خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سخنان و نگاه ماکرون برآمده از جریان سرمایه‌داری فرانسه است/ ردپای روسیه و آمریکا در پرونده پاریس

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۱۹۵

تضعیف جایگاه صدراعظم آلمان به علاوه رشد تفکر ملی‌گرایی و افزایش تمایل به جناح راست‌گراهای اروپا موجب می‌شود که رئیس‌جمهوری فرانسه زیر فشارهای زیادی قرار بگیرد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح سخنران اخیر رئیس جمهوری فرانسه و تاثیر آن بر افکار عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه در وقایع اخیر پاریس باید مورد نظر قرار بگیرد، غرور بی حد و حصر رئیس جمهوری فرانسه بود که باید آن را یکی از عوامل شکل‌گیری و تشدید این بحران دانست. این روند تا چند روز پیش ادامه داشت اما به هر حال «امانوئل ماکرون» مجبور شد از شعارهای انتخاباتی خود تا حد زیادی عقب‌نشینی کند اما باید بدانیم که جامعه فرانسه در وضعیت فعلی به یک اجتماع ملتهب تبدیل شده و حتی اگر ماکرون پیش از این عقب‌نشینی می‌کرد، باز هم معترضان (جلیقه زردها) پا پس نمی‌کشیدند و انتقادها ادامه داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از چهره‌های سیاسی در فرانسه مانند ژان لوک ملانشن (رهبر حزب چپ‌گرای فرانسه شورشی) به سخنرانی رئیس جمهوری فرانسه انتقاد دارند و معتقدند اظهارات وی دردی را دوا نمی‌کند؛ چراکه وی هیچ حرفی  در مورد بیکاری، کارگران پاره‌وقت و زندانیان به میان نیاورده و از این منظر هیچ گشایشی در مشکلات معترضان به وجود نخواهد آمد. نکته‌ای که در اینجا نباید خارج از دایره تحلیل قرار بگیرد این است که ماکرون در حالت کنونی از بسیاری مواضع خود کوتاه آمده اما اینکه او به بسیاری از موضوع‌های ریز و درشت اشاره نکرده دلیلی بر آن‌که وی هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت نکرده، نمی‌شود. واقعیت این است که فرانسه از زمان پیروزی ماکرون تا به حال در رقابت با آلمان، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر قرار گرفته است. این در حالی‌ست که اتحادیه اروپا در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و همین موضوع می‌تواند فرانسه و جایگاه ماکرون را بیش از پیش تهدید کند.

این استاد ژئوپلیتیک با اشاره به دلایل عدم افزایش مالیات ثروتمندان فرانسه توسط رئیس جمهوری این کشور گفت: باید بدانیم که ماکرون برآمده از حزب سوسیالیست یا کمونیست فرانسه نیست بلکه خاستگاه او جریان لیبرال‌ فرانسه است؛ او پس از جدا شدن از جریان لیبرال فرانسه با شعار مستقل بودن وارد انتخابات شد اما به هر حال نسبت به لیبرالیسم اعتقادهایی دارد و همین موضوع باعث شد تا در سخنرانی اخیر خود حرفی از افزایش مالیات ثروتمندان نزند. موضوع دیگر خط‌دهی خارجی و تحریک معترضان از بیرون مرزهای فرانسه است. بخشی از جلیقه زردها از طریق فضای مجازی تحریک می‌شوند و کشورهایی مانند روسیه و آمریکا که به دنبال تضعیف اتحادیه اروپا هستند، در این سناریو دخیل هستند.

وی افزود: یکی از نمونه‌های این دخالت را باید توئیت دونالد ترامپ در حمایت از معترضان دانست. ماکرون پس از ورود به الیزه با سیاست‌های ترامپ (به صورت شکلی و عملی) مخالفت کرد و از این منظر طبیعی‌ست که واشنگتن از اعتراض‌های اخیر حمایت کند. الیزه معتقد است که تشنج و تحریک در فضای مجازی (در تجمعات اخیر پاریس) از سوی روسیه سازماندهی می‌شود و این متغیرها باعث پیچیده شدن سناریوی مذکور شده است. باید توجه کنیم که خروج بریتانیا از اتحادیه پس‌لرزه‌های خطرناکی برای اتحادیه اروپا خواهد داشت و همین موضوع موجب می‌شود که کشورهای شرق اروپا که تفکر راست‌گرایی در آنها وجود دارد به فکر جدا شدن از اتحادیه بیافتند. به عنوان مثال، چین اخیراً توانسته قرارداد تجاری ۱+۱۶ را با کشورهای اروپای شرقی منعقد کند و این بدان معناست که شکنندگی در اتحادیه اروپا نسبت به گذشته تعمیق پیدا کرده است.

سفیر اسبق کشورمان در مجارستان در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی پاریس و همچنین نگاه منفی کشورهای اروپای شرقی را باید مدلی از قیام علیه بروکسل و آرمان‌های اتحادیه اروپایی دانست. در این بین باید توجه کرد که ماکرون به عنوان رهبر جبهه حفظ اتحادیه اروپا (پس از تضعیف مرکل در برلین) به دنبال آن است که بتواند مخالفان را آرام کند و از سوی دیگر جایگاه تضعیف شده خود در اتحادیه را تقویت کند. طبیعی‌ست که اگر این روند ادامه پیدا کند، نه تنها وجهه وی بیش از پیش تخریب می‌شود بلکه موجب تهدید حیات سیاسی وی برای رسیدن به دور دوم ریاست‌جمهوری خواهد شد. بحث دیگر این است که دنیای امروز، دنیای ژئوپلیتیک و جهان رقابت است؛ از این حیث وی به دنبال جذب سرمایه به سوی فرانسه است و وقایع اخیر این راهبرد الیزه را تا حد زیادی تهدید می‌کند. واقعیت دیگر این است که جامعه فرانسه طی سال‌های گذشته به درستی مدیریت نشده و چیزی حدود ۹ میلیون فقیر در این کشور زندگی می‌کنند و معیشت خود را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند. لذا خیزش فعلی در پاریس از سوی اعراب مهاجر یا پناهجویان صورت نگرفته و از این منظر باید رویداهای اخیر را از سوی بومی‌های معترض و شهروندانی دانست که تحت فشار قرار دارند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز