خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

توافق ترامپ و مکزیک حکایت از پیروزی دموکرات‌ها دارد/ لاتین‌تبارها جایگاهی در ادبیات انتخاباتی جمهوری‌خواهان ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۴۸۲

رئیس‌جمهوری آمریکا در عرصه سیاست خارجی شکست‌های زیادی را متحمل شد و از این منظر مجدداً به دنبال دستاوردهای جدید در حوزه داخلی است تا فضای انتخابات را به نفع خود مدیریت کند.

«علی بیگدلی» تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا در تشریح ابعاد توافق دولت آمریکا و مکزیک بر سر لغو تعرفه‌ها و کنترل پناهجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به طور کلی پرونده مکزیک در دولت فعلی ایالات متحده و به خصوص پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ یک پرونده بسیار مهم در عرصه سیاست آمریکا به حساب می‌آید که البته عده‌ای معتقدند که این موضوع خیلی زودگذر و کم‌دوام بود. یکی از دلایلی که دولت ترامپ، مکزیک را برای خود یک پرونده مهم می‌داند سطح مناسبات اقتصادی این کشور با واشنگتن است که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است و از این جهت ترامپ روی این کشور نگاه ویژه‌ای دارد. سوالی که برای خیلی‌ها بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد این است که چرا ترامپ اخیراً از وضع تعرفه‌های جدید صرف‌نظر کرده و تا حدودی از مواضع قدیم خود علیه مکزیک کوتاه آمده است؟

وی ادامه داد: شواهد و قرائن رسانه‌ای و همچنین اظهار نظرها به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ و تیم او در مورد مکزیک و همچنین پروژه دیوار کشیدن در مرزهای مشترک هر دو کشور شکست خورد و از سوی دیگر در خصوص این موضوع وارد چالش جدی با دموکرات‌ها شده است. این مساله از سوی منتقدان و حتی مخالفان وی در حزب جمهوری‌خواه آمریکا به عنوان یک ناکامی برای ترامپ مورد اشاره قرار می‌گیرد و اگر کمی با دقت نظر مناسب توجه کنیم، می‌بینیم که رسانه‌های همسو با ترامپ و جمهوری‌خواهان در این مورد کمتر حرف می‌زنند. او در این خصوص نه تنها در زمان کمپین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ بلکه پس از ورود به کاخ‌سفید بارها اظهار نظر کرده بود و حتی نسبت‌های ناروا به مکزیکی‌ها و لاتین تبارها داده بود اما هم اکنون می‌بینیم که علناً نمی‌تواند در این زمینه کاری از پیش ببرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر درگیری حزبی در مورد دیوار مکزیک بر تصمیمات ترامپ، گفت: اخیراً یکی از نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان طرحی را در مورد بهبود وضعیت مکزیک داده بود تا براثر آن از احداث دیوار در مرز مشترک با آمریکا آن هم با ارقام هنگفت جلوگیری شود که این طرح با مخالفت روبه‌رو شد. این نماینده اعلام کرده بود که به جای صرف هزینه نجومی برای تاسیس دیوار مکزیک، سرمایه‌گذاری در گواتمالا را افزایش دهند تا از این طریق سیل پناهجویان به خاک آمریکا فروکش کند که این طرح به دلیل آنکه دموکرات‌ها در سنا حضور ندارند و نمی‌توانند آن را تایید کنند، به تصویب نرسید. از این منظر دموکرات‌ها همچنان از این نقطه ضعف ترامپ به نفع خودشان استفاده می‌کنند و هم اکنون پرونده دیوار مکزیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیگدلی افزود: بر اساس توافق اخیر میان دولت آمریکا و مکزیک قرار شد تا تعرفه‌های جدید علیه مکزیک وضع نشود و در قبال آن مکزیک مانع سرازیر شدن سیل پناهجویان به خاک آمریکا شود اما این مساله هم باعث کم شدن مجادله دموکرات‌ها و جمهوری‌خوا‌‌‌هان نشد و حتی اخیراً شاهد توهین ترامپ به نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) و بالعکس بودیم. تا جایی که او در حال تخریب اوباما و دستاوردهای دولت وی است و آرام آرام که به انتخابات نزدیک می‌شویم، ترامپ در حال مانور دادن روی دستاوردهای داخلی خود است. به خصوص آنکه او توانسته اقتصاد خود را بهبود ببخشد و بیکاری را به ۳.۳ درصد برساند اما در سیاست خارجی موفق عمل نکرده است.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که رفتار جدید ترامپ با مکزیک چه تاثیری بر آراء انتخاباتی او دارد، خاطرنشان کرد: اصالتاً نگاه جمهوری‌خواهان در انتخابات به لاتین‌تبارها نیست و روی آنها سرمایه‌گذاری حداکثری صورت نمی‌دهند اما در مقابل (به خصوص در زمان نامزدی کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶) دموکرات‌ها از این موضوع بهره‌برداری می‌کنند. محافظه‌کاران آمریکا بر اساس همان نظریه قدیمی یهودی‌هایی که برای اولین بار وارد آمریکا شده‌اند، ایالات متحده را مقدس می‌دانند و شما می‌بینید که رگه‌های مذهبی در جمهوری‌خواهان بیشتر از دموکرات‌ها است. ترامپ و تیم او به خوبی می‌دانند که به آراء و حمایت یهودی‌ها بیش از لاتین‌تبارها نیاز دارد و از این منظر من فکر نمی‌کنم که برای او این موضوع خیلی مهم باشد. به عبارتی دیگر، راست‌افراطی در آمریکا هیچ چسبندگی با مهاجران ندارد و از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مقبولیت ترامپ به مرز ۵۰ درصد در آمریکا رسیده است.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز