خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

سایه راست‌ افراطی بر انتخابات پارلمان اروپا/ شاهد ظهور «ناسیونالیسم تهاجمی» در قاره‌ سبز هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۳۳۶

اگرچه راست افراطی نمی‌تواند اکثریت پارلمان اروپا را به دست بگیرد اما اگر رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در دور دوم پیروز شود فاتحه اروپا را باید بخوانیم.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل اروپا در تشریح آخرین وضعیت فضای اروپا در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: فضای عمومی قاره سبز به دلیل اینکه طی انتخابات‌های اخیر احزاب سنتی و جریان‌های اصلی دچار شکست‌های متعدد شده‌اند و با ناکامی روبه‌رو هستند، به شدت پیچیده و مبهم است. واقعیت این است که ناکامی‌ احزاب مذکور طی این مدت به گونه‌ای بوده که موجب رشد جریان راست افراطی در کشورهای اروپایی شده؛ به عنوان مثال در اسپانیا، ایتالیا، سوئد و غیره این احزاب توانسته‌اند بر خلاف گذشته خیزش‌های چشمگیر داشته باشند. این روند به خوبی گواه آن است که اوضاع و احوال در اروپا وخیم است و این فضا باعث رشد جریان راست افراطی در این اوضاع و احوال می‌شود. تا جایی که رئیس جمهوری فرانسه هم اخیراً به این موضوع اشاره کرده بود که نشانگر خطرهای پیوسته راست افراطی در اروپا است.

وی ادامه داد: ماکرون اخیراً اظهار کرده بود که راست افراطی می‌تواند برای ما (اروپا) بسیار خطرناک باشد اما در ادامه به مخاطبان خود، رسانه‌ها و حتی سیاستمداران فرانسه رسماً اعلام می‌کند که نباید بیش از حد به این موضوع دامن زد. این دقیقاً نشان می‌دهد که پاریس عامل اصلی رشد راست افراطی در اروپا را «دونالد ترامپ» می‌داند اما در وضعیت کنونی نمی‌توانند مقابل آن بایستند یا آن را به صورت علنی بازگو کنند. این روند را به خوبی در مساله جلیقه‌زردها به چشم می‌بینیم؛ تا جایی که مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه مو به مو از این جنبش به نفع خود بهره‌برداری می‌کند و امید دارد که بتواند از این طریق فشار حداکثری بر الیزه وارد کند. من بر این عقیده هستم که اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به پیروزی دست پیدا کند بدون تردید او و سایر رهبران و خط‌شکنان راست افراطی در اروپا حرف برای گفتن خواهند داشت و راست افراطی در قاره سبز تقویت می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به خیزش راست افراطی در سایر کشورهای اروپایی و تاثیر آن بر انتخابات آتی پارلمان اروپا، گفت: کشورهایی مانند هلند، سوئد و مجارستان هم اکنون درگیر مشکل راست افراطی هستند. من معتقدم که آلمان (بعد از مرکل) و فرانسه‌ (پس از ماکرون) بیش از وضعیت فعلی اسیر راست افراطی خواهد شد. باید توجه داشت که پیروزی راست افراطی در قاره سبز عامل‌های زیادی دارد. نخست، ایدئولوژی بیگانه‌ستیزی و مخالفت آنها با اسلام است که می‌تواند جامعه هدف آنها را گسترش و نفرات زیادی را به سمت آنها جذب کند. دوم اینکه آنها بدون قد و شرط به دنبال خروج از اتحادیه اروپا هستند تا جایی که رهبر راست‌های افراطی در هلند اخیراً اعلام کرده بود که ماندن در اتحادیه اروپا بسیار خطرناک و حتی خیانت به حساب می‌آید. از این منظر این تفکر نه تنها برای جهان بلکه برای تمام کشورهای اروپایی بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث فروپاشی اتحادیه اروپا شود.

بیگدلی افزود: من نمی‌گویم که انتخابات پارلمان اروپا توسط جریان راست افراطی در کشورهای اروپایی تسخیر یا بایکوت می‌شود بلکه معتقدم این جریان به شدت در حال بیدار شدن است و می تواند تبعات زیادی برای اروپا و جهان داشته باشد. در آستانه انتخابات پارلمانی شاهد به راه افتادن «ناسیونالیسم تهاجمی» هستیم. آنها مثلاً به تفکر و منافع ملی بیش از هر چیز اهمیت می‌دهند و در همین راستا اتحادیه اروپایی را یک نهاد کاملاً ناموفق به حساب می‌آورند. حال شما فرض کنید که این جریان وارد پارلمان اروپا شود و در نهادی که به عنوان مقنن قاره اروپا شناخته می‌شود، دست به وضع قانون بزنند. به عنوان مثال شخصی مانند «نایجل فاراژ» که قبلاً رهبر حزب یوکیپ بریتانیا بود و اساساً قائله برگزیت را خودش به راه انداخت، هم اکنون در تلاش است تا از طریق انتخابات پارلمان اروپا وارد این نهاد اروپایی شود؛ مشخص است با ورود این افراد چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه بود که انتخابات امسال پارلمان اروپا به شدت فضای ملتهب و مه‌آلودی را برای مردم سراسر کشورهای اروپایی به وجود آورده. آنها نمی‌دانند به چه کسی اطمینان کنند و در این بین بسیاری از نامزدها (خصوصاً جریان راست افراطی) بر روی موج‌ها سوار شده‌اند و این به راحتی می تواند عوام را سر کار بگذارد. معتقدم که راست رافراطی در اروپا به راحتی می‌تواند زمینه‌ساز بروز و ظهور فاشیسم شود و این یک پدیده خطرناک از پس از جنگ جهانی دوم در اروپا به حساب می‌آید. این جریان اگر در انتخابات پارلمان اروپا نتواند اکثریت را به دست بگیرد بدون تردید در آینده در انتخابات‌های ریاست جمهوری و پارلمانی کشورهای اروپایی زهر خود را خواهد ریخت.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز