خبرگزاری کار ایران

جزئیات «معامله قرن» دونالد ترامپ افشا شد

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۸۰۸

بخش‌هایی از جزئیات طرح «معامله قرن» رئیس‌جمهوری آمریکا افشا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی میدل‌ایست آی، روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم»، روز گذشته -سه‌شنبه- بخش‌هایی از جزئیات طرح «معامله قرن» رئیس‌جمهوری آمریکا را افشا کرد. 

از آنجایی که منبع این خبر ناشناس است، نمی‌توان صحت و سقم آن را به‌طور مستقل تایید کرد. 

اسرائیل هیوم گزارش داد که برخی از مفاد این توافق از سوی «جرد کوشنر»، داماد ترامپ و «جیسون گرینبلت»، مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه مطرح شده است. 

بنا بر اسناد منتشر شده، این سند از سوی سه طرف امضا خواهد شد:‌ اسرائیل، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و حماس. 

بر این اساس، دولتی فلسطینی تحت عنوان «فلسطین جدید» در سرزمین‌های کرانه باختری و نوار غزه که به اشغال اسرائیل درآمده تشکیل خواهد شد. در عرض کمتر از یک سال، انتخابات برگزار می‌شود و اسرائیل نیز طی سه سال به‌تدریج زندانیان فلسطینی را آزاد می‌کند. 

در زمینه بیت‌المقدس نیز کنترل آن میان اسرائیل و «فلسطین جدید» تقسیم خواهد شد، اما کنترل اصلی همچنان در دستان رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند. 

در تمام بخش‌های مقدس در شهر نه اسرائیلی‌ها حق خرید خانه‌های فلسطینیان را دارند و نه برعکس. 

بر این اساس، شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در مناطق اشغالی که جامعه جهانی بارها آن را محکوم کرده است،‌ به‌عنوان بخشی از این سرزمین‌های اشغالی تلقی خواهد شد. 

مدارک افشاشده نشان می‌دهد که مصر پیشنهاد خواهد کرد تا زمین‌های نزدیک نوار غزه را به‌عنوان بخشی از «فلسطین جدید» در اختیار فلسطینیان قرار دهد تا در آن فرودگاه، کارخانه و بخش‌های کشاورزی و تجاری ساخته شود. بخش‌های مورد ارائه از سوی مصر در توافق‌های بعدی اعلام و بر سر آن توافق خواهد شد. 

بر این اساس، بزرگراهی به طول ۳۰ کیلومتر ساخته خواهد شد که اسرائیل را به نوار غزه و کرانه باختری متصل خواهد کرد. چین ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت بزرگراه را خواهد پرداخت. کره جنوبی، استرالیا، کانادا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر یک ۱۰ درصد از هزینه‌های احداث پل را تقبل خواهند کرد.

فلسطین جدید اجازه ایجاد ارتش را نخواهد داشت و تنها می‌تواند نیروی پلیس در اختیار داشته باشد. بر این اساس، توافق عدم تخاصم میان دو طرف امضا می‌شود و دولت جدیدالتاسیس برای حمایت در برابر حملات خارجی به اسرائیل پول خواهد پرداخت. 

در صورت نیاز، دولت‌های عرب نیز برای حمایت فلسطین جدید باید به اسرائیل پول بدهند. 

اسناد افشاشده نشان می‌دهد که بر اساس «معامله قرن» ترامپ، حماس باید تمام سلاح‌های خود را به مقام‌های مصر تحویل دهد. در عوض شخصیت‌های این گروه به رسمیت شناخته می‌شود و از کشورهای عرب ماهیانه حقوقی دریافت می‌کنند. 

توافق قرن تضمین می‌کند که تا زمان احداث بندرگاه و فرودگاه مستقل در سرزمین‌های فلسطینی، مرزهای نوار غزه از طریق ترمینال‌ها و گذرگاه‌های اسرائیل به روی دنیای بیرون باز می‌شود. 

مدارک منتشر شده نشان از آن دارد که چنانچه حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین زیر بار امضای این توافق نروند، «تنبیه» خواهند شد و آمریکا دیگر از هیچ یک از پروژه‌هایی را که به سود فلسطین باشد حمایت نمی‌کند و از شرکایش نیز خواهد خواست که چنین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز