خبرگزاری کار ایران

استاد کالج وسالیوس در گفت‌وگو با ایلنا:

بازنده اصلی برگزیت بدون توافق بریتانیا خواهد بود/ تعلیق پارلمان، احتمال برگزیت سخت را بالا می‌برد

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۰۵۲

استاد روابط بین‌الملل در کالج وسالیوس گفت: همه از این‌که نخست‌وزیر تصمیم گرفته اجازه ندهد نمایندگان مردم نظرشان را در رابطه با مهم‌ترین تصمیم قرن ۲۱ این کشور اعلام کنند، بهت‌زده شده‌اند.

به گزارش ایلنا، پروفسور «پتار مارکوویچ» استاد روابط بین‌الملل در کالج وسالیوس است. وی در زمینه سیاست در اتحادیه اروپا، نظریه سیاسی معاصر، نظریه‌های روابط بین‌الملل و جامعه‌شناسی سیاسی تحقیق می‌کند. 

پتار مارکوویچ در رابطه با آخرین تحولات در بریتانیا بر سر مسئله برگزیت به خبرنگار ایلنا گفت: در روزهای گذشته شاهد بالاترین حد از تحولات در رابطه با برگزیت بودیم. از یک سو، تنش‌ها میان بروکسل و لندن بر سر خروج از اتحادیه اروپا بالا گرفته است و از سوی دیگر، الیزابت دوم، ملکه بریتانیا با درخواست «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور برای ادامه تعلیق کار پارلمان موافقت کرد. 

وی در ادامه افزود: این اقدام بوریس جانسون عملا معادلات سیاسی در بریتانیا را بر هم زد. با ادامه این وضعیت، نمایندگان تنها سه روز پیش از مذاکرات نهایی میان دولت و نمایندگان اتحادیه اروپا بر سر توافق برگزیت فرصت دارند. این بدان معناست که جانسون عملا این ماجرا را از دسترسی پارلمان خارج کرده است. 

نکته‌ای که نباید از یاد برود این است که ملکه بریتانیا مهره‌ای غیرسیاسی در سازوکار این کشور است و از سوی دیگر جانسون عملا رئیس دولت به حساب می‌آید. البته از یک سو، این‌که پارلمان پیش از آن‌که دولت جدید سیاست‌هایش را عرضه کند، مدتی پارلمان در استراحت بگذراند. اما این میزان از تعلیق بودن واقعا غیرعادی است. تازه این در حالی است که چیزی به برگزیت نمانده است. 

بازنده اصلی برگزیت بدون توافق بریتانیا خواهد بود/ تعلیق پارلمان، احتمال برگزیت سخت را بالا می‌برد

وی در رابطه با تاثیر این تصمیم جانسون بر سیاست داخلی بریتانیا افزود: این اقدام جانسون که می‌توان آن را کودتایی علیه دموکراسی در بریتانیا دانست، همه مردم را شگفت‌زده کرده است. همه از این‌که نخست‌وزیر تصمیم گرفته اجازه ندهد نمایندگان مردم نظرشان را در رابطه با مهم‌ترین تصمیم قرن ۲۱ این کشور اعلام کنند بهت‌زده شده‌اند. البته جانسون گفته که این اقدام را برای این انجام داده تا بتواند فضا و فراغت لازم برای کار را داشته باشد. اما خب، واضح است که خیلی‌ها به این اظهارات با شک و تردید نگاه می‌کنند. 

استاد روابط بین‌الملل در کالج وسالیوس در رابطه با واکنش‌های صورت گرفته در قبال این اقدام جانسون گفت: آن دسته از مردم که می‌خواهند کشورشان در اتحادیه اروپا باقی بمانند، طبعا از این اقدام بسیار خشمگین هستند. تصاویری که رسانه‌های جهان از تظاهرات مردم در لندن نمایش داده می‌شود، همین افراد هستند. دلیلش هم واضح است: تعلیق پارلمان نهایتا امکان عدم رای اعتماد به کابینه جانسون را زیر سؤال برده و تلاش‌های مخالفان برای جلوگیری از برگزیت را الکن می‌گذارد. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و دیگر رهبران مخالفان خواستار تظاهرات مردم در اعتراض به این اقدام جانسون شده‌اند.

واکنش‌های مخالفان البته کاملا قابل‌پیش‌بینی بود: «جان برکو»، رئیس مجلس عوام بریتانیا، این اقدام را تعدی به قانون اساسی خوانده است. تمامی رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که نگاهی منفی به برگزیت دارند، به این اقدام واکنشی تند نشان داده‌اند. این در حالی است که موافقان جانسون نیز روایت خود را دارند. برای مثال، روزنامه تلگراف که طرفدار برگزیت و بوریس جانسون است، در سرمقاله‌ای عنوان کرد که نخست‌وزیر بریتانیا آتش مخالفان را با آتش پاسخ داده است. این در حالی است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیانیه‌ای در مخالفت با این اقدام جانسون را به امضا رسانده‌اند. بنابراین واکنش‌ها ترکیبی است از ستایش و خشم. البته واکنش اروپا نیز کاملا منفی بود که کاملا می‌شد انتظارش را داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: نکته‌ای که هواداران این اقدام جانسون به آن توجهی نمی‌کنند این بوده که تعلیق پارلمان و عدم مصالحه بر سر طرح پشتیبان ایرلند، دست آخر احتمال برگزیت سخت را بالا می‌برد.

وی در ادامه عنوان کرد: نهایتا، بازنده برگزیت بدون سخت بریتانیا خواهد بود نه اتحادیه اروپا. فقط کافی است کمی راجبش فکر کنید. دولت جانسون هرچقدر هم تلاش کند نمی‌تواند در این مدت کوتاه، دست کم آنچنان که باید و شاید، خود را برای عواقب منفی برگزیت بدون توافق آماده کند. رکود و کمبود شماری از خدمات پیامد بلاواسطه این اقدام خواهد بود. اما اروپا به‌خاطر سازوکار متحدی که دارد راحت‌تر می‌تواند عواقب این اقدام را از سر بگذارند. 

بازنده اصلی برگزیت بدون توافق بریتانیا خواهد بود/ تعلیق پارلمان، احتمال برگزیت سخت را بالا می‌برد

پتار مارکوویچ با اشاره به مسیری که اکنون پیش روی بریتانیا قرار دارد گفت: پارلمان بناست در تاریخ سوم سپتامبر از تعطیلات تابستانی بازگردد. فردای آن روز نخست‌وزیر در مجلس عوام حاضر خواهد شد تا به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد. ناگفته پیداست که این جلسه دیدنی خواهد بود! در تاریخ ۱۲ سپتامبر پارلمان معلق خواهد شد و ۱۴ اکتبر بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت تا با طرح جانسون برای برگزیت آگاه شود. این در حالی است که ۱۷ اکتبر اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و نمایندگان بریتانیا برای بحث بر سر طرح برگزیت برگزار خواهد شد و نتیجه آن هم چندان روشن به نظر نمی‌آید. 

 

گفت‌وگو از: کامران برادران

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز