خبرگزاری کار ایران

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی:

ایران دشمن مشترک اسرائیل و اعراب است/ خروج آمریکا از برجام مهمترین تحول برای اسرائیل بود

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۰۲۹

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی باتأکید بر اینکه اسرائیل و عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ‌منافع مشترک و دشمن مشترکی به نام ایران دارند، از اعلام آمادگی این رژیم برای صلح با کشورهای عربی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از المیادین،‌ «یوآف گالانت» وزیر مسکن رژیم صهیونیستی و فرمانده سابق منطقه جنوبی گفت: «اسرائیل آماده برقرای صلح با تمام کشورهای عربی است». 

گالانت در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «جروزالم پست» گفت: «تمام تعاملات ما با کشورهای عربی پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و به انتخاب این کشورها علنی نمی‌شود».

وی تأکید کرد: «اسرائیل آماده صلح با تمام کشورهای عربی است». 

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «اگر شما به تصویر نگاه کنید، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج (فارس) هیچ دلیلی برای دشمنی با اسرائیل ندارند.... ما منافع مشترک و دشمن مشترکی به نام ایران داریم که ریاض و هستی آن را از نزدیک تهدید می‌کند. اکنون دلیلی بازدارنده از انجام عملیات تحقق صلح در منطقه وجود ندارد».

وی افزود که اسرائیل همواره دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کند چنان‌که پس از جنگ «روز غفران» با مصر عمل کرد.  

 در حالی که اسرائیل هیچ روابط رسمی با کشورهای عربی به استثنای مصر و اردن ندارد، روابط با عربستان سعودی به دلیل نگرانی‌های مشترک از قدرت روزافزون ایران در خاورمیانه در سال‌های اخیر گسترش یافته است.

گالانت که در ۲۱ ماه جاری در کنفرانس دیپلماسی «جروزالم پست» نیز سخنرانی خواهد کرد،‌ گفت: «تهدید گسترش حضور ایران در منطقه، ‌تهدیدی مشترک برای اسرائیل و تمام کشورهای عربی و نیز غرب است». وی ایرانیان را مهم ترین تهدید و خطر برای اسرائیل و کل جهان غرب به حساب آورد و گفت: «مسافت ایران تا دریای مدیترانه حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر است آنها هیچ فرصتی برای حضور در این مکان ندارند».

گالانت در ادعایی گزاف گفت:‌ «ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای است. تهران خارج از مرزهای خود بر سه کشور منطقه یعنی عراق از طریق نیروهای نظامی این کشور،‌ لبنان از طریق حزب‌الله و یمن توسط انصارالله تسلط داشته و پیوسته برای عمق نفوذ در سوریه تلاش می‌کند که این خود تهدیدی جدی و یکسان برای اردن و اسرائیل به شمار می‌آید».

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی در ادامه موضع‌گیری‌های بی‌اساس خود گفت: «اسرائیل نمی‌تواند به دمشق اجازه دهد تا با دستیابی به سلاح‌های پیشرفته از ایران به لبنان راه پیدا کند. می‌توانیم ایران را از سوریه اخراج کنیم اما به ادامه ائتلاف با کسانی که ما را در این زمینه یاری می‌کنند، نیاز داریم. هیچ کشوری خواهان حضور ایران در سوریه نیست». 

در حالی که گالانت عربستان سعودی و کشورهای خلیج‌فارس را به عنوان بخشی از این ائتلاف ذکر نکرد، «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در اکتبر گذشته و در حاشیه کنفرانس رهبران نظامی در واشنگتن در مورد مبارزه با گروه‌های تروریستی افراطی با تعدادی از همتایان خود در برخی از کشورهای عربی از جمله «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد ارتش سعودی  دیدار و درباره پاره‌ای از مسائل مهم منطقه از جمله ایران گفت‌وگو کردند. 

گالانت گفت: «روابط ایران و عربستان در بدترین حالت خود در سال‌های اخیر بوده و هر یک دیگری را به ایجاد ناامنی در منطقه متهم می‌کند».

وی افزود که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل در گذشته غوغای فراوانی به پا کرد.

به نظر می‌رسد که دیدار مذکور بین آیزنکوت و الرویلی نخستین دیداری است که در رسانه‌ها متشر می‌شود. دو افسر مذکور برای دومین سال پیاپی در این کنفرانس حاضر می‌شوند و در مورد ایران با یکدیگر صحبت می‌کنند. 

در نوامبر گذشته و به دنبال نخستین مشارکت آیزنکوت در این کنفرانس،‌ وی مصاحبه‌ای بی سابقه با روزنامه «ایلاف» عربستان در لندن برگزار کرد و از تبادل اطلاعاتی ریاض و اسرائیل در مورد ایران خبر داد. وی در مصاحبه با این روزنامه تأکید کرد که شنیده‌ها از ریاض در مورد گسترش حضور ایران در منطقه با نگرانی‌های اسرائیل کاملا مطابقت دارد. 

این وزیر اسرائیلی به ایجاد یک ائتلاف بین المللی جدید در خاورمیانه دعوت کرد. آیزنکوت با تأکید بر نیاز مبرم به یک طرح استراتژیک جامع و گسترده برای توقف آنچه «تهدید ایران» نامید، افزود: «این همان چیزی است که باید در منطقه از آن جلوگیری شود. در مورد این موضوع با عربستان سعودی توافق کامل داریم».

گالانت در ادامه مدعی شد: «حزب‌الله همان ارتش رو به جلوی ایران است و به تبع، مهم است که تحریم‌های آمریکا آغاز شود». وی از ترامپ و دولتش به خاطر خروج از توافق هسته‌ای تشکر کرد. 

وزیر مسکن اسرائیل گفت: «مخالفت با این توافق هسته‌ای مهمترین تحول برای اسرائیل بود، ما امیدواریم که فشارها ادامه یابد». 

وی در پایان با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت: «ایران می‌خواهد اسرائیل در سه جبهه غزه و لبنان و سوریه سرگرم باشد تا همزمان زرادخانه هسته‌ای خود را بنیان کند، این جنگی منصفانه نیست». 

گالانت افزود:‌ «حزب الله ۱۰ برابر از حماس قوی‌تر است، این همان نکته‌ای است که باید از پیامدهای آن آگاه باشیم. هر رویدادی با حزب‌الله جنگ خواهد بود. نسبت به این‌که تصور کنیم حزب‌الله ضعیف‌تر از حماس است،‌ هشدار می‌دهم. حزب‌الله دشمنی اضطراری‌تر است، ‌آنها مزاحم هستند، اما اگر اسرائیل تصمیم بگیرد، ‌می‌توانیم هر چه می‌خواهیم در غزه انجام دهیم».   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز