خبرگزاری کار ایران

تهدید مجدد پنتاگون علیه ترکیه درباره خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۶۴۹

وزارت دفاع آمریکا به دولت ترکیه نسبت به پیامدهای خطرناک خرید سامانه موشکی اس- ۴۰۰ روسیه هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ «چارلز سامرز» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز گذشته- جمعه- در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درباره قصد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس- ۴۰۰ روسیه گفت: «اگر ترکیه دست به چنین اقدامی بزند، ‌پیامدهای خطرناکی روابط آنکارا- واشنگتن از جمله روابط نظامی را تهدید خواهد کرد». 

سامرز تأکید کرد که اگر ترکیه قرارد موشکی خود با روسیه را اجرا کند، قطعا این موضوع بر قراردادهای تسلیحاتی این کشور با آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

وی گفت: «در این صورت آنها نمی‌توانند به جنگنده‌های اف- ۳۵ و موشک‌های پاتریوت دست یابند».

آمریکا پیش از این بارها به مقام‌های ترکیه نسبت به خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ از روسیه هشدار داده و این کشور را به اعمال تحریم‌هایی از جمله لغو قرارداد تسلیحاتی جنگنده‌های اف- ۳۵ و سامانه‌های موشکی پاتریوت تهدید کرده بود.

این پرونده از مهم‌ترین نقاط اختلاف حاد بین دو کشور آمریکا و ترکیه است.

اما ترکیه نیز بارها تأکید کرده است که معامله تسلیحاتی با روسیه غیر قابل لغو است و موضوع خروج و عقب‌نشینی از آن هرگز روی میز نخواهد آمد. ترکیه همچنین بر پاسخ قطعی نسبت به هر نوع تحریم‌های آمریکا در این زمینه تأکید کرده است. 

«فؤاد اکتای» معاون رئیس‌جمهوری ترکیه در تاریخ هفتم مارس با اعلام این خبر که کشورش قصد خرید سری نخست سامانه‌های اس- ۴۰۰ روسیه در ماه جولای آینده را دارد، ‌تأکید کرد که این معامله به نفع کشورش است.

پنتاگون و ناتو معتقد هستند که ترکیه باید از معامله موشکی با روسیه خارج شود، بر این اساس که سامانه‌های موشکی روس‌ها قابلیت استفاده در کنار تسلیحات ناتو را ندارد. 

آمریکا همچنین خرید این سامانه‌های موشکی را تهدیدی برای افشای اسرار نظامی جنگنده‌های اف- ۳۵ می‌داند که مجموعه‌ای از کشورها تولید کرده و احتمالا قادر به گریز از سامانه‌های روس است. 

واشنگتن سری نخست این جنگنده‌ها را در ماه جولای گذشته به ترکیه تحویل داد اما این جنگنده‌ها در حال حاضر به منظور آموزش خلبانان ترک در آمریکا باقی هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز