خبرگزاری کار ایران

/تکرار/ صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

رابطه حبس شیخ علی سلمان با انتخابات پارلمانی بحرین/ سناریوی سیاسی عربستان و اسرائیل در حاشیه خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۲۱۷

سرکوب شیعیان در بحرین دقیقاً به دلیل نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی این کشور است و از سوی دیگر جنگ روانی برای به حاشیه بردن بحران در عربستان قلمداد می‌شود.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل صدور حکم حبس ابد برای شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت الوفاق بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اصلی صدور حکم حبس ابد برای شیخ علی سلمان، در پیش بودن انتخابات پارلمانی این کشور است؛ باید توجه داشته باشیم که شیخ سلمان نماینده طیف عظیمی از شیعیان بحرین است و برای آن‌که بتوانند مشروعیت انتخابات و جو عمومی را مدیریت کنند پیشاپیش او را به زندان انداختند تا مانع هرگونه مخالفت قانونی یا به چالش کشیدن انتخابات مذکور شوند. این در حالی است که مجموعه شیعیان بحرین انتخابات پارلمانی این کشور را تحریم کردند و این موضوع رژیم آل‌خلیفه را به شدت عصبانی کرده است.

وی ادامه داد: رژیم حاکم بر منامه دقیقاً می‌داند که انتخابات آتی در این کشور حکم نمایش دموکراسی را دارد و از این منظر در صدد است تا این رویداد سیاسی را به هر ترتیب که شده با مشروعیت کامل و بدون وجود مخالفان خود برگزار کند. در این راستا آل‌خلیفه از یک سال و نیم گذشته تا به امروز مهاجران مختلفی را در کشور خود اسکان داده و با اعطاء تابعیت‌های گوناگون به آنها دنبال آن است تا بتواند درصد آراء را به نفع مشروعیت خود افزایش دهد. لذا جایگاه شیخ علی سلمان برای حاکمیت بحرین بسیار اهمیت دارد و برای آنکه بتوانند جو حاکم را آرام نگه دارد وی را به حبس ابد محکوم کردند و این دقیقاً سیاست‌هایی است که پادشاه بحرین از عربستان سعودی به ارث برده است.

این پژوهشگر مسائل جهان عرب با بیان اینکه بخشی از این سناریوها در راستای تلاش برای انحراف افکار عمومی منطقه و جهان طرح و اجراء شده است، گفت: مسائلی که امروزه در عربستان اتفاق افتاده و اختلاف‌هایی که در خاندان سلطنتی این کشور وجود دارد و همچنین پرونده قتل‌های خارج از مرزهای ریاض باعث شده تا نظام بین‌الملل نگاه خود را بر سعودی‌ها معطوف کنند و از این جهت است که شاهد وقایعی مانند سفر نتانیاهو به عمان یا حکم حبس شیخ علی سلمان هستیم. به گونه‌ای که افشاء روابط پنهان اسرائیل با اعراب به سرعت کانون تمرکز رسانه‌ای قرار گرفت و در اینجا بود که قتل خاشقجی و درگیری‌های داخل عربستان به حاشیه رفت. لذا اتفاق‌هایی که در حاشیه خلیج فارس در حال رخ دادن است به نوعی بسیج امکانات عربستان به شمار می‌رود.

وی افزود: در این راستا اخباری مبنی بر احتمال سفر نخست‌وزیر اسرائیل به بحرین منتشر شده است که از منظر ماهوی موضوع جدیدی نیست اما آنچه که چنین موضوعی را مهم جلوه می‌دهد، شرایطی است که اسرائیل و آمریکا به دنبال عملیاتی کردن آن هستند و سعی دارند این اقدام‌ها هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. به عنوان مثال اسرائیل به دلیل مشکلات داخلی (اعم از افزایش مخالفان حزب لیکود و فساد اقتصادی خانواده نتانیاهو) به دنبال آن است تا محورهای خارجی را برجسته کند و نهایتاً تمرکز اذهان عمومی را از داخل به بیرون تل‌آویو هدایت کند. ایالات متحده و شخص ترامپ هم بارها خواهان علنی و عادی‌سازی روابط اسرائیل و اعراب بودند تا کاخ‌سفید از این راه بتواند اقدام‌های خود در جهت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی را به عنوان یک کارنامه مفید به رخ کنگره و حاکمیت سیاسی آمریکا بکشد. چراکه ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ حمایت از اسرائیل را شعار و راهبرد خود اعلام کرده بود.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: تحول‌هایی که در منطقه و حاشیه خلیج فارس در حال اتفاق افتادن است دقیقاً نشان می‌دهد که عربستان سعی دارد از طریق کشورهای اقماری و هم‌پیمانان خُرد و ریز خود در این جغرافیا خود را از یک انزوای رسانه‌ای بیرون بیاورد و از جهت دیگر فضای منفی سیاسی را تا جایی که می‌تواند از خود دور کند. بدیهی است که بحرین و رفتار شیوخ این کشور از عربستان کپی برداری شده است و همین امر ما را با یک حکومت نظامی و مستبد روبه‌رو می‌کند. از این منظر ممکن است عده‌ای معتقد باشند که حبس شیخ علی سلمان شروع کننده خیزش دیگر در بحرین خواهد بود اما واقعیت این است که  بازداشت  انقلابیون این کشور  به حدی افزایش داشته که نهایتاً شاهد تظاهرات آرام و قرائت بیانیه بودیم. بنابراین فشار بیش از حد بر شیعیان و بازداشت شیخ علی سلمان را باید یک موضع با چند هسته متفاوت بدانیم.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز