خبرگزاری کار ایران

پنتاگون: همکاری با ترکیه به رغم خرید سامانه اس- ۴۰۰ ادامه می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۶۸۰

دو مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز- شنبه تأکید کردند که رابطه واشنگتن- آنکارا حتی در صورت اصرار ترکیه بر عملی شدن معامله سامانه مشکی اس- ۴۰۰ روسیه و اخراج این کشور از برنامه جنگنده‌های اف- ۳۵ ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ دو مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز -شنبه- تأکید کردند که رابطه واشنگتن- آنکارا حتی در صورت اصرار ترکیه بر عملی شدن معامله سامانه مشکی اس- ۴۰۰ روسیه و اخراج این کشور از برنامه جنگنده‌های اف ۳۵ ادامه خواهد داشت.

شبکه تلویزیون ماهواره‌ای دولتی «الحرة» نیز به نقل از «مایکل اندروز» سخنگوی امور ناتو و اروپا در پنتاگون اعلام کرد: «روابط استراتژیک با ترکیه و همکاری‌های چندجانبه با نیروهای این کشور مانند رزمایش‌های نصر آناتولی را ارزشمند می‌دانیم و هماهنگی ما با آنکارا محدود به برنامه جنگنده‌های اف- ۳۵ نیست». 

اندروز درباه احتمال تغییر تصمیم تعلیق مشارکت ترکیه در برنامه اف ۳۵ در صورت انصراف از خرید سامانه موشکی اس- ۴۰۰ روسیه گفت: «اگر ترکیه این معامله را به زودی لغو کند، تمام تصمیم‌ها قابل تغییر و توقف است». 

وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوها با ترک‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد، گفت: «واشنگتن در این صورت از حضور ترکیه در این برنامه استقبال خواهد کرد».

شبکه الحره همچنین به نقل از «اریک پاهون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در امور سیاست‌های بین‌المللی گفت: «مسکو تلاش می‌کند از شکاف ناشی از معامله اس- ۴۰۰ برای شکست رابطه عمیق بین واشنگتن و آنکارا استفاده کند». 

وی افزود: «بزرگ‌ترین هدیه ممکن به روسیه ایجاد شکاف در ناتو است که اجاره نخواهیم داد چنین اتفاقی رخ دهد،‌ روابط ما با ترکیه ادامه خواهد داشت، چرا که ما حدود ۷۰ سال است که با یکدیگر متحد هستیم». 

پاهون با اشاره به اینکه مذاکرات بین واشنگتن و آنکارا قطع نخواهد شد، تأکید کرد: «طبیعتا ما تمایل داریم که ترکیه معامله با روسیه را لغو کرده و از سیستم موشکی پاتریوت استفاده کند.. ما همچنان با آنکارا در این زمینه گفت‌وگو می‌کنیم».

آنکارا در سال ۲۰۱۷ تصمیم به خرید سامانه موشکی اس- ۴۰۰ از روسیه گرفت و واشنگتن مدعی است که این سامانه موشکی،‌ سیستم‌های ناتو را تهدید خواهد کرد اما آنکارا این ادعا را تکذیب می‌کند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز