خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و چالش‌های پیش رو در سال جدید میلادی

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۶۴۹

سخنرانی سال نوی رهبر کره‌شمالی نشان از علاقه پیونگ‌یانگ به گفت‌وگوهای چندجانبه برای پایان دادن به جنگ کره بود. این ایده‌ای بود که پیشتر کره‌جنوبی نیز آن را مطرح کرده بود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی، در نطق خود به مناسبت سال نوی میلادی هشدار داد که چنانچه واشنگتن همچنان به تحریم این کشور ادامه دهد، «مسیر جدیدی» را پیش خواهد گرفت. با این حال، کارشناسان معتقدند که چه‌بسا اکنون برای تغییر مسیر مذاکرات بسیار دیر شده باشد.

کیم مشخص نکرد که این رویکرد جدید بناست چه باشد. ممکن است هشدار او همانند بیانیه‌های معمولی باشد که پیونگ‌یانگ تا پیش از نشست تاریخی سال گذشته با آمریکا منتشر می‌کند، اما رهبر کره شمالی نمی‌تواند گزینه‌هایی را نادیده بگیرد که آب شدن یخ سرد روابط با آمریکا می‌تواند به دنبال داشته باشد.

سخنرانی کیم جونگ‌اون چندین پرسش را در زمینه مسائل شبه‌جزیره کره پیش کشید: 

آیا این سخنرانی نشان‌دهنده ناکامی و استیصال پیونگ‌یانگ است؟ 

کیم در نشست سنگاپور وعده کرده بود که در راستای خلع تسلیحات هسته‌ای گام بردارد. اما از آن زمان پیشرفت‌های اندکی حاصل شد و حتی یکی از گفت‌وگوهای میان مقام‌های بلندپایه نیز در ماه نوامبر لغو شد.

پیونگ‌یانگ از واشنگتن خواسته تا تحریم‌هایش را لغو و پایان رسمی جنگ کره را اعلام کند. 

به‌رغم صورت گرفتن اقدام‌های مثبت از سوی آمریکا، مانند توقف رزمایش نظامی مشترک با کره جنوبی، ‌مقام‌های ایالات متحده اعلام کرده‌اند که قدم‌های آغازین کره شمال مورد تایید قرار نگرفته و نمی‌توان به‌راحتی آنان را به حساب آورد. 

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که کره‌شمالی مجبور نخواهد شد که فهرست تسلیحات و سایت‌های هسته‌ای خود را اعلام کند و یک نماینده نیز از سوی واشنگتن برای تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه پیشنهاد شد.

اما کیم جونگ‌اون در سخنرانی روز گذشته‌اش خواستار «پایان یافتن تمام و کمال» تمام رزمایش‌ها و برداشته شدن کارزار تحریم‌ها شد. 

«ویپین نارانگ»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ام‌آی‌‌تی گفت: «پیام سخنرانی کیم این بود که آن‌ها هر کاری را که در نشست سنگاپور وعده‌اش را داده بودند انجام داده‌اند، اما آمریکا در عوض کار چندانی نکرده است.»

این «مسیر جدید» به چه معناست؟ 

رسانه رسمی کره‌شمالی به انتقادهای خود از ایالات متحده افزوده است و هشدار داده که اگر فشار تحریم‌ها ادامه پیدا کند این کشور بار دیگر به مرحله رویارویی بازخواهد گشت. اما به عقیده صاحب‌نظران این امر بیشتر نشان‌دهنده استیصال کره شمالی است تا «مسیر جدید»ی که کیم حرفش را می‌زند. 

«چئونگ سئونگ-چانگ»، تحلیل‌گر ارشد مؤسسه سیجونگ کره‌جنوبی، گفت: «سخنرانی کیم نشان‌دهنده این بود که این کشور به توافقی عادلانه نیاز دارد و بعید به نظر می‌رسد که این کشور مسیر بازگشت را پیش بگیرد.»

این «مسیر جدید» ممکن است به تمرکز بر امتیازهایی اشاره داشته باشد که خلع تمام‌وکمال تسلیحات هسته‌ای را به‌شکل دوجانبه و برابر در بر نمی‌گیرد. 

«کیم جون-هیونگ»، استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه هاندونگ، گفت: «ایالات متحده باید بپذیرد که برای خلع تسلیحات نظامی کره شمالی باید بهایی بپردازد و این مسئله‌ای است مهم و واقع‌گرایانه.»

آیا کره شمالی می‌خواهد تمرکز خود را از آمریکا دور کند؟ 

سخنرانی سال نوی رهبر این کشور نشان از علاقه پیونگ‌یانگ به گفت‌وگوهای چندجانبه برای پایان دادن به جنگ کره بود. این ایده‌ای بود که پیشتر کره‌جنوبی نیز آن را مطرح کرده بود.

این به معنای همکاری با چین، کره جنوبی و دیگر کشورها است. اما شماری از تحلیل‌گران، از جمله «لی سو-هیوک»، تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای، با دیده شک به این موضوع می‌نگرد و معتقد است که جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین بی‌میلی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، به مکانیزم‌های چندجانبه می‌تواند در این مسیر ایجاد مشکل کند. 

«پاتریک کنون»، استاد مؤسسه هادسون گفت: «این امر چندان آسان نخواهد بود و بعید به‌نظر می‌رسد که هیچ‌یک از دو طرف در این زمینه به دستاورد ملموسی برسند، اما در دیپلماسی همه‌چیز ممکن است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز