داشتند. نکته بسیار مهم در این مورد این است که اشرف غنی به دلیل دسترسی به منابع دولتی، توانست مانور خوبی در فضای سیاسی و اجتماعی افغانستان بدهد که همین موضوع ابهام‌های زیادی را به وجود آورده است. در انتخابات ریاست جمهوری قبلی شاهد آن بودیم که نفوذ ایالات متحده و دخالت این کشور در روند انتخاباتی باعث شد تا اشرف غنی بتواند پیروز انتخابات شود. در همان دوره تقلب‌های گسترده‌ای در شمارش آراء اتفاق افتاد و حتی فرآیند رای‌گیری هم با ابهام‌های جدی روبه‌رو بود که متاسفانه در این دوره هم چنین اتفاق‌هایی رخ داده است.

مزاری افزود: انتخابات ریاست جمهوری به صورت تمام و کمال باید توسط افغان‌ها و مردم این سرزمین برگزار شود و نظارت بر این روند هم باید به صورت بومی انجام میشد؛ اما متاسفانه مجدداً شاهد اعمال نفوذ خارجی‌ها و خط‌دهی پنهان آنها در روند انتخابات بودیم. این مساله دقیقاً من را یاد سفر جان کری به افغانستان و میانجی‌گری برای تشکیل دولت وحدت ملی افغانتان می‌اندازد که ماحصل آن در صحنه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی افغانستان کاملاً مشخص است. من معتقدم که اگر قبل از انتخابات ریاست جمهوری مساله صلح با طالبان، حداقل به یک نقطه مشخص می‌رسید وضعیت (حداقل از حیث امنیتی) کمی بهتر بود اما متاسفانه آمریکایی‌ها تمام منافذ امید ملت افغانستان را دوباره کور کردند و بذر ناامیدی مجدداً در همه‌جا کاشته شد. لذا به نظرم پس از تشکیل دولت باید بحث صلح درافغانستان بر اساس طرح پیشنهادی حامد کرزی مجدداً در دستور کار قرار بگیرد و در این میان تمام جناح‌ها و طیف‌های سیاسی باید به میدان بیایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین بحران و مشکل چند روز آینده افغانستان، شمارش آراء انتخاباتی خواهد بود. شک نکنید در حین و پس از شمارش آراء جناح عبدالله و اشرف غنی با یکدیگر وارد اصطکاک خواهند شد و این دقیقاً همان نقطه ای است که آمریکایی‌ها نفوذ خودشان را تعمیق می‌بخشند تا بتوانند منافع خود را تامین کنند. از این منظر ستاد نظارت بر انتخابات باید مانع مهندسی نتایج انتخابات شود؛ چراکه اگر همانند دوره قبل پیش برویم بدون تردید نمونه دیگری از حکومت وحدت ملی روی کار خواهد آمد که وضعیت فعلی نتیجه همان دولت است. در این میان پروژه دیگری که باید با آن مخالفت شود، جلوگیری از تشکیل دولت موقت توسط آمریکایی‌ها است؛ چراکه این موضوع به راحتی می‌تواند دستاورد ۱۸ ساله کشور را ظرف چند دقیقه به باد بدهد. بنابراین تمام توجهات باید به روند شمارش آراء و شکل‌گیری دولت جدید باشد.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز