خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پشت‌پرده دعوت ترامپ از رهبر کره شمالی برای سفر به آمریکا/ دورنمای دیپلماسی محافظه‌کاران برای شبه‌جزیره کره

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۶۱۵

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال آن است تا از طریق رام کردن کره‌شمالی بتواند دستاوردی ولو نسبی در سیاست خارجی برای خود دست و پا کند تا در تبلیغات ریاست جمهوری از آن بهره ببرد.

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل اسبق شرق آسیای وزارت خارجه با اشاره به دیدار دونالد ترامپ و رهبر کره‌شمالی در  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دیدار کوتاهِ رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی را باید در ادامه تلاش‌های ترامپ برای تطهیر کارنامه خود در سیاست خارجی آمریکا دانست. اینکه ترامپ به یک‌باره و بدون مقدمه و هماهنگی قبلی پیشنهاد دیدار با کیم جونگ اون را مطرح می‌کند جنبه‌های روانی و سیاسی مختلفی دارد. نخست آنکه او از تریبون اجلاس جی۲۰ رقیب خود را خطاب قرار می‌دهد و تمام دنیا منتظر آن هستند تا ببینند رهبر کره‌شمالی چه جوابی به او می‌دهد؛ به عبارتی دیگر باید بگویم که ترامپ توپ را به زمین کره‌شمالی انداخت تا از این طریق علاوه بر موج‌سواری رسانه‌ای و عملیات روانی بتواند میل و رغبت خود به حل و فصل منازعه در شبه جزیره کره را به رخ چین بکشد.

وی ادامه داد: دوم اینکه رهبر کره‌شمالی هم چاره‌ای جز قبول دیدار با ترامپ نداشت اما باید توجه داشته باشیم که این دیدارها به منزله حل و فصل تمام مشکلات نیست. به یاد داریم که تبلیغات گسترده‌ای برای دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در ویتنام صورت گرفت اما خروجی آن کمتر از حد انتظار بود و اصالتاً هیچ گشایشی صورت نگرفت. داده‌ها به خوبی نشان می‌دهد که کره‌شمالی در وضعیت کنونی به هیچ وجه مایل به امتیاز دادن یا کوتاه آمدن نیست و در مقابل ترامپ به دنبال رام کردن کره‌شمالی است تا بتواند پس از آن چین را مورد ضربه و مهار قرار دهد. مساله اصلی این است که اولویت اول ترامپ و سیاست‌گذاران آمریکا در فضای فعلی، مهار چین و پروژه میل به شرق است و تیم ترامپ به خوبی می‌دانند که در آینده نه چندان دور وارد درگیری‌های اقتصادی شدید با چین خواهند شد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه آمریکا به دنبال کنترل پکن در صحنه نظام بین‌الملل است، گفت: دعوای اقتصادی چین و آمریکا به جنگ تعرفه‌ای تبدیل شده و جالب آنجاست که ذخیره ارزی چین دقیقاً در امتداد آمریکا در حال رشد کردن است. درست است که چین از منظر نظامی و تکنولوژی به پای آمریکا نمی‌رسد اما قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ هر طور که شده خود را به عنوان اقتصاد اول دنیا معرفی کند که به نظر می‌رسد مقداری در این مورد تاخیر به وجود آمده است. از این منظر بخشی از دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی را باید در راستای تلاش او برای تطهیر عملکردش در عرصه سیاست خارجی بدانیم که البته برای او هزینه‌ها زیادی در بر داشته است. به عنوان مثال ترامپ به ژاپن رفت و «شینزو آبه» را راهی تهران کرد تا بتواند از این طریق تهران را به سمت میز مذاکره هدایت کند اما این تاکتیک هم جواب نداد.

وی افزود: ترامپ به نوعی شینزو آبه را برای تهران هزینه کرد اما هیچ جواب و منفعتی برای او رقم نخورد. از این منظر ترامپ در وضعیت کنونی که کمپین انتخاباتی او شروع به کار کرده، به شدت محتاج یک عملکرد مثبت و حتی نسبی در عرصه سیاست خارجی است تا بتواند رقبای خود در این محور را حداقل مورد هدف قرار دهد. در این میان شاهد دعوت ترامپ از کیم جونگ اون برای سفر به واشنگتن هستیم که به نظرم مشاوران تبلیغاتی او تا حدی در این دعوت دخیل بوده‌اند و به دنبال یک جوسازی رسانه‌ای دیگر در آستانه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا هستند. من اعتقاد دارم که کره‌شمالی به تنهایی در این بازی حضور ندارد بلکه از کشورهایی مانند چین و روسیه خط می‌گیرد و بعید می‌دانم که به این راحتی امتیازهایی مانند خلع سلاح هسته‌ای به آمریکا بدهد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز