خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

هدف بن‌سلمان از پذیرش قتل خاشقجی، تطهیر چهره بود/ ابهام این است که آیا مسئولیت پذیرفته یا دستور حذف را صادر کرده است

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۲۲۸

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ولیعهد سعودی قصد دارد به دنیا بگوید که مسئولیت خطای زیردستانش را قبول می‌کند ولی هیچگاه دستور قتل را تایید نکرده است و این معنای مانور رسانه‌ایِ انحرافی دارد.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل پذیرش مسئولیت قتل جمال خاشقجی توسط ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اظهارات اخیر ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه پی.بی.اس از جهاتی عجیب و غریب جلوه می‌کند اما به نظرم در مورد اینکه چه موقع و چگونه این ادعاها را مطرح کند به او مشاوره داده شده است. عده‌ای معتقدند سخنان او بسیار تعجب‌انگیز است اما من معتقدم که این مدل از اظهارات را نباید یک موضوع بسیار خارق‌العاده دانست؛ چراکه بدون تردید پشت پرده اینگونه اظهارات سناریویی وجود دارد که نه تنها در صدد منافع داخلی است، بلکه تامین منافع خارجی را هم مدنظر دارد. آنچه در این مورد باید گفته شود این است که محمد بن سلمان اظهاراتش را به گونه‌ای طراحی کرده که به همگان بگوید من این سخنان را به عنوان نوکِ هرم قدرت عربستان مخابره می‌کنم.

وی ادامه داد: ولیعهد عربستان سعودی به دنبال آن است تا به دنیا بفهماند که او مسئولیت اقدام زیردستانش (نه خودِ او) را می‌پذیرد. بسیاری از رسانه‌های داخلی کشورمان به گونه‌ای برای اظهارات وی تیتر انتخاب کرده‌اند که گویا ولیعهد عربستان مستقیماً قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به عهده گرفته است اما بحث این است که او به صورتی سخن گفته که نمی‌توان تمام بار مسئولیت قتل خاشقجی را به دوش او انداخت. بن‌سلمان قصد دارد به دنیا بگوید که او «بزرگواری کرده و مسئولیت اقدام زیردستانش» را به عهده گرفته است. این اقدام دقیقاً به مثابه این است که رئیس یک شرکت هواپیمایی ژاپنی در مقابل سقوط هواپیمای شرکت تحت امرش از مردم عذرخواهی کند، اما مسئولیت آن را متوجه تخطی یا بی‌موالاتی اشخاص دیگر بداند. در اینجاست که می‌گویم بدون تردید او برای سخنانش از اشخاص خارجی مشاوره و کسب اجازه کرده است؛ چراکه نمای کلی این اقدام همانند اقدام سیاستمداران ممالک مدرن و توسعه‌یافته است تا کشوری مانند عربستان سعودی.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بن سلمان در ابعاد بین‌المللی به دنبال کسب حیثیت از دست رفته‌ خود است، گفت: برای بررسی ابعاد پنهان این ماجرا باید مستند و تمام اسناد مربوط به مصاحبه ولیعهد عربستان با شبکه پی.بی.اس به صورت کامل پخش شود تا بتوان کُدهای مربوطه را از آن کسب کرد. آنچه مشخص خواهد بود این است که او برای تطهیر چهره خود و همچنین برای کشیدن خط بطلان روی هجمه های خارجی، دست به چنین اقدامی زده است. او خود را به عنوان یک مقام با شهامت و مسئولیت‌پذیر به دنیا معرفی کرده است. از سوی دیگر او به دنبال انتقال پیام به مخالفان داخلی خود است تا ثابت کند که نسبت به آنها از هوش و ذکاوت زیادی در سیاستمداری برخوردار است. این اقدام او را نمی‌توان خط و نشان کشیدن برای مخالفان داخلی ولیعهد دانست؛ چراکه او ماه‌ها پیش با زندانی کردن شاهزاده‌های سعودی مخالفان داخلی خود را وارد بحران کرده است و از این منظر به نظرم اظهارات بن‌سلمان را باید در راستای تقویت پرستیژ و جایگاه سیاسی وی مورد ارزیابی قرار داد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر ولیعهد سعودی در مستند و مصاحبه‌ای که قرار است طی چند روز آینده از شبکه پی.بی.اس آمریکا پخش شود رسماً اعلام کند که دستور قتل خاشقجی توسط وی صادر شده، آن‌وقت است که اتفاق‌های ناگوار در خارج ار عربستان برای او رخ می‌دهد. بدون تردید مخالفان ترامپ در آمریکا و حتی فعالان حقوق بشری در اروپا که دولتشان به سعودی‌ها اسلحه می‌فروشد واکنش‌های بسیار سختی نشان می‌دهند اما مطمئن باشید در عربستان سعودی هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. باید دید که پاسخ مدافعان حقوق بشر در غرب به این موضوع چیست و اساساً مشخص نیست که اگر او در مستند مذکور به این قتل اعتراف کند، آیا هجمه‌های بین‌المللی افزایش می‌یابد یا به صورت کلی صورت مساله پاک می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز