خبرگزاری کار ایران

روایت «واشنگتن پست» از پشت پرده انصراف ترامپ از حمله به ایران

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۳۸۴

روزنامه واشنگتن پست جزئیات تلاش فرماندهی آمریکا برای پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکائی توسط ایران پیش از صدور دستور انصراف از حمله نظامی به این کشور را افشا کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، روزنامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار گزارشی با استناد به گفت‌وگو با ۲۵ نفر از مقام‌‌های کاخ سفید،‌ ارتش و نمایندگان کنگره نوشت: «روز پنج شنبه از ساعت هفت صبح، چهار نشست در کاخ سفید به منظور بررسی پاسخ مناسب به ایران برگزار شد و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این بازه زمانی، ایده عملیات نظامی را تایید کرد».

در ادامه این گزارش آمده است که اعضای دولت آمریکا با عقب نشینی ناگهانی ترامپ از تصمیم حمله غافلگیر شدند،‌ به گونه‌ای که یکی از مسئولان گفت: «رئیس همیشه غافلگیر می‌کند».

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از اطمینان واشنگتن از نابودی پهپاد، جلسه‌ای را با مسئولان بلند پایه برای بررسی پاسخ احتمالی برگزار کرد. 

ترامپ در نخستین واکنش خود در توئیتی رأس ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح نوشت: «ایران مرتکب خطای بسیار بزرگی شده است». 

ترامپ اندکی پس از آنکه اعلام شد نظامیان به چند ساعت برای آماده شدن نیاز دارند، به پنتاگون برای حمله به ایران چراغ سبز نشان داد.

یک مقام نظامی بلندپایه گفت که ناوگان دریائی آمریکا از جمله کشتی‌های حامل ناو هواپیمابر «آبراهام لینکن» آماده حمله به ایران بودند و احتمال حملات هوائی یا حملات موشکی با موشک «تاماهاک» وجود داشت. 

این مقام نظامی در ادامه افزود که امکان مشارکت کشتی‌های «لت گلف» و «باینبرگ» که قادر به حمل موشک‌های تاماک هستند، در عملیات شلیک موشک وجود داشت. 

واشنگتن پست نوشت که اعضای هر دو حزب کنگره فقط اطلاعاتی سطحی از محتوای جلسه‌ها در کاخ سفید و گزینه‌های مورد پذیرش ترامپ دریافت کرده بوند. 

این روزنامه نوشت حدود ساعت ۶ عصر هنگامی که فرماندهان نظامی آماده آغاز عملیات بودند، ‌ترامپ پرسش‌هایس کلیدی در نشست با مشاورانش درباره قربانیان احتمالی جنگ مطرح و تأکید کرد که هیچ یک از نیروهای آمریکائی در جریان سرنگونی پهپاد توسط ایران کشته نشده‌اند. 

بر اساس گزارش واشنگتن پست، ترامپ حدود ساعت ۷ عصر پیش از زمان مشخص شده برای اجرای عملیات در اقدامی متناقض با گرایش‌های بسیار افراطی برخی مشاورانش به ویژه بولتون که حامی قدیمی تغییر نظام در ایران است، تصمیم به لغو حمله گرفت.

ترامپ روز گذشته- جمعه- به معاونانش گفت که از تصمیمش برای عدم حمله به ایران خوشحال است این در حالی است که عده‌ای در واشنگتن از این تصمیم ترامپ ناامید شده و این عقب‌نشینی را نشانه ضعف وی برشمردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز