خبرگزاری کار ایران

آمریکا ترکیه را از طرح تولید «اف-۳۵» کنار گذاشت

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۱۴۶

کاخ سفید رسماا اعلام کرد آمریکا جنگنده‌های اف- 35 را به ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه، نمی‌فروشد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کاخ سفید، شب گذشته از آغاز تعلیق مشارکت ترکیه در طرح تولید جنگنده‌های «اف-۳۵» به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه، کنار گذاشت و تأکید کرد که این اقدام به همکاری میان آنکارا و واشنگتن ضربه وارد خواهد کرد.

کاخ سفید افزود: «متاسفانه، تصمیم ترکیه به خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ تداوم مشارکتش در برنامه تولید اف-۳۵ را غیرممکن می‌کند.»

کاخ سفید تصریح کرد: «اس ۴۰۰ برای مقابله با هواپیماها و موشک‌های ناتو طراحی شده و می‌تواند اطلاعات مخفی جنگنده فوق پیشرفته اف ۳۵ را جمع‌آوری کند.»

یک مسئول در وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) نیز اعلام کرد، شرکای پروژه ساخت جنگنده اف-۳۵ در تصمیم حذف ترکیه از این پروژه با آمریکا همراه هستند و روند کنار گذاشتن ترکیه از آن به طور رسمی آغاز می‌شود.

ترکیه از جمله کشورهای توسعه‌دهنده و خریدار جنگنده اف-۳۵ بود و عضو ناتو است.

در واکنش به قطع همکاری آمریکا و آنکارا برای ساخت و انتقال جنگنده اف-۳۵ در واکنش به خرید سامانه روسی اس-۴۰۰، وزارت خارجه ترکیه این تصمیم را «نه بر پایه دلایل مشروع و نه سازگار با روح اتحاد» توصیف کرده‌ است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای از آمریکا خواسته تا از مسیر «اشتباه» بازگردد؛ چراکه این رویکرد «به روابط راهبردی بین متحدان ناتو ضربه می‌زند».

وزارت خارجه ترکیه افزود: «بی‌توجهی ایالات متحده به پیشنهاد ما برای تشکیل کارگروه با ناتو در راستای مذاکره درباره این موضوع، نشانه روشنی‌ است که طرف آمریکایی به این موضوع تعصب دارد و تمایلی به حل مشکل بر پایه حسن نیت ندارد.»

آنکارا بارها هشدارهای ناتو و آمریکا در مورد ناسازگاری اس-۴۰۰ و اف-۳۵ رد کرده بود. آمریکا و شماری از متحدانش می‌گویند سامانه موشکی روسی قادر است نحوه ردگیری و شناسایی جنگنده‌های اف-۳۵ را فرا بگیرد.

هفته پیش ترکیه نخستین محموله از سامانه اس-۴۰۰ را تحویل گرفت. ساعاتی پیش از اعلام رسمی این موضوع، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود: «این‌که شما بروید و موشک روسی بخری، و ما اجازه نداشته باشیم میلیاردها دلار سلاح به آن‌ها بفروشیم، موضوع عادلانه‌ای نیست.»

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز