خبرگزاری کار ایران

جشن مردم سودان به مناسبت آغاز روند انتقال قدرت به غیر نظامیان

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۸۱۳

مردم سودان امروز- شنبه- آغاز اجرای توافق تاریخی بین شورای نظامی و رهبران جنبش اعتراض‌آمیز برای انتقال قدرت به غیر نظامیان را جشن می‌گیرند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ مردم سودان امروز -شنبه- آغاز روند انتقال قدرت به غیرنظامیان را جشن می‌گیرند.

در این مراسم که در سالنی مشرف به رود «نیل» برگزار خواهد شد،‌ شورای انتقالی نظامی و رهبران جنبش اعتراض‌آمیز اسناد توافقی که دوره انتقالی به مدت ۳۹ ماه را تعیین می‌کند،‌ امضا خواهند کرد. 

به‌رغم اینکه مسیرهای دموکراسی همچنان پر از موانع است،‌ اما فضای جشن که قرار است شخصیت‌های خارجی در کنار هزاران نفر از شهروندان سودانی در خارطوم در آن شرکت کنند، بر کشور  حاکم است. 

این توافق پس از هشت ماه تنش و آشوب در تاریخ چهارم آگوست با وساطت اتحادیه آفریقا و اتیوپی بین دو طرف درگیر صورت گرفت و تظاهرکنندگان آن را پیروزی انقلاب خود می‌دانند حال آنکه ژنرال‌های نظامی آن را مایه افتخار خود در دور کردن کشور از جنگ داخلی می‌بینند.

همزمان با امضای رسمی این توافق که امروز صورت خواهد گرفت، ‌سودان عملیاتی را که شامل اقدام‌هایی مهم و فوری است، آغاز خواهد کرد و فردا شورای انتقالی جدید با اکثریت غیر نظامیان تشکیل خواهد شد. 

رهبران جنبش اعتراض‌آمیز سودان، پنجشنبه گذشته از توافق برای تعیین «عبدالله حمدوک»، کارشناس اقتصادی  و مسئول سابق در سازمان ملل به عنوان نخست‌وزیر خبر دادند. 

انتظار می‌رود که حمدوک تلاش‌هایش را بر اصلاح اقتصاد سودان که از زمان جدائی بخش نفت‌خیز جنوب از شمال در سال ۲۰۱۱ از بحران رنج می‌برد،‌ متمرکز کند، اما بسیاری از مردم سودان در توان نهادهای انتقالی برای سرکوب قدرت‌های نظامی در سه سال پیش از برگزاری انتخابات ابراز تردید می‌کنند. 

بر اساس این گزارش، گروه‌های مختلف سرکش در مناطق حاشیه‌ای چون «دارفور»، «النیل الارزق» و «کردوان» در مراسم جشن شرکت نخواهند کرد و جبهه انقلابی سودان که جنبش‌های اعتراض‌آمیز را زیر پرچم خود متحد می‌کند، از این گروه‌ها دعوت کرد اما آنها بیانیه قانون اساسی را نپذیرفتند و خواهان نمایندگی در دولت و ارائه ضمانت‌های بیشتر در مذاکرات صلح شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز