خبرگزاری کار ایران

پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ترزا می در دوراهی «خودزنی» و «خودکشی» سیاسی قرار دارد/ استعفای نمایندگان پارلمان بریتانیا دور از ذهن نیست

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۵۵۹

نخست‌وزیر بریتانیا در وضعیت فعلی شاهد بن‌بست برگزیت است و این موضوع تنها دو گزینه رفراندوم مجدد و خروج بدون هماهنگی را پیش‌رو دارد.

«پیروز مجتهدزاده» تحلیلگر مسائل بریتانیا در تشریح آخرین وضعیت پرونده برگزیت و سناریوهای محتمل برای به چالش کشیدن ترزا می در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه از داده‌های موجود پیداست، مساله برگزیت در وضعیت کنونی به جدی‌ترین چالش نخست‌وزیر بریتانیا تبدیل شده که نه تنها «ترزا می» بلکه کابینه او را در آستانه سقوط قرار داده است. او چندین بار طی ماه‌های اخیر با مسئولان اتحادیه اروپایی دیدار و مذاکره کرده اما نتوانسته با دست پُر به لندن برگردد؛ چراکه از نظر بروکسل هیچ امکانی برای ارائه امتیازهای بیشتر وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا نمایندگان پارلمان بریتانیا بیشترین حجم فشار سیاسی را بر ترزا می اعمال کنند. نمایندگان حزب کارگر و حزب محافظه‌کاران به علاوه سایر احزاب به دنبال آن هستند تا بتوانند فردا -سه‌شنبه- خانم می را توجیه کنند که نمی‌توان در وضعیت فعلی خروج از اتحادیه را به صورت عملی کلید زد.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگان پارلمان بریتانیا بارها به صورت علنی و غیر علنی نقطه‌نظرات خود در مورد برگزیت را به ترزا مِی گوشزد کرده‌اند و این نشان می‌دهد که هیچ هماهنگی میان پارلمان عوام و سیاست‌های ترزا می وجود ندارد. در این راستا اتحادیه اروپا هم به صورت قاطع آخرین تحلیل و نظر خود را به لندن ارائه داده است و در نهایت باید بگویم که شاهد یک بن‌بست سیاسی در تاریخ بریتانیا هستیم. نمایندگان پارلمان بریتانیا به دنبال آن هستند را به هر ترتیبی که شده به ترزا مِی ابلاغ کنند که چگونه باید تغییراتی را در برگزیت اعمال کند و این به معنای شروع چالش جدید میان خانه شماره ۱۰ و وست‌مینستر است. من معتقدم که وضعیت فعلی توسط شخص خانم مِی به وجود آمده و هیچکس جز او مقصر اصلی خطاب نخواهد شد. او از روز اول باید به عاقبت این تک روی‌ها توجه می‌کرد و متوجه می‌شد که برگزیت به این سادگی قابل اجرا نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به تبعات و خطرهای خروج بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی، گفت: موضوع فعلی این است که آیا نخست‌وزیر بریتانیا می‌تواند از خطرهای فعلی برگزیت به سلامت عبور کند یا خیر؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی مشخص است و دقیقاً علیه وی خواهد بود. بروکسل به هیچ وجه به دنبال راضی کردن بیش از حد لندن نیست و حتی معتقد است که ادامه‌دار شدن این پرونده می‌تواند وجاهت و جایگاه قانونی اتحادیه اروپا را تضعیف کند و از جهتی دیگر فضا را برای خیزش کشورهای دیگر همانند مجارستان در جهت خروج از اتحادیه مهیا می‌کند. باید متوجه بود که اقتصاد بریتانیا پس از اجرای برگزیت با مشکلات عدیده روبه‌رو خواهد شد و این دقیقاً موجب سقوط ثبات در بریتانیا خواهد شد. 

مجتهدزاده افزود: نخست‌وزیر بریتانیا به صراحت مشخص کرد که به‌رغم ظاهرسازی و مخالفت با برگزیت، دقیقاً به دنبال خروج کشورش از اتحادیه اروپا است. ترزا می در اوایل به روی کار آمدنش سعی داشت به همه وانمود کند از میراث «دیوید کامرون» به شدت ناراحت و عصبانی است اما واقعیت این است که او به خوبی تبعات این خروج را می‌داند و در مقابل این وضعیت سعی دارد تا تقصیر را به گردن دیگران بیاندازد. خانم مِی به دنبال آن بود تا برگزیت را از دهان اشخاص دیگر بازگو کند و همین مساله امروز به عنوان یک چالش جدی در حزب محافظه‌کاران به مانند توپ فوتبال، دست به دست می‌شود. او به خوبی می‌داند که اگر تغییرات مد نظر نمایندگان پارلمان عوام را نتواند اعمال کند، احتمال استعفای هم حزبی‌های وی قوت خواهد گرفت و همین موضوع او را در سراشیبی سقوط قرار خواهد داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ترزا می نتواند آن‌گونه که نمایندگان انتظار دارند اوضاع را آرام کند، بدون تردید اعضای حزب محافظه‌کار و حتی حزب کارگر استعفا خواهند داد. اخیراً چند نفر از هم حزبی‌های او دست به چنین اقدامی زده بودند اما واقعیت این است که تنها راه حل برون رفت ترزا می از باتلاق برگزیت، برگزاری رفراندوم مجدد خواهد بود. باید مد نظر داشته باشیم که همراهی اتحادیه اروپایی با ترزا می دور از ذهن است و از این منظر احتمال دارد شاهد برگزیت بدون توافق باشیم. در اینجا دو سناریو وجود دارد که اجرای هر کدام از آنها بدون شک حیات سیاسی ترزا می را با چالش روبه‌رو خواهد کرد. نخست اینکه او تن به برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت بدهد که در این صورت «خودزنی سیاسی» اتفاق می‌افتد و جایگاه خانم نخست‌وزیر با تزلزل مواجه می‌شود و دوم اینکه او خروج بدون هماهنگی با اتحادیه اروپا را اجرایی کند که به مثابه «خودکشی» قلمداد می‌شود. بنابراین می تا ۲۹ مارس بر سر یک دو راهی قرار خواهد داشت که اجرای هر یک از دو گزینه مذکور، حیثیت وی را خدشه‌دار خواهد کرد.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز