خبرگزاری کار ایران

مولود چاووش‌اوغلو:

عاملان قتل خاشقجی هنگام مثله کردن جسد به موسیقی گوش می‌دادند/ بن‌سلمان خواستار دیدار با اردوغان شده است

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۳۳۳

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که کشورش خودسرانه بودن رفتار متهمان قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را تایید نمی‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با روزنامه «زود دویچه» آلمان درباره موضوع ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و روابط کشور ترکیه با کشورهای آلمان و آمریکا اظهارنظر کرد.

چاوش اوغلو افزود: «افرادی که برای قتل خاشقجی به ترکیه آمده بودند،‌ اقدام خودسرانه انجام نداده‌اند. ما از این موضوع مطمئن هستیم. آنها خود انجام چنین عملی را طراحی نکرده بودند. البته من بدون دلیل حرف نمی‌زنم».  

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه خود به فایل‌های صوتی موضوع مرتبط با قتل خاشقجی گوش داده است،‌ گفت: «این روزنامه‌نگار سعودی در یک جنایت عامدانه طی هفت دقیقه  به قتل رسیده است». 

وی توضیح داد که این جنایت پس از آن اتفاق افتاد که متهمان قتل خاشقجی موفق به اقناع او برای بازگشت به کشور نشدند.

اوغلو در ادامه گفت: «صدای صلاح الطبیقی کارشناس پزشک قانونی شنیده می‌شود که در حال دستور دادن است. او هنگام تکه تکه کردن جسد به موسیقی گوش می‌داده و این بیانگر لذت او از این کار است». 

وی افزود: «آنها عاشق تکه تکه کردن هستند. این کار آنها بسیار تنفر آمیز است». 

وزیر امور خارجه ترکیه تأکید کرد که گروه‌های بسیاری «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی را مسئول اصلی قتل خاشقجی می‌دانند. وی نسبت به یادداشت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره این جنایت ابراز تعجب کرد. 

ترامپ نسبت به صحت گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مبنی بر صدور دستور قتل خاشقجی توسط بن سلمان ابراز تردید کرده بود.

چاوش اوغلو گفت: «من نمی‌دانم چرا ترامپ چنین رویکردی را اتخاذ کرده است و نمی‌دانم آمریکایی‌ها چه خبری در دست دارند که ما از آن بی‌اطلاع هستیم». 

وی در ادامه گفت: «سخنان ترامپ برای ما کافی نیست ما باید خود اطمینان پیدا کنیم، پرسش‌های فراوانی وجود دارد از جمله اینکه همکاران محلی جنایتکاران چه کسانی بودند، جسد کجاست و ...». 

 وزیر خارجه ترکیه در توضیحی ادامه داد: «مقام‌های سعودی از ما اطلاعات می‌خواهند اما خود هیچ اطلاعاتی به ما نمی‌دهند. آنها تصویر تقریبی متهمان محلی را از ما می‌خواهند اما باید پرسید چرا تصویر تقریبی؟ سعودی‌ها خود نام آنها را می‌دانند». 

وی تأکید کرد که ولیعهد سعودی در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از او خواست تا در حاشیه نشست گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار کنند. اردوغان نیز در پاسخ گفت: «تا چه پیش آید». 

عربستان سعودی از تاریخ ۲۰ اکتبر زمان اعلام قتل خاشقجی در کنسولگری استانبول پس از چند روز انکار این موضوع، اکنون در یک بحران بزرگ بین‌المللی گرفتار شده است. 

ریاض قبل از اقرار به قتل خاشقجی و تکه تکه شدن جسد او بر اثر شکست مذاکرات برای بازگرداندن او به کشورش، روایت‌های متناقضی را در مورد سرنوشت این روزنامه‌نگار منتقد ارائه داد. 

موضوع قتل خاشقجی موجی از خشم جهانی را علیه عربستان برانگیخت و درخواست‌های فراوانی برای تعیین مکان جسد او و محاکمه عاملان آن به ویژه مسئول اصلی این جنایت که انگشت اتهام متوجه بن سلمان است،‌ ارائه شده است.

 دادستان کل سعودی در نیمه ماه جاری میلادی رئیس گروه مذاکره‌کننده با خاشقجی را مسئول اصلی قتل وی معرفی کرده و ۱۱ نفر را در این زمینه متهم کرد.  وی با ارجاع موضوع به دادگاه خواستار اعدام پنج نفر از این متهمان شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز