خبرگزاری کار ایران

افزایش فشارها بر عمر البشیر برای انتقال سیاسی قدرت

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۸۳۷

پس از دعوت پلیس سودان و سه کشور غربی از رئیس‌جمهوری این کشور به انتقال سیاسی به دنبال تظاهرات گسترده برای چهارمین روز متوالی در مقابل مقر ارتش در شهر خارطوم، فشارها برای کناره‌گیری وی از قدرت افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان به دنبال جنبش اعتراض‌آمیز مردمی در ماه دسامبر با بزرگ‌ترین چالش در دوره ۳۰ ساله حکومت آهنین خود مواجه است.

روز گذشته- سه‌شنبه- به دنبال تظاهرات انبوه مردم در مقابل مقر ارتش در شهر خارطوم، پلیس این کشور و سه کشور غربی از البشیر خواستند تا از قدرت کناره‌گیری کرده و زمینه انتقال سیاسی را فراهم کند.

این جنبش اعتراض‌آمیز مردمی روز شنبه گذشته به دنبال حضور مردم در مقر ارتش همزمان با تجمع عده دیگری در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری سودان و افزایش درخواست‌ها از نیروهای نظامی برای عدم حمایت از البشیر به اوج رسید. 

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از سربازان بر شانه‌های تظاهرکنندگان در حال شادی و پایکوبی منتشر شد. همچنین تصویری از زنی با پوشش سفید که شعار «انقلاب انقلاب» سر می‌داد، در این شبکه‌ها پخش شد.

تظاهر کنندگان عصر روز گذشته و پس از سپری کردن یک روز کامل زیر نور خورشید همراه با سر دادن شعارهای مخالفت‌آمیز علیه حکومت، آماده ورود به چهارمین شب اعتصاب می‌شدند. 

پلیس سودان از تمایل خود برای وحدت مردم به منظور توافق بر سر انتقال صلح‌آمیز قدرت و برقراری ثبات در این کشور خبر داد و پس از ساعت‌ها تلاش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از نیروهایش خواست که به آنها تعرض نکنند.

در همین راستا کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و نروژ اعلام کردند که زمان آن فرا رسیده تا طرح انتقال سیاسی عملی شود و از مقام‌های این کشور خواستند به درخواست مردم پاسخ گویند.

تلاش پلیس و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روز گذشته برای دور کردن معترضان از مقر فرماندهی ارتش بی‌نتیجه ماند و به گفته شاهدان عینی نیروهای ارتش از تظاهر کنندگان حمایت کردند.

به گفته یکی از شاهدان عینی، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کردند و پس از آن ارتش درب مقر خود را به روی تظاهرکنندگان گشود.

وی تأکید کرد که چند دقیقه بعد گروهی از نظامیان برای دور کردن عناصر امنیتی تیراندازی هوایی کردند. 

«صادق المهدی» رهبر حزب مخالف «الأمه» اعلام کرد که حمله عناصر مسلح به تظاهرکنندگان اعتصاب‌کننده، مقابل مقر ارتش ۲۰  کشته بر جای گذاشت.

همزمان با تظاهرات روزهای اخیر در سودان جریان برق در سراسر این کشور قطع شده که وزارت نیرو عامل آن را نقص فنی اعلام کرده است. 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه گذشته از دولت سودان خواست که محیطی آرام را برای حل بحران موجود و تشویق مردم به گفت‌وگوی فراگیر فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز