خبرگزاری کار ایران

نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی در گفت‌وگو با ایلنا:

سالوینی می‌خواهد قدرت را به‌تنهایی در دست بگیرد/ فروپاشی دولت، اقتصاد ایتالیا را گرفتار بحران عمیق‌تری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۲۹۸

روزنامه‌نگار ایتالیایی گفت: مایه شرمساری است که ۱۴ ماه پس از تشکیل دولت، رهبران ائتلاف ایتالیا هنوز نتوانسته‌اند به توافقی برای ادامه کار خود برسند و این بحران را به بار آورده‌اند.

«جیامپیه‌رو روسی» نویسنده و روزنامه‌نگار در روزنامه «کوریره دلا سرا» است. وی از دهه ۱۹۹۰ روایت‌گر بسیاری از فصول سیاسی در ایتالیا بوده و مسائل قضایی، اقتصادی و کارگری این کشور را تحلیل و بررسی کرده است. این روزنامه‌نگار همچنین کتاب‌های بسیاری نیز در زمینه فعالیت‌های مافیایی در شمال ایتالیا و تاثیرشان در سیاست امروز این کشور به رشته تحریر درآورده است. از جمله این آثار می‌توان به «مافیا در میلان»، «کرک سمندر»، «قانون؛ فعالیت‌های گروه اندرانگتا  [قوی‌ترین شبکه مافیایی ایتالیا] در لُمباردی» و «مافیا در شمال شرق ایتالیا» اشاره کرد.  

 

جیامپیه‌رو روسی با اشاره به تنش‌های اخیر در سپهر سیاسی ایتالیا و احتمال سقوط دولت ائتلافی این کشور به خبرنگار ایلنا گفت: مایه شرمساری است که ۱۴ ماه پس از تشکیل دولت، رهبران ائتلاف هنوز نتوانسته‌اند به توافقی برای ادامه کار خود برسند و این بحران را به بار آورده‌اند.  اما برای تحلیل بهتر این مسئله چه‌بسا بهتر باشد کار را با شرح ماوقع آغاز کنیم؛ بحران با پروژه قطار سریع‌السیر بین تورین ایتالیا و لیون فرانسه آغاز شد. زمانی که حزب لیگ شمالی به رهبری «ماتئو سالوینی» طرح هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی احداث کانال برای این پروژه را از طریق کوه‌های آلپ مطرح کرد، صدای جنبش پنج ستاره بلافاصله درآمد. تنش‌ها اما روز چهارشنبه وارد فاز جدیدی شد. همان‌طور که می‌دانید، در جلسه‌ای که در آن روز در پارلمان برگزار شد، این دو حزب بر سر آینده پروژه این قطار پرسرعت علیه یکدیگر رای دادند. 

وی در رابطه با تاثیر فروپاشی احتمالی دولت بر وضعیت سیاسی ایتالیا گفت: نکته اینجاست که تعداد کرسی‌های جنبش پنج ستاره از حزب لیگ بیشتر است. اما این را هم باید در نظر گرفت که بر اساس نظرسنجی‌ها، سیاست‌های پوپولیستی سالوینی باعث شده که محبوبیتش در ایتالیا دوبرابر شود. بنابراین این نکته را باید در نظر گرفت که چه‌بسا سالوینی این‌طور پیش خودش فکر می‌کند که اصلا نیازی به حزب پنج ستاره و «لوئیجی دی مایو» رهبر آن، ندارد و می‌تواند به‌تنهایی با حزبش قدرت را در ایتالیا در دست بگیرد. 

سالوینی می‌خواهد قدرت را به‌تنهایی در دست بگیرد/ فروپاشی دولت، اقتصاد ایتالیا را گرفتار بحران عمیق‌تری می‌کند

این روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر در ادامه گفت: سالوینی می‌گوید که این پروژه می‌تواند اقتصاد راکد ایتالیا را جان دوباره‌ای بدهد. نمی‌خواهم وارد جزئیات اقتصادی ماجرا شوم که آیا اصلا پیش‌برد چنین پروژه‌ای به نفع مردم و وضعیت فعلی ما هست یا نه. اما اینجا می‌توان تناقضی آشکار را در اظهارات مقامات کشور دید. سالوینی پیشتر گفته بود که «ما در ایتالیا نیاز به "آری‌گویی" داریم». خب، کجاست این آری‌گویی کذایی؟ آری‌گویی به بهبود اقتصادی با برگزاری انتخابات زودهنگام؟ با فرو بردن کشور در بحرانی بسیار عمیق‌تر از آن‌چه در حال حاضر به آن دچار شده‌ایم؟ بحث بر سر اقتصاد است، مگر نه؟ خب، با خبر شکست ائتلاف دولت، بازار سهام در ایتالیا دو و نیم درصد سقوط کرد! شاخص اف‌تی‌اس‌ای که مهم‌ترین شاخص در بازار سهام ایتالیا است به پایین‌ترین میزان در دو ماه گذشته رسید! کجاست احیای اقتصاد نیمه‌جان ایتالیا؟ 

وی در ادامه افزود: ناگفته نماند که ما در ماه سپتامبر باید بودجه سال ۲۰۲۰ را هم تعیین کنیم. البته وضعیت مایو هم از سالوینی بهتر نیست. من از هیچ یک از دو طرف هواداری نمی‌کنم، اما این‌ها در نهایت هیچ دردی را دوا نمی‌کند. نظر من این است که «سرجو ماتارلا»، رئیس‌جمهوری ایتالیا، تلاش می‌کند اوضاع را کمی آرام کند، چون در وضعیت فعلی اصلا نمی‌توان این همه شوک را به کشور وارد کرد. ایتالیا پس از یونان دومین کشور بدهکار اتحادیه اروپا است! تا همینجای کار هم اختلاف با اروپا بر سر بودجه ۲۰۱۹ همه‌چیز را عقب انداخته است. آیا از دست ماتارلا کاری ساخته است؟ نمی‌دانم، شاید. ولی این را بگویم که ما در ایتالیا گاه ماتارلا را «مارتادلا» [یک مدل کالباس قدیمی ایتالیایی که بیشتر به‌عنوان طعم‌دهنده در پیتزا از آن استفاده می‌شود] صدا می‌کنیم؛ هم به‌خاطر سن و سالش و هم به خاطر بی‌مصرف بودنش! 

سالوینی می‌خواهد قدرت را به‌تنهایی در دست بگیرد/ فروپاشی دولت، اقتصاد ایتالیا را گرفتار بحران عمیق‌تری می‌کند

این نویسنده صاحب‌نام ایتالیایی در رابطه با آینده احزاب دولت ائتلافی در صورت برگزاری انتخابات مجدد گفت که سالوینی این را در نظر نمی‌گیرد که رکود سیاسی بالاخره همه را خسته می‌کند! بازی‌های حزبی به کنار، بالاخره مردم می‌خواهند آرامش داشته باشند! اگر بنا باشد در ماه آگوست شاهد انتخابات زودهنگام باشیم، این می‌تواند تاثیر ملموسی بر محبوبیت لیگ شمالی بگذارد. نکته‌ای دیگر این‌که این اتفاق در بدترین زمان ممکن برای دولت افتاده است: تعطیلات تابستان! می‌دانم ممکن است برای شما چندان این قضیه ملموس نباشد، اما به‌طور سنتی ایتالیایی‌ها عاشق تعطیلات هستند. حتی خود سالوینی نیز برای سخنرانی در زمینه برنامه‌هایش از شهری به شهر دیگر رفت تا در میانه تعطیلات با مردم صحبت کند. این‌که مردم در میانه تعطیلات بخواهند گرفتار چنین مسائلی شوند، چندان تاثیر مثبتی روی محبوبیت او نمی‌گذارد. 

احزاب اپوزیسیون هم البته تلاش می‌کنند از این ملغمه به سود خود استفاده کنند، اما نهایتا آن‌ها هم در سترونی و بی‌کفایتی دستکمی از دارودسته دولت ندارند. اصلا همین بی‌کفایتی آن‌ها باعث شد که این احزاب پوپولیست به قدرت برسند! 

وی همچنین گفت: موضع اروپا هم در این رابطه برای خود جالب‌توجه خواهد بود. سالوینی گفته که اگر حزب لیگ به‌تنهایی قدرت را در دست بگیرد، از مالیات‌ها خواهد کاست. این درست همان مشکلی است که ماه‌ها ایتالیا و اتحادیه اروپا بر سر آن جروبحث کردند. حالا حسابش را بکنید که سالوینی به قدرت برسد و بخواهد بار دیگر با بروکسل درگیر شود!

جیامپیه‌رو روسی در ادامه گفت: دست آخر، این تصمیم به عدم قطعیت بیشتر می‌انجامد، چراکه سرمایه‌گذاران اعتماد خود را از دست می‌دهند. عدم قطعیت درباره بودجه هم به این قضیه اضافه می‌شود و نتیجه‌اش رسیدن شاخص بانک‌های کشور به پایین‌ترین میزان از سپتامبر ۲۰۱۶ بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز