خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

دستاورد ایران در منطقه، قابل قیاس با عربستان و ترکیه نیست/ تهران پیشتاز نبرد اطلاعاتی غرب آسیا

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۶۱۸

نبرد اطلاعاتی و نظامی که طی سال‌های اخیر علیه ایران طراحی شد، نشان داد که تهران با اختلاف زیادی در صدر جدول کشورهای منطقه است.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح هزینه‌ها و دستاوردهای بازیگران بحران یمن و سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پرونده بحران‌های موجود در سوریه و یمن نه تنها در فاز میدانی بلکه در محور سیاسی بازیگران متعددی را در دل خود جای داده است و بدون تردید هر کدام از این بازیگران هزینه‌هایی را برای پیشبرد اهداف خیر و شر خود متحمل شده‌اند. بر اساس اصول منازعات، کشورها این هزینه‌‎ها را به آن جهت متقبل می‌شوند که در نهایت بتوانند منافع و اهداف مورد نظر خود را کسب و تایید کنند. در این بین برای تشریح هزینه و فایده‌های بازیگران در دو پرونده مذکور باید به دو نظریه موجود در عرصه تحولات هر دو کشور اشاره کنیم که شامل: ۱- نظریه مقاومت و ۲- نظریه سازش می‌شود.

وی ادامه داد: با نگاهی به زمین بازی سوریه و تحولات میدانی و سیاسی این کشور به صورت دقیق می‌بینیم که کشورهایی مانند عربستان، قطر، امارات، ترکیه و ایران به عنوان بازیگران منطقه‌ای این پرونده به ایفاء نقش پرداختند که ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان به علاوه ارتش سوریه در یک سو قرار داشتند. البته بازیگران دیگری همانند آمریکا و در مقاطعی کشورهای اروپایی هم در این بین اقدام به ایفاء نقش کردند اما هزینه اصلی در این پرونده بر دوش عربستان، ترکیه، ایران و روسیه بود. ریاض و آنکارا در هفت سال جنگ سوریه تا به امروز هزینه‌های زیادی را متقبل شدند اما باید توجه داشت که سعودی در وضعیت کنونی با صرف این هزینه‌ها با مشکل اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. از حیث سیاسی هم آبروی عربستان پس از پرونده خاشقجی در بدترین وضعیت قرار دارد. این هزینه‌ها تا جایی بالا رفته که شرکت نفتی آرامکو با چالش‌های جدی در بحث تامین نفت مواجه است.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در وضعیت کنونی دولت عربستان سعودی با افزایش مالیات، شهروندانش را با بحران و چالش اقتصادی روبه‌رو کرده و استان‌های شرقی (استان‌های شیعه‌نشین)  این کشور با توجه به بحران مالی، از ردیف بودجه سعودی‌ها خارج شده است. مجموع این متغیرها نشان می‌دهد که هزینه‌های عربستان در دو پرونده یمن و سوریه به حدی بالا رفته است که بحران به صورت دقیق در خاک این کشور حس می‌شود. در این میان نباید از هزینه‌هایی که ترکیه متقبل شد، چشم‌پوشی کرد. آنکارا طی این سال‌ها پیرو نظریه سازش بود و هر روز به سوی یک کشور دست دراز کرده است. این وضعیت در حالی اتفاق افتاده که بازداشتی‌های پس از کودتا همچنان در شرایط نامعلوم به سر می‌برند و شرایط نیمه پلیسی حاکم بر جامعه ترکیه باعث شده تا شاهد فرار سرمایه‌گذاری در این کشور باشیم.

وی افزود: در راستای این وضعیت، مخالفان دولت فعلی ترکیه و جریان‌های رادیکال سیاسی مجدداً خیزش کرده‌اند و عملکرد ارتش ترکیه علیه کردهای سوریه باعث شده تا کردهای مقیم ترکیه خشمگین شوند که نهایتاً ناامنی را به مردم هدیه داده است. این مشکلات اقتصادی باعث شده تا ترکیه که عضو موثر ناتو و هم‌پیمان آمریکا به حساب می‌آید، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را نادیده بگیرد اما قیمت لیر ترک همچنان سیال است. لذا ترکیه هم به جهت هزینه‌های بیش از حدی که در سوریه داشته است نه تنها در عرصه اقتصادی و اجتماعی بلکه در محور امنیت و سیاست داخلی هم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. امارات یکی دیگر از کشورهایی است که در سوریه و یمن همسو با عربستان اقدام به شیطنت موذیانه کرده است. طبیعی است که انصارالله مواضع آنها را هدف قرار می‌دهد اما در مورد پرونده سوریه متوجه شدند که نمی‌توانند میوه‌ای از این درخت بچینند و آرام آرام به حاشیه رفتند و تنها در پشت پرده و محور سیاسی مشغول فعالیت هستند.

صدرالحسینی با اشاره به نقش و جایگاه ایران در دو پرونده مذکور گفت: بحران سوریه و یمن به دنیا نشان داد که جایگاه ایران در گفتمان منطقه‌ای و بین‌المللی همانند گذشته نیست. به یاد داریم زمانی که سفرای تمامی کشورها از سوریه خارج می‌شدند روزی حتی فکر نمی‌کرند که بتوانند به ساختمان سفارتخانه خود بازگردند و امروز وضعیت سوریه گویای عملکرد مثبت نظریه مقاومت در این کشور است. همین گفتمان وضعیت نظامی در سوریه و یمن و همچنین وضعیت سیاسی – امنیتی در لبنان را به صورتی رقم زد که دنیا متوجه شد کدام کشورها به دنبال صلح بوده و کدام دولت‌ها به دنبال تجزیه منطقه هستند. چراکه لبنان حدود ۳۰ ماه فاقد ریاست جمهوری بود اما با ابتکار عمل حزب‌الله در بیروت این بحران ختم به خیر شد. در زمین سوریه هم نظریه مقاومت و عملکرد ایران به دنیا اثبات کرد که این تئوری به دنبال تنش نیست بلکه صلح و ثبات را به ارمغان خواهد آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درست است که ایران در سوریه و برخی دیگر از پرونده‌های هزینه‌هایی را متقبل شد اما به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم که امنیت ما با سایر کشورهای همسایه و منطقه در یک سطح قرار دارد. ایران امروز دارای ارتش خودکفا است و به بیش از ۴۰ کشور تولیدات نظامی خود را صادر می‌کنیم. به علاوه اینکه ما در این مدت در یک نبرد اطلاعاتی طاقت‌فرسا با سرویس‌های اطلاعاتی دنیا قرار داشته‌ایم که این مساله زبان‌زد خاص و عام در نظام بین‌الملل است. در مقابل شاهد ان هستیم که مانورهای مختلف با محوریت آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن برای تهدید ایران برگزار می‌شود اما این سناریوها، نمایشی بیش نیست. بنابراین اگر بخواهیم میزان هزینه و دستاوردهای ایران با کشورهایی مانند امارات، عربستان، ترکیه و حتی قطر را در پرونده‌هایی مانند سوریه، عراق و یمن مقایسه کنیم به صورت واضح می‌بینیم که تهران در عرصه نظامی و امنیتی در صدر جدول قرار دارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز