خبرگزاری کار ایران

افشای جزئیات کامل طرح ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه توسط یک مقام کرد

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۵۲۳

عضو کمیته روابط خارجی شورای ملی کرد محتوای دیدارش با مقامات وزارت خارجه آمریکا برای ایجاد منطقه امن و مناطق مشمول را فاش کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه روداو، «ابراهیم برو»، عضو کمیته روابط خارجی شورای ملی کرد محتوای دیدار با مقام‌های وزارت خارجه آمریکا درباره ایجاد منطقه امن و عمق آن و مناطق مشمول را فاش کرد.

برو روز گذشته -جمعه- در مصاحبه با شبکه «روداو» گفت: «طرف آمریکائی برای ما توضیح داد که منطقه امن مورد بحث، منطقه‌ای امنیتی و نظامی خواهد بود. توافق شد که عمق این منطقه بین پنج تا ۱۴ کیلومتر باشد اما این عمق در مناطق مختلف مورد نظر متفاوت است به گونه‌ای که از پنج کیلومتر در برخی مناطق شروع شده و به ۱۴ کیلومتر در مناطق دیگر می‌رسد». 

وی در ادامه افزود: «توافق انجام شده در سه مرحله اجرا خواهد شد، ‌نخست بین مناطق تل أبیض و رأس العین،‌ سپس مراحل دوم و سوم از شرق رأس العین و یا غرب تل أبیض به سمت عین العرب انجام خواهد شد». 

برو تأکید کرد که برای عق‌ نشینی سلاح سنگین به مسافت ۲۰ کیلومتر و نیز عدم حضور یگان‌های حمایت کرد و نیروهای دموکرات سوریه در عمق تعیین شده به میزان پنج تا ۱۴ کیلومتر توافق شد. همچنین گشت‌های مشترک آمریکا و ترکیه در منطقه و نیز ایجاد مراکزی برای آنها بر پا خواهد شد و ترکیه نیز در قالب نیروهای هوائی ائتلاف بین‌المللی که در آسمان منطقه پرواز می‌کنند، حضور خواهد داشت. 

وی گفت: «هیچ نیروی غریبه‌ای در منطقه دخالت نخواهد کرد. فقط گشت‌هایی وجود دارد اما بر اساس آنچه ما درک کردیم،‌ شهر قامشلی با توجه به وجود نهادهای دولت سوریه و شروط مورد توافق ترکیه، آمریکا، نیروهای دموکرات سوریه یا یگان‌های حمایت کرد و حزب اتحاد دموکراتیک دارای شرایط ویژه‌ای است. همچنین طرفین برای ابقای مناطق حضور نیروهای دولت سوریه تحت کنترل این نیروها توافق کردند که به نظر می‌رسد شهر قامشلی از این گشت‌ها مستثنی هستند». 

برو توضیح داد: «ما نگرانی‌های خود را نسبت به آمدن آوارگان سوری به منطقه امن و اینکه مخالف بازگشت آوارگان و پناهندگان سوری به مناطق خود نیستیم، اما جنگ در برخی مناطق متوقف نشده و بنابراین بازگشت آنها سخت است، بیان کردیم. ما نگران هستیم که ترکیه برای اسکان بیش از سه میلیون پناهنده سوری حاضر در خاک خود در این منطقه پیش قدم شود در عین حال می‌دانیم که واشنگتن و آنکارا توافق کرده‌اند که ترکیه کسی را به زور به منطقه بازنگرداند».

بر اساس این گزارش، واشنگتن و آنکارا حدود سه هفته پیش از دستیابی به توافق اولیه برای ایجاد مرکز عملیات مشترک در ترکیه در نزدیک‌ترین زمان ممکن به منظور هماهنگی و مدیریت ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه خبر دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز