خبرگزاری کار ایران

مخالفت مادورو با ضرب‌الاجل اروپا برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۷۷۸

رئیس جمهوری ونزوئلا مهلتی که کشورهای اروپائی برای دعوت به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده‌اند را نپذیرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا با عدم پذیرش مهلت کشورهای اروپایی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد که اگر بنا به پذیرش این موضوع بود، ریاست «خوان گوایدو» رهبر مخالفان این کشور را به رسمیت می‌شناخت.

وی در مصاحبه با تلویزیون اسپانیا گفت که هرگز در برابر اعمال فشارها برای کنار رفتن از پست خود و قبول ریاست گوایدو تسلیم نخواهد شد. 

مادورو در این مصاحبه گفت: «اتحادیه اروپا چه حقی دارد که برای برگزاری انتخابات تعیین تکلیف کند؟ آیا برای این است که متحدان راست‌گرای آنها در انتخابات پیروز نشده‌اند؟»

وی با اشاره به «گروه تماس» که توسط کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی تشکیل شده است و نمایندگان آنها پنج شنبه آینده در «مونته ویدئو» پایتخت اوروگوئه دیدار خواهند کرد، تأکید کرد که از این گروه حمایت می‌کند اما مشروط به اینکه این نشست فرصت گفت‌و‌گو بین گروه‌های ونزوئلا و حل اختلافاتشان را فراهم کرده و طرح و راهکاری را برای برون‌رفت از بحران موجود در ونزوئلا ارائه دهد. 

مادورو مخالف ۳۵ ساله که خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا اعلام کرده به دیدار و مناظره فرا خواند اما گوایدو این پیشنهاد را نپذیرفته است. 

گوایدو در توئیتر نوشت که برای حل بحران و بازگشت دموکراسی و تحقق آزادی تلاش خواهیم کرد. 

وی زمان دریافت کمک‌های انسانی از آمریکا را تعیین نکرد اما مادورو نتیجه این اقدام را مداخله نظامی واشنگتن می‌داند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری امریکا روز گذشته- یکشنبه- تأکید کرد که مداخله نظامی در ونزوئلا یک گزینه احتمالی است اما در این زمینه توضیحی نداد.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا به برگزاری انتخابات آزاد و سالم در ونزوئلا به دلیل عدم مشروعیت نظام مادورو فرا خواند. 

اتریش نیز به جمع کشورهای اروپائی پیوست که به مادورو هشت روز مهلت داده بودند انتخابات جدید برگزار کند.  

«ناتالی لوازو» وزیر اتحادیه اروپا گفت: «مهلت ارائه شده عصر امروز به پایان می‌رسد و اگر مادورو انتخابات جدید برگزار نکند،‌ گوایدو حق قانونی برای برگزاری این انتخابات دارد». 

وی در ادامه افزود: «پاسخ مادور برای برگزاری انتخابات پارلمانی نشان می‌دهد که ظاهرا او می‌خواهد گوایدو را که از حمایت مخالفان برخوردار است، ‌کنار گذارد و این موضعی بسیار تراژدیک و در عین حال مضحک است». 

مادورو پیش از این گوایدو را بازیچه دست آمریکا خوانده بود و با ورود کمک‌های انسانی از آمریکا به دلیل احتمال مداخله نظامی واشنگتن مخالفت کرده بود. 

اوضاع اقتصادی ونزوئلا کشور نفت‌خیز آمریکای جنوبی بسیار وخیم است و مردم این کشور از کمبود منابع غذائی و داروئی رنج می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز