خبرگزاری کار ایران

بررسی عملکرد ترامپ در دومین سالگرد ورود به کاخ‌سفید؛

مجلسی: ترامپ نماینده نژادپرستی و آنارشیسم سیاسی است/ کارمندان دولت توسط کاخ‌سفید به گروگان گرفته شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۴۳۳

رئیس‌جمهوری آمریکا در طول دو سال گذشته از تمام توان خود برای هدف قرار دادن مخالفان در داخل و خارج از این کشور استفاده کرده و این روند تا پایان ۲۰۱۹ شدیدتر خواهد شد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح عملکرد دو ساله دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ترامپ را باید نماینگر و الگوی تفکر محافظه‌کاری نوین در ایالات متحده دانست؛ او در سال ۲۰۱۶ توانست با برجسته کردن نگرش پوپولیستی، عوام را به سمت خود جلب کند و نهایتاً وارد کاخ سفید شد. در این بین یکی از مولفه‌هایی که او از بدو نشستن بر صندلی ریاست جمهوری همواره دنبال کرده، تاختن بر سایر نژادها و پررنگ کردن مساله نژادپرستی است. این موضوع یکی دیگر از محورهایی است که ترامپ با برجسته کردن آن توانست بسیاری از عوام را به سمت خود جلب کند و همین موضوع باعث شده تا گرایش ملی‌گرایی در ایالات متحده نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته باشد.

وی ادامه داد: مدل سیاست‌های ترامپ در داخل آمریکا موجب شد تا بسیاری از سیاستمداران جهان رفتار او را به عنوان الگویی برای خط‌مشی خود برگزینند. به عنوان مثال رئیس جمهوری جدید برزیل که از او با عنوان «ترامپ حاره‌ای» یاد می‌شود یکی از افرادی است که تمام رفتار ترامپ را مو به مو تقلید می‌کند و همین موضوع می‌تواند به رئیس جمهوری آمریکا القاء کند که سیاست‌های ضد ساختاری آن مورد تایید بسیاری از همتایان او قرار گرفته؛ غافل از اینکه سیاست‌های فاشیستی ترامپ در داخل و خارج از آمریکا نتیجه مطلوبی نداشته است. ترامپ از بدو ورود به کاخ‌سفید تا به امروز تمام افراد و تیمی که وارد کابینه خود کرده است را بر مبنای سیاست‌های آنارشیستی‌اش گرد هم آورده ولی با گذشت زمان تمام آنها به این درک و فهم رسیده‌اند که نمی‌توانند با او کار کنند. لذا طی دو سال گذشته رسماً دیده‌ایم که بسیاری از اعضاء تیم او و بخش اعظمی از هم عقیده‌های رئیس جمهوری آمریکا یا استعفاء داده‌اند یا اخراج شده‌اند.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه رفتار و تفکر ترامپ در حد و اندازه ریاست جمهوری آمریکا نیست، گفت: بسیاری معتقدند که ترامپ توانسته هویت آمریکایی را طی سال‌های اخیر بازتعریف کند اما به نظرم باید این تحلیل را اصلاح کرد. من معتقدم که عنوان و عبارت «رئیس جمهور» برای ترامپ بسیار سنگین است و باید او را «مدیر عامل ایالات متحده» دانست. دلیل نگرشم این است که پیشینه او کاملاً تجاری و اقتصادی است و از این منظر به تمام آمریکایی‌ها به چشم کارمند و کارگر نگاه می‌کند. مثال آین ادعا را باید در تعطیلی دولت فدرال آمریکا ببینید؛ ترامپ تمام  کارمندان دولت فدرال را برای نیل به اهداف شخصی و حزبی خود به گروگان گرفته است و حتی چند روز پیش مانع سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان شد. او می‌خواهد به همه بهماند که رئیسِ ایالات متحده است و حرف اول و آخر را می‌زند. سیاست ترامپ دقیقاً نمایانگر مدلی از تزریق تفکر سرمایه‌داری با درون مایه نژادپرستی است.

وی افزود: در عرصه سیاست خارجی، ترامپ به دنبال آن بوده تا مدام به همگان بفهماند که او فاتح پرونده‌هایی است که در عرصه بین‌المللی گشایشی برای آنها متصور نیست. ایران و برجام به علاوه کره‌شمالی نمونه‌ای واضح از این پرونده‌ها به شمار می‌روند که تندروی‌های ترامپ باعث شده شاهد خط سیر دیگری باشیم. به عنوان نمونه ترامپ زمانی که متوجه شد نمی‌تواند اجماع جهانی علیه ایران به وجود بیاورد بحث نشست لهستان را از طریق میدان‌داری «مایک پمپئو» کلید زد. این بدان معناست که او می‌خواهد به هر طریقی که شده بتواند بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل را دور هم جمع کند و نهایتاً ایران‌هراسی را بیش از گذشته برجسته کند. از جهتی دیگر او با پروپاگاندای هدایت شده به دنبال آن است تا حس ناسیونالیستی علیه دشمنان خود به خصوص ایران را افزایش بدهد.

مجلسی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از تندروی‌های ترامپ در محور سیاست خارجی برای خارج شدن از فضایی است که علیه وی در مورد ارتباط با روسیه و خانواده او شکل گرفته است. ترامپ هم اکنون در فضای تزلزل به سر می‌برد و تا پایان سال ۲۰۱۹ که برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مهیا می‌شود، به این راه روش خود ادامه خواهد داد. در این بین ممکن است جمهوری‌خواهان شخص دیگری را برای نامزد شدن از سوی محافظه‌کاران انتخاب کنند اما این فقط در حد یک تحلیل و گمانه‌زنی است. آنچه مشخص خواهد بود این است که وی علیه ایران دست به تحرکات زیادی خواهد زد و از سوی دیگر متهم شدن او به دروغگویی می‌تواند بستر را برای استیضاح در داخل آمریکا و از سوی دموکرات‌ها فراهم کند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز