خبرگزاری کار ایران

افشای جزئیات جدیدی از ترور خاشقجی در مستندی از شبکه الجزیره+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۶۹۷

شبکه الجزیره عصر روز گذشته- یکشنبه- گزارش تحقیقاتی را منتشر و جزئیات جدیدی را از حادثه ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی افشا کرد که برای نخستین بار پخش می‌شود.

به گزارش ایلنا، شبکه الجزیره عصر روز گذشته- یکشنبه- در برنامه «آنچه پنهان است،‌ بزرگ‌تر است»،‌ با ارائه گزارشی از جزئیات جدید حادثه ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول پرده برداشت. 

این گزارش افشا کرد که نخستین تماس مقام‌های سعودی با مقام‌های ترک پس از ناپدید شدن خاشقجی، بین «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بوده است. 

فیدان در این تماس بر لزوم کشف حقیقت درباره وضعیت خاشقجی تأکید کرده بود اما بن سلمان به درخواست‌های ترکیه پاسخی نداده و آنها را تهدیدی غیر قابل قبول تلقی کرده بود. 

در گزارش مذکور همچنین برای نخستین بار تصاویری از کوره‌ای منتشر شد که چند ماه پیش از وقوع جنایت در منزل «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان ساخته شده بود. 

تحقیقات ترکیه نشان می‌دهد که این کوره برای سوزاندن اجزای جسد خاشقجی مورد استفاده قرار گرفته است. 

در این گزارش آمده است که مقام‌های ترکیه اشتعال این کوره را طی سه روز به دنبال ورود چمدان‌هایی که حاوی اجزای جسد خاشقجی بود به داخل منزل سرکنسول سعودی، بررسی کردند. 

همچنین در گزارش مذکور فاش شد که مسئولان کنسولگری ده‌ها کیلوگرم گوشت به منظور سرپوش گذاشتن بر عملیات سوزاندن اجزای جسد در کوره خریداری کرده بودند. 

گزارشگر برنامه با کارگر سازنده این کوره ارتباط برقرار کرد و شهادت وی را درباره ساخت این کوره ثبت کرد. 

وی اظهار داشت که این کوره با توجه به مشخصات تعیین شده توسط سر کنسول سعودی، از جمله بزرگ بودن آن و تحمل حرارت بالای هزار درجه سانتیگراد و نیز عمل کردن از طریق گاز ساخته شد. 

گزارش مذکور همچنین افشا کرد که مقام‌های دایره جنائی ترکیه پس از آنکه موفق شدند رنگی را که تیم ترور به منظر سرپوش گذاشتن بر آثار قتل و محو اثر انگشت عاملان جنایت به دیوار  دفتر سرکنسول سعودی زده بودند،‌ برطرف کنند، به آثار خون خاشقجی دست یافتند. 

این گزارش وقایع داستان ترور خاشقجی را از زمان ورود به کنسولگری در تاریخ ۲۸ سپتامبر برای انجام مراحل دریافت اسناد قانونی ازدواجش با «خدیجه چنگیز» تا لحظه ناپدید شدنش در دوم اکتبر گذشته و تحولات و پیامدهای پس از آن را روایت کرد. 

در بازسازی داستان قتل خاشجی از مصاحبه با دوستان ترک و نزدیک این روزنامه‌نگار مقتول و نیز مقام‌های سیاسی و رسانه‌ای و امنیتی پیشین استفاده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز