خبرگزاری کار ایران

استاد علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه فلوریدا:

بسیاری از ویتامین‌ها و داروها از محصولات تراریخته ساخته می‌شود/ ذرت‌های دست‌کاری شده و محصولات کشاورزی فرآوری‌شده مشکل‌آفرین شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۳۰۲

استاد علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه فلوریدا گفت: از میان شمار بسیار محصولات تراریخته تنها دو مورد بحث‌آفرین شده‌اند؛ ذرت‌های دست‌کاری شده و محصولات کشاورزی فرآوری‌شده. اما مردم و برخی محققان طوری رفتار می‌کنند که انگار تمام محصولات تراریخته خطرناک هستند و این مایه شرمساری است. بسیاری از ویتامین‌ها و دیگر داروهایی که انسان‌ها هر روزه استفاده می‌کنند از محصولات تراریخته ساخته می‌شود.

دکتر «کیث ریچارد»، استاد علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه فلوریدا است. تحقیقات وی بر امنیت و ایمنی مواد غذایی متمرکز است. وی برنامه‌ای منسجم را در دانشگاه فلوریدا برای بهبود کیفیت و امنیت مواد غذایی، به‌ویژه میوه و سبزی، در دست کار دارد. وی در تحقیقات خود شوندشناسی، فاکتورهای آلوده‌کننده و استراتژی‌های مداخله در مواد غذایی را مدنظر قرار می‌دهد.

دکتر «کیث ریچارد» درباره فرآیند تایید سلامت مواد غذایی تراریخته به خبرنگار ایلنا گفت: فرآیند تایید سلامت فرآورده‌های تراریخته بسیار گسترده و جامع است، بسیار جامع‌تر از دیگر فرآورده‌های غذایی. شمار زیادی از مکمل‌های غذایی بدون هیچ‌گونه آزمایش جامع و کامل وارد بازار می‌شوند. اما فرآورده‌های تراریخته چنین نیستند. ممکن است تایید سلامت یک محصول تراریخته ۱۰ سال هم طول بکشد.

وی درباره گزارش‌ها درباره خطرهای احتمالی استفاده از محصولات تراریخته گفت: مشکلات به بار آمده از سوی فرآورده‌های تراریخته بسیار جزئی است. مردم معمولا درباره چیزی که از آن سر در نمی‌آورند احساس نگرانی می‌کنند. علم نمی‌تواند ثابت کند که چه چیز پیش نمی‌آید، بلکه کارش اثبات این است که چه پیش خواهد آمد. بنابراین با وجود این‌که هنوز کسی با مصرف این فرآورده‌ها مریض نشده، مردم همچنان می‌گویند که ممکن است این محصولات خطرناک باشد. می‌دانم که بسیاری با من مخالف‌اند، اما تا زمانی که تحقیقات علمی نشان ندهد که رابطه‌ای مستقیم میان محصولات تراریخته و عوارضی که به آن‌ها نسبت می‌دهند وجود دارد من آن‌ها را سالم و ایمن می‌دانم.

استاد علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه فلوریدا در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری استفاده از محصولات دستکاری‌شده و تراریخته را برای سلامت مضر می‌دانند و خواستار قطع تولید آن‌ها شده‌اند، گفت: نکته اینجاست که از میان شمار بسیار محصولات تراریخته تنها دو مورد بحث‌آفرین شده‌اند؛ ذرت‌های دست‌کاری شده و محصولات کشاورزی فرآوری‌شده. اما مردم و برخی محققان طوری رفتار می‌کنند که انگار تمام محصولات تراریخته خطرناک هستند و این مایه شرمساری است. بسیاری از ویتامین‌ها و دیگر داروهایی که انسان‌ها هر روزه استفاده می‌کنند از محصولات تراریخته ساخته می‌شود.

وی در رابطه با سیاست‌های ایالات متحده در رابطه با محصولات تراریخته گفت: راستش من چیز چندانی از سیاست نمی‌دانم. اما باید بگویم که سازوکار کشورها در رابطه با این محصولات با یکدیگر متفاوت است. ممکن است برخی شرکت‌ها از صاردات این محصولات سود کلانی ببرند، اما این بدان معنا نیست که کیفیت و امنیت این محصولات پایین است. روندهای تایید سلامت محصولات غذایی در آمریکا بسیار دقیق است.

کیث ریچارد در رابطه با تاثیر احتمالی محصولات تراریخته بر دام و فرآورده‌های گوشتی گفت: بسیاری از انتقادهای معمول درباره محصولات تراریخته، مانند تاثیری که آن‌ها ممکن است به‌عنوان غذای دام بر فرآورده‌های گوشتی بگذارند، زاییده ذهنیتی تخیلی است. تاکنون هیچ گزارشی درباره تاثیر مستقیم خطرات احتمالی این محصولات بر دام گزارش نشده است. اصولا این افراد ناآشنا با علم و دانش هستند که درباره خطرات محصولات تراریخته گمانه‌زنی می‌کنند.

گفت‌وگو از: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز