خبرگزاری کار ایران

هشدار شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید درباره محبوبیت روزافزون سوسیالیسم در آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۹۷۱

این گزارش ۷۲ صفحه‌ای، با عنوان «هزینه واقعی سوسیالیسم»، در واقع پاسخی است به افزایش اقبال به سیاست‌های جمعی‌گرایانه. در این گزارش غریب، پس از اشاره به «دویستمین سالگرد تولد کارل مارکس» آمده که «سوسیالیست‌های خودخوانده در کنگره و میان رای‌دهندگان محوبیت روزافزونی پیدا کرده‌اند».

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی مجله ژاکوبین، اگر به دنبال اثباتی در این‌باره می‌گردید که افزایش محبوبیت سوسیالیسم در آمریکا تهدیدی جدی برای دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و بنیادگرایی بازار حاکم بر اقتصاد این کشور است، می‌توانید به گزارش مملو از وحشتی نگاه بیندازید که شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید آن را در روزهای گذشته منتشر کرد. 

این گزارش ۷۲ صفحه‌ای، با عنوان «هزینه واقعی سوسیالیسم»، در واقع پاسخی است به افزایش اقبال به سیاست‌های جمعی‌گرایانه. در این گزارش غریب، پس از اشاره به «دویستمین سالگرد تولد کارل مارکس» آمده که «سوسیالیست‌های خودخوانده در کنگره و میان رای‌دهندگان محوبیت روزافزونی پیدا کرده‌اند.»

این گزارش نقد خود از سوسیالیسم را با نقل‌قولی از «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر اسبق بریتانیا، آغاز می‌کند: «دولت‌های سوسیالیستی همواره از جیب مردم خرج می‌کنند». این گزارش همچنین اشاره می‌کند که بهترین شیوه آن است بگذاریم «مردم این انتخاب را داشت باشند که چگونه پول خود را خرج کنند».

نویسندگان این گزارش ۷۲ صفحه‌ای همچنین مدام اصطلاح «رشد» را نشانه‌ای از پیشتازی اقتصاد سرمایه‌داری از مدل سوسیالیستی می‌دانند و هیچ اشاره‌ای هم به این قضیه نمی‌کنند که ۹۵ درصد از درآمدهای به دست آمده پس از رکود بزرگ، در خلال سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳،‌ به جیب یک درصد ثروتمند ریخته شد. 

هشدار شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید درباره محبوبیت روزافزون سوسیالیسم در آمریکا

این گزارش همچنین با اشاره به آماری غریب تلاش می‌کند از مدل «آزادی اقتصادی» دفاع کند و اشاره می‌کند که «هزینه خرید یک وانت برای یک کارگر معمولی در کشورهای اسکاندیناوی بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که یک کارگر آمریکایی باید بپردازد.»

البته نویسندگان هیچ اشاره‌ای به این امر نمی‌کنند که چنین نظام «عادلانه‌ای»، در پی ساختار سودمحورانه‌اش، به‌شکلی سیستماتیک بسیاری را از دسترسی به مسکن و تحصیل و بهداشت، بدون وام گرفتن از بانک‌ها، بازداشته است. 

حمایت ۶۴ درصدی حزب دموکرات و ۱۵ سناتور دموکرات از برنامه «بیمه پزشکی برای همگان» که «برنی سندرز»، سناتور آمریکایی، نه‌تنها رئیس‌جمهوری این کشور را برآشفت و سبب شد به آن حمله کند، بلکه صدای مشاوران اقتصادی کاخ سفید را نیز درآورد. آنها ده‌ها صفحه از گزارش خود را به نقد این ایده اختصاص دادند. با این حال، آن‌گونه که «سارا کلیف»، خبرنگار حوزه سلامت، اشاره می‌کند این گزارش «ندانسته نظام سلامتی فعلی آمریکا را به باد انتقاد می‌کشد». این گزارش نشان می‌دهد که زمان انتظار برای بیمارانی که از برنامه سندرز استفاده کنند در مقایسه با کسانی که از بیمه‌های خصوصی بهره می‌برند، بسیار کمتر است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز