خبرگزاری کار ایران

درخواست آنکارا از واشنگتن برای تحویل ۸۴ نفر از عاملان کودتای ۲۰۱۶

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۴۶۴

وزیر امور خارجه ترکیه طی دیدار از واشنگتن، ‌فهرستی متشکل از اسامی ۸۴ نفر را تسلیم مقام‌های آمریکایی کرد و از آنها خواست این افراد را به اتهام انتساب به جنبش «فتح الله گولن» و شرکت در کودتای نظامی شکست خورده در تابستان ۲۰۱۶ تحویل آنکارا دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از عربی پست، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه طی دیدار از واشنگتن،‌ فهرستی متشکل از اسامی ۸۴ نفر را به مقام‌های آمریکایی ارائه داد و از آنها خواست این افراد را به اتهام انتساب به جنبش «فتح‌الله گولن» و شرکت در کودتای نظامی شکست‌خورده در تابستان ۲۰۱۶ تحویل آنکارا دهد.  

چاووش اوغلو در دیدار با «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور گفت که واشگتن تاکنون هیچ تضمینی برای پاسخ به درخواست‌های مکرر آنکارا برای تحویل گولن دریافت نکرده است.

وزیر خارجه ترکیه در این دیدار تصریح کرد که ما هیچ تضمینی دریافت نکردیم اما این فهرست اسامی را که متشکل از ۸۴ نفر از جمله گولن است، تسلیم آمریکا کرده و خواهان تحویل این اشخاص هستیم.

چاووش اوغلو با اشاره به وجود نشانه‌های مثبت در این زمینه گفت:‌ «بسیار خوب است که می‌بینیم دفتر تحقیقات فدرال آمریکا تحقیقات مستمری را درباره فعالیت‌های این جنبش در آمریکا آغاز کرده است».

وی افزود: «آمریکا عملکرد سیاه این شبکه مجرم را مشاهده کرده است». اوغلو جنبش گولن را به پول‌شوئی، فرار مالیاتی، جعل ویزا و دیگر فعالیت‌های غیر قانونی متهم کرد».

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: «ما از آمریکا می‌خواهیم به سرعت تحقیق گسترده‌ای در این زمینه انجام داده تا از ماهیت شبکه‌ای که میزبان آن است و در این کشور فعالیت می‌کند، آگاه شوند». 

پمپئو نیز در این‌باره گفت: «من از این رویکرد مثبت در روابط واشنگتن- آنکارا پس از اقدام ترکیه در آزادسازی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی استقبال می‌کنم».

وی بار دیگر بر انتقاد آمریکا از «رفتار ناخوشایند آنکارا در بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی و کارمندان محلی در هیات‌های دیپلماتیک آمریکا در ترکیه» از جمله «سرکان گالچ» فضانورد ناسا تأکید کرد.   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز