خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

داووس ۲۰۱۹ آئینه تمام‌عیار شکست سرمایه‌داری است/ گسست سیاسی در اروپا و آمریکا باعث خیزش فاشیسم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۳۵۱

عدم حضور رهبران جهان در اجلاس داووس ۲۰۱۹ نشان دهنده آن است که نظام سرمایه‌داری در حال ریزش و راست افراطی در حال خیزش است.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل عدم حضور رهبران بزرگ جهان در اجلاس داووس ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هدف اصلی و اولیه تشکیل اجلاس داووس این بود که رهبران تمام کشورها برای مذاکره و اصلاح راهبردهای اقتصاد کلان در کشورهای خود دور یکدیگر جمع شوند تا نهایتاً بتوانند روی چشم‌اندازهای اقتصادی و تجاری دنیا اعمال نظر کرده و نهایتاً به یک جمع‌بندی مفید دست پیدا کنند. اما پس از زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ‌سفید شده، به دلیل نگرش‌های منفی و تک‌روی وی در مورد استراتژی اقتصادی کشورش (به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا)، کارایی اجلاس داووس با مشکل روبه‌رو شده است. باید توجه داشت که ایالات متحده در برهه‌های زمانی مشخص وارد اختلاف با اروپا و چین شد و این روند به قوت خود همچنان باقی است. لذا بخشی از انفعال رهبران جهان در داووس ۲۰۱۹ به رفتار و سیاست‌های ترامپ ربط دارد.

وی ادامه داد: در اخبار منتشر شده به این نکته اشاره شده که از سوی ایالات متحده هیچ شخصی در داووس ۲۰۱۹ شرکت نخواهد کرد اما به نظرم حداقل برخی از وزراء یا نمایندگان آنها در این اجلاس مهم بین‌المللی حضور خواهند داشت. در این بین ترزا می (نخست‌وزیر بریتانیا) به دلیل مشکلات داخلی و هجمه‌هایی که در مورد برگزیت بر او بار شده است در داووس ۲۰۱۹ شرکت نخواهد کرد. امانوئل مکرون (رئیس جمهوری فرانسه) به دلیل بحران و خیزش جلیقه‌زردها در پاریس خواهد ماند و رئیس جمهوری چین به علاوه نخست‌وزیر هند هم در اجلاس داووس ۲۰۱۹ حاضر نخواهند شد. این غیبت‌ها موجب شده تا اعتبار و اهمیت داووس ۲۰۱۹ نسبت به سال‌های اخیر با افت شدید روبه‌رو شود و در اینجا می‌توان گفت محفلی که قرار بود روزی خط مشی اقتصادی دنیا را تنظیم کند، امروزه به کم فروغ‌ترین رخداد سیاسی – اقتصادی دنیا تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیامدهای عدم حضور رهبران اصلی جهان در اجلاس داووس ۲۰۱۹ گفت: انفعال و عدم حضور رهبران جهان در اجلاس داووس ۲۰۱۹ باعث شده تا تحلیل بسیاری از صاحب‌نظران مانند فوکویاما در مورد نظام سرمایه‌داری با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شود. طیف عظیمی از این تئوری‌پردازان از دیرباز معتقد بودند که نظام سرمایه‌داری به خوبی می‌تواند انسان را به درجه ترقی و تحول برساند اما وقایعی که امروزه در اروپا و آمریکا رخ داده نشان می‌دهد که این نظریه‌ها کاملاً در جایگاه تضاد با واقعیت‌ها قرار گرفته است. به عنوان مثال وضعیت بودجه و تحولات اقتصادی و تجاری در ایتالیا و برخی از کشورهای اروپایی نشان‌دهنده آن است که آرام آرام باید شاهد خیزش جریان راست‌افراطی در دنیا باشیم.

وی افزود: وضعیت سیاسی و اقتصادی که بر اروپا و آمریکا حاکم شده گویای این است که در وضعیت فعلی باید بازتعریف جدی در سیاست‌های داووس صورت بگیرد؛ به گونه‌ای که کمیسیون‌های متعددی در ساختار داووس وجود دارد که همین کمیسیون‌ها باید به صورت مجدد بازتعریف درست و صحیح از سرما‌یه‌داری را صورت دهد اما مانع جدی این بحث ترامپ و سیاست اقتصادی و نوع نگاه آن به سیاست است. به همین جهت جناح راست افراطی در اروپا در حال تقویت و رشد است و بدون تردید جناح چپ و سوسیالیست‌ها در این روند بسیار تضعیف شده‌اند. به گونه‌ای که در آلمان احزاب سوسیال دموکرات و کمونیست تنها ۲۵ درصد آراء را در اختیار دارند و اگر در داووس اصلاحات ساختاری صورت نگیرد به دوران جنگ جهانی دوم باز خواهیم گشت.

بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید عدم حضور رهبران بزرگ دنیا و مذاکره آنها با یکدیگر به روند مسائل اقتصادی و پیشبرد آن ضربه خواهد زد. این موضوع می‌تواند موجب گسست و آغاز ناکارآمدی داووس و سایر نهادهای بین‌المللی اقتصادی در دنیا شود و بدون تردید ماهیت نظام سرمایه‌داری از بین می‌رود. مساله اصلی دیگر است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند باید منتظر خیزش و پیدایش مجدد فاشیسم خواهیم بود و حتی به دوران جنگ جهانی اول باز خواهیم گشت. از جهتی دیگر هم شاهد فعال شدن راست افراطی در اروپا هستیم و بدون تردید همین روندی که رهبران جهان درگیر آن هستند و نتوانستند در داووس ۲۰۱۹ حاضر شوند از این موضوع نشات می‌گیرد.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز