خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

کمپ‌دیوید برای تطهیر نتانیاهو در انتخابات برگزار می‌شود/ترامپ فلسطین بدون پسوند «کشور» را مدنظر دارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۹۵۵

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: کمپ دیوید در وهله نخست برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و در وهله دوم ابزار تسهیل انتخابات اسرائیل به حساب می‌آید.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دستورکار نشست سال جاری کمپ‌دیوید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به روند صلح تحمیلی به مردم فلسطین که از ۳۵ سال پیش تاکنون ادامه دارد، به خوبی می‌بینیم که سرآغاز این روند کمپ دیوید بوده است. قراردادهایی مانند اسلو هم در امتداد آن و مکمل این وضعیت بوده که توانسته شرایط را به نفع رژیم صهیونیستی رقم بزند. در طول سالیان گذشته تاکنون شاهد پستی و بلندی‌های بسیاری در مورد پرونده فلسطین و صلح در سرزمین‌های اشغالی بوده‌ایم که هم اکنون این روند همانند گذشته ادامه دارد و فقط شکل و بعضاً محتوای آن با سال‌های گذشته تفاوت دارد. به گونه‌ای که امروز به وضوح می‌بینیم اعراب در کنار آمریکا و اسرائیل به دنبال ذبحِ حقیقتِ فلسطین هستند و هر روز شاهد همپوشانی پنهان و آشکار آنها در این مسیر هستیم.

وی ادامه داد: اینکه دیده می‌شود ایالات متحده و در رأس آن جرد کوشنر و دونالد ترامپ زیر سایه توپخانه رسانه‌ای آمریکا و سایر متحدان خود به دنبال برگزاری مجدد نشست کمپ دیوید هستند، موضوعی است که از دو جهت باید به آن نگاه کرد. نخستین دلیلی که باعث شده کوشنر مجدداً دست به سفرهای منطقه‌ای (مصر، اردن، بحرین، امارات، سذرمین‌های اشغالی و عربستان) بزند، بحث انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است. شک نکنید که در تاریخ ایالات متحده ثبت می‌شود که هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا به اندازه ترامپ برای اسرائیل گریبان چاک نداده و نخواهد داد. او نه تنها حیات سیاسی خود را (همانند دموکرات‌ها) در حمایت از اسرائیل می‌بیند بلکه منافع اقتصادی کشورش را در پیوند با این موضوع ارزیابی می‌کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که ترامپ و نتانیاهو دارای اندیشه راست‌ِ افراطی هستند و هر دو در عرصه بین‌الملل برای یکدیگر می‌توانند آورده‌های مختلفی  داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شکست نشست اقتصادی منامه، گفت: نکته تعجب‌آور این است که ترامپ و تیم او بدون در نظر گرفتن خروجی نشست شکست‌خورده منامه مجدداً می‌خواهند در مورد معامله قرن دست به یک مانور جدید آن هم با برچسب کمپ‌دیوید بزنند و سوال اینجاست که چرا آنها با وجود عدم حصول نتیجه در بحرین، دوباره به این فکر افتاده‌اند؟ کوشنر خروجی منفی نشست بحرین را به خوبی لمس کرده اما باز هم مسئولیت هماهنگی در مورد برگزاری کمپ‌دیوید را به عهده گرفته است. تا جایی که اینبار به صورت کاملاً هدفمند به دنبال اجماع‌سازی و آگاهی اعراب برای ترغیب کردن آنها به شرکت در نشست کمپ‌دیوید است.

صدرالحسینی افزود: اینکه چرا کوشنر قصد دارد قبل از هرچیر در ابتدای امر وارد مصر و اردن شود موضوعیست که به بندهای معامله قرن مربوط است. در آن سند به صورت کاملاً مشخص آمده است که بخشی از مصر و اردن برای تاسیس فلسطین جدید در نظر گرفته شده است اما متاسفانه هیچ حرفی از استقلال فلسطین یا قرار گرفتن عبارت «کشور فلسطین» در بیانیه نهایی وجود ندارد. تا جایی که اخیراً روزنامه یدیعوت آحرونوت به نقل از منابعی در واشنگتن خبر داده که قرار است نشست کمپ دیوید بدون حضور نتانیاهو برگزار شود و ترامپ کلیات طرح خود را بدون پرداختن به ابعاد الزام آور آن از جمله حمایت از تشکیل فلسطین بدون استفاده از لفظ «کشور» برای آن، و پذیرش حق فلسطینیان در قدس بدون استفاده از لفظ «پایتخت» برای آن تشریح خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که در مورد تاریخ نشست کمپ دیوید باید مورد نظر قرار بگیرد این است که ترامپ پیشنهاد داده تا این نشست قبل از برگزاری انتخابات پیشِ‌روی اسرائیل برگزار شود. این بدان معناست که واشنگتن باز هم به دنبال محیط‌سازیِ مثبت و هدایت افکار عمومی به نفع نتانیاهو است و از این منظر تل‌آویو برای برگزاری این نشست لحظه‌شماری خواهد کرد. در مقابل به احتمال زیاد تمام مفاد مطرح شده در معامله قرن با کمی تغییر مطرح خواهد شد اما مساله مهمتر واکنش شخصیت‌ها و طیف‌های فلسطینی به این نشست، قبل از برگزاری آن است. یکی از مشکلات عمیق آمریکا و اسرائیل، رد صریح پیشنهاد ترامپ از جانب گروه‌های فلسطینی است و این به معنای وجود مانع بسیار بزرگ بر سر راه منویات فکری تل‌آویو و واشنگتن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز