خبرگزاری کار ایران

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد:

جنایت جنگی نیروهای امنیتی مصر در صحرای سینا

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۹۱۰

سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز- سه‌شنبه- اعلام کرد که نیروهای امنیتی مصر جنایت‌های گسترده‌ای را علیه شهروندان در شبه جزیره سینا مرتکب شده‌اند که برخی از آنها در سطح جنایت جنگی است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، دیده‌بان حقوق بشر امروز- سه‌شنبه- اعلام کرد که نیروهای امنیتی مصر مرتکب جنایت‌های گسترده‌ای علیه شهروندان در شبه جزیره سینا شده‌اند که برخی از آنها در سطح جنایت جنگی است. 

این سازمان خواستار توقف حمایت‌های نظامی کشورهای دیگر شد. 

نیروهای زمینی و هوائی مصر چند سالی است که با عناصر مسلح گروه‌های تندرو در منطقه محروم صحرای سینا درگیر هستند.

این گزارش، نیروهای امنیتی را به بازداشت‌های ظالمانه گسترده افراد کم سن و سال و دخالت در عملیات ربودن و ارتکاب شکنجه و قتل خارج از چارچوب دادگاه و محاکمه و نیز مجازات دسته‌جمعی و عملیات اخراج اجباری متهم کرده است. 

دولت مصر هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است اما در گذشته نسبت به اتهامات نقض حقوق بشر واکنش نشان داده و تأکید می‌کرد که باید اقدام‌های امنیتی قوی برای سرکوب گروه تروریستی داعش و افراط‌گرایان در خاک این کشور انجام شود. 

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که این گزارش ۱۳۴ صفحه‌ای شامل دوره دو ساله بین ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ شده و به مصاحبه با ۵۴ نفر از ساکنان شمال صحرای سینا و مقام‌های دولتی و نظامی سابق و بیانیه‌های رسمی و تصاویر ماهواره‌ای استناد کرده است.

این سازمان اعلام کرد که ۵۰ مورد بازداشت خودسرانه ساکنان وجود دارد که ۳۹ مورد آن حالت بازداشت در سلول انفرادی در مکانی نامعلوم است. 

دیده‌بان حقوق بشر به نقل از دو بازداشتی سابق اعلام کرد که برخی اثنای بازداشت به دلیل سوء رفتار و فقدان مراقبت پزشکی جان باختند.

این گزارش ۱۴ مورد قتل افراد بازداشت شده را خارج از چارچوب محاکمه با استفاده از روش‌های مشابه روش‌های مذکور در تحقیق رویترز که در ماه آوریل منتشر شد، اعلام می‌کند.

دو سخنگوی ارتش و اداره کل تحقیقات که مسئول ارتباط با رسانه‌های خارجی است، اعلام کردند که پیش از مطالعه این گزارش اظهار نظر نخواهند کرد. سخنگوی وزارت کشور نیز از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد. 

دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که ده‌ها هزار نفر از ساکنان شمال صحرای سینا که تعداد آنها حدود نیم میلیون نفر برآورد می‌شود،‌ مجبور به ترک خانه یا فرار از آن شدند. این در حالی است که هزاران نفر دستگیر و صدها نفر مخفیانه بازداشت شده‌اند.  

در ماه فوریه ۲۰۱۸ نیروهای امنیتی مصر عملیاتی را در شمال صحرای سینا انجام دادند که به سرعت توسط رسانه‌ها پوشش داده شد و افراط‌گرایان وابسته به داعش را مورد هدف قرار داد و منازل و اراضی زراعی را در مرزهای نوار غزه و حوالی شهر العریش تخریب کرد. 

ارتش مصر انجام عملیات تخریب گرانه گسترده در شمال صحرای سینا را تکذیب و اعلام کرد که نیروهای مسلح در چارچوب قانونی برای ایجاد مناطق امن برای تقویت امنیت فعالیت می‌کنند. همچنینن ساکنان کوچ شده دوباره جابه‌جا شدند.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر از آمریکا که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سالانه به مصر کمک می‌کند و نیز از تمام شرکای بین‌المللی این کشور خواسته شده که به حمایت نظامی و امنیتی پایان دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز