خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل تمایل کُردهای سوریه به مذاکره با دمشق/ ابعاد تغییر حمایت میدانی آمریکا از کردها و تبدیل آن به چتر رسانه‌ای

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۶۴۸

شکاف میان کُردهای سوریه به حدی عمیق شده که بخشی از دو دستگی حاصل از آن، احتمال مذاکره با دمشق را افزایش داده است.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل عقب‌نشینی و تمایل کردهای سوریه برای مذاکره با دولت مرکزی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اینکه چرا کردهای سوریه از چندی پیش تاکنون به نحوی موضع می‌گیرند که به دنبال مذاکره با دولت سوریه هستند، در چند موضوع نهفته است. نخست اینکه ارتش سوریه طی چند ماه اخیر با اقدام‌های نظامی خود توانست شرایطی را پدید آورد که کردهای سوریه از منظر سیاسی و میدانی در دوراهی مشخص قرار گیرند؛ یعنی یا باید همانند معارضان سلاح‌های خودشان را تحویل داده و پای میز مذاکره بیایند یا اینکه همانند تروریست‌ها زیر ضربه ارتش قرار بگیرند. این وضعیت تا حد زیادی برآمده از  عقب‌نشینی حامیان معارضان و تروریست‌ها است؛ به صورتی که ارتش سوریه توانست تمام جناح‌های درگیر در این کشور را به هر ترتیبی که شده یا وادار به مذاکره یا مجبور به عقب‌نشینی کند. از این منظر نخستین دلیل در این موضوع خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت میدانی فعلی سوریه به خوبی نشان می‌دهد که کردها به سمت موازنه قدرت در حرکت هستند و این مساله نشان می‌دهد که آنها به دنبال معامله هستند. در این مسیر باید توجه داشت که هرگاه نظام سیاسی سوریه اقتدار خود را در جغرافیای کشور نشان داده، کردها بلافاصله تمایل خود نسبت به مذاکره را به صورت کامل نشان داده‌اند و حتی طی مدتی که گذشت، بخشی از آنها به ارتش سوریه پیوستند. تا جایی که آنها با ملحق شدن به بدنه ارتش سوریه، علیه داعش جنگیدند و همین موضوع موجب شد تا جریان‌ها و مجموعه‌های کُردی در سوریه دچار چالش شوند و نهایتاً شاهد به وجود آمدن شکاف نظری میان آنها هستیم. برخی از جریان‌های کردی سوریه از مواضع اخیر خود نسبت به دمشق عقب‌نشینی کردند اما بخش دیگر آنها اینگونه نیست و همچنان به دنبال  استقلال و حتی جنگ با دمشق هستند. این مولفه‌ها از یک سو نشان می‌دهد که توانمندی ارتش و دولت سوریه بالا رفته و موضع آنها تثبیت شده و از سوی دیگر نشان می‌دهد که انشقاق میان کردها افزایش پیدا کرده است.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به رابطه کردهای سوریه و آمریکا در تحولات اخیر و فعلی منطقه، گفت: آنچه کاملاً واضح خواهد بود این است که ایالات متحده در بازی سوریه شکست قابل توجهی را متحمل شده است. این وضعیت نه تنها در سوریه بلکه در غرب‌ آسیا کاملاً واضح است و اتفاقاً همین مساله باعث شده تا میزان حمایت آمریکا از کردها در منطقه کاهش بیابد. در وضعیت کنونی به صورت واضح می‌بینیم که ایالات متحده از حمایت سیاسی و میدانی وارد عرصه حمایت رسانه‌ای شده و نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند از منطقه سهم خود را کسب کنند. البته این سناریو فعلاً در صحنه رسانه‌ای قابل رویت و احساس است اما در عرصه میدانی و سیاسی چنین توانایی برای آمریکا وجود ندارد و به همین دلیل است که آنها به لفاظی و تحلیل‌های کلان روی آورده‌اند.

صدرالحسینی در پایان افزود: تمام نشانه‌ها و کُدهای موجود به خوبی بیانگر این است که رابطه ایالات متحده با کردها قطع نخواهد شد اما با عنایت به وضعیت کنونی، واشنگتن توان استفاده از کردهای سوریه علیه دمشق را ندارد. باید متوجه باشیم که آمریکا در چند صحنه حمایت خود از کردهای سوریه را قطع کرد و خیلی راحت پشت آنها را خالی کرد. از این منظر کردهای سوریه بسیار با احتیاط اقدام می‌کنند که این موضوع به عنوان دومین دلیل برای عقب‌نشینی کردها از مواضع قبلی و تمایل به مذاکره با دولت سوریه به حساب می‌آید. من بر این باورم که شکاف میان کردها افزایش پیدا کرده و با عنایت به پیشروی ارتش سوریه و افزایش قدرت آن، انسجام داخلی در سوریه بالا رفته و به نظرم چشم‌انداز کردهای سوریه در این فرآیند تا حد زیادی مشخص است. از این منظر احتمال دارد طی ماه‌های آینده شاهد اخباری در مورد مذاکره دو طرف باشیم.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز