خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان درگذشت

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۹۰۳

نخستین رئیس‌جمهوری افغانستان پس از خروج نیروهای شوروی سابق از این کشور در سال ۱۹۹۲، در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، «صبغت‌الله مجددی»، نخستین رئیس‌جمهوری افغانستان پس از خروج نیروهای شوروی سابق از این کشور در سال ۱۹۹۲، در سن ۹۳ سالگی درگذشت. 

 او که از مخالفان حکومت کمونیست وقت افغانستان تلقی می‌شد، معلم و آموزگار «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، نیز به حساب می‌آمد. 

گروه چریکی مجددی، جبهه مقاومت ملی افغانستان که از سوی ایالات متحده حمایت می‌شد، چه‌بسا کوچک‌ترین و میانه‌روترین گروه چریکی در آن زمان بود که با نیروهای ارتش سرخ مبارزه می‌کرد. 

«رونالد ریگان» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، نیروهای مجددی را جنگجویان آزادی می‌نامید. برخی از اعضای این گروه بعدا به شبه‌نظامیان طالبان پیوستند و برخی دیگر نیز بدل به حاکمان خودکامه شده و سپس به فضای سیاسی افغانستان ورود کردند. 

در پی فروپاشی دولت کمونیست این کشور، مجددی در سال ۱۹۹۲ برای چند ماه ریاست‌جمهوری افغانستان را بر عهده گرفت. وی در پی امضای توافقی که میان رهبران این گروه در مکه صورت گرفت به این مقام دست یافت. 

مجددی، همان‌گونه که در توافق عنوان شده بود، چند ماه پس از آن‌که به قدرت رسید کناره‌گیری کرد. با این حال، «برهان‌الدین ربانی» جانشین او که قرار بود چند ماه بر مسند قدرت باشد، تا چهار سال به ریاست بر این کشور ادامه داد. توافق مکه در پی این اقدام بر هم خورد و درگیری میان رقبا به کابل کشیده شد که در پی آن دهه‌ها هزار نفر که بیشترشان نیز غیرنظامی بودند کشته شدند. در نهایت، در سال ۱۹۹۶، طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت. 

در طول مدت سلطه طالبان، مجددی در خارج از کشور زندگی می‌کرد و با اشغال افغانستان از سوی نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۱ به کشور بازگشت. 

وی برای مدتی کوتاه ریاست شورای عالی صلح را نیز در افغانستان بر عهده داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز