خبرگزاری کار ایران

جهان در سالی که گذشت؛ نگاهی به تحولات خاورمیانه

تحلیلگر ارشد لبنانی: حمایت ایران از محور مقاومت، اسرائیل را متزلزل کرده است/ خروج آمریکا از سوریه مانور سیاسی است

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۷۳۸

استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان گفت: رژیم صهیونیستی می‌خواهد با انجام معامله قرن که مورد حمایت آمریکا و کشورهای عربی است، به پرونده فلسطین پایان دهد. به همین منظور در وهله نخست برای تحقق این هدف، از بین بردن محور مقاومت را نخستین گام عملی در این راستا می‌داند.

«جمال واکیم» استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان در تشریح تحولات مهم سالی که گذشت در سه محور استراتژیک لبنان، فلسطین و سرزمین­‌های اشغالی به خبرنگار ایلنا گفت: «بین دو موضوع  لبنان و فلسطین و طبیعتا آن سوی معادله رژیم صهیونیستی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. رژیم صهیونیستی می‌­خواهد با انجام معامله قرن که مورد حمایت آمریکا و کشورهای عربی است، به پرونده فلسطین پایان دهد. به همین منظور در وهله نخست برای تحقق این هدف، از بین بردن محور مقاومت را نخستین گام عملی در این راستا می‌­داند.  بنا بر این نتیجه احتمالی آن  تشدید تنش در مرزهای لبنان است».

واکیم در ادامه افزود: «رژیم صهیونیستی برای تحقق این هدف خود، یعنی مقابله با محور مقاومت به منظور انجام معامله قرن حساب­ و کتاب‌­هایی دارد که عواقب و پیامدهای آنها برای حمله به لبنان مشخص نیست، زیرا به دلیل قدرتی که مقاومت کسب کرده و حمایتی که ایران از این محور می­‌کند و نیز پایداری و مقاومت سوریه و عدم سقوط این کشور که طرح­‌های براندازانه و توطئه‌مآبانه به رهبری آمریکا از طریق حمایت از گروه­‌های تروریستی را منهدم کرد، این رژیم در تزلزل و تشویش به سر می‌­برد.

وی گفت: «در درگیری‌­های اخیر اسرائیل با محور مقاومت، اهداف این رژیم محقق نشد و شکست آن یکی از مهم­ترین وقایعی بود که در پرونده سالی که گذشت، رقم خورد».

واکیم در تبیین عواقب پس از خروج نیروهای آمریکا از سوریه برای اسرائیل گفت: «نظر من این است که در بیان نگرانی‌­های اسرائیل از خروج آمریکا از شرق فرات مبالغه شده است. ما باید بدانیم که این خروج یک مانور سیاسی آمریکا با رنگ تشدید تنش است. بنابراین خروج از سوریه یک اقدام تاکتیکی برای حمایت از فرصت­های تنش زا و عدم ناراحتی سربازان آمریکائی است.»

وی افزود که بحران سیاسی تشکیل دولت در لبنان در راستای تأمین منافع آمریکا و اسرائیل است.

استاد دانشگاه لبنان در تحلیل وقایع سیاسی مرتبط با این حوزه گفت: «طبیعتا لبنان در بحران سیاسی تشکیل دولت به سر می‌­برد و آمریکا با اعمال فشار بر گروه‌­های سیاسی لبنان تلاش می­‌کند مانع تشکیل دولتی شود که حزب‌الله در آن حضور دارد، زیرا آنها نمی­‌خواهند هیچ دولتی در لبنان برای حزب‌الله فرصت و شرایطی پیش آورد اما همزمان باید این نکته را هم یادآور شد که حزب‌الله این قدرت را دارد تا مانع تشکیل دولت شود».

وی ادامه داد: «از سوی دیگر آمریکا تلاش می‌­کند از طریق فشار بر سوریه و برخی متحدان آن یعنی روسیه برای مقابله با ایران، معامله قرن هر چند با برخی اعراب را عملی کند. در جبهه  مقابل نیز مقاومت لبنان یعنی حزب‌الله از مقاومت فلسطین حمایت می­‌کند که مانعی بر سر راه است و اجازه نمی­‌دهد تلاش­‌ها برای حل سیاسی موضوع فلسطین در راستای تحقق منافع  آمریکا و اسرائیل به بهای حقوق مشروع مردم فلسطین نتیجه دهد».

وی تاکید کرد که ترامپ می­‌خواهد از معامله قرن به عنوان برگ برنده در انتخابات پیش رو استفاده کند.

واکیم در بررسی چشم‌اندازه آینده منطقه در سایه تحولات این سه محور گفت: «در سال آینده پیش‌بینی می‌‌شود تنش­‌ها به طور کلی در منطقه تشدید شود چرا که آمریکا و دولت ترامپ به تعبیری می­‌خواهند طی این سال دشمنان خود از جمله ایران، چین و روسیه را به عقب‌نشینی از مواضع خود وادار کنند.بنابراین برای تشدید تنش به ویژه علیه ایران درخاورمیانه از طریق اعمال فشار بر متحدان آن چون محورهای مقاومت لبنان و فلسطین و سوریه اقدام می­‌کنند.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها تا پایان سال سوم دوره ترامپ و قبل از آغاز سال چهارم و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تلاش کنند از طرف مقابل امتیاز بگیرند و برای موفقیت و پیروزی مجدد در انتخابات از  افزایش تنش‌­ها در منطقه به عنوان برگ برنده استفاده کنند».

وی تأکید کرد که البته نباید انتظار داشت که تلاش آنها دستاوردی داشته باشد.  

استاد دانشگاه لبنان در مورد راهکارهای سیاسی در منطقه گفت که باید منتظر سال نخست دوره رئیس‌جمهوری جدید یا ترامپ در صورت پیروزی و انتخاب مجدد باشیم که چه پیش می‌­آید.

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز