خبرگزاری کار ایران

امانوئل ماکرون:

تحریم‌ها علیه عربستان باید همه‌جانبه و در سطح اروپا باشد/ برلین عوام‌فریبی نکند

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۸۳۵

رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد که اعمال تحریم‌های احتمالی بر ریاض به دنبال قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی داخل کنسولگری کشورش باید در سطح کل اروپا باشد و منحصر به این بخش و آن بخش نشود.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم،‌ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه به دنبال سخنان «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان مبنی بر توقف صادرات اسلحه به عربستان تا زمان روشن شدن ابعاد مجهول جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مقتول سعودی سخنانی را در زمینه اعمال تحریم ­علیه ریاض مطرح کرد. این موضوع موجب بروز اختلافی بین دو متحد اروپائی شد به ویژه این‌که ماکرون در موضوع قتل خاشقجی، برلین را به فریبکاری و عوام‌فریبی متهم کرد.

 رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که ماکرون و مرکل در حاشیه نشست سوریه در استانبول اظهارات صریحی را با یکدیگر رد و بدل کرده و بر این نکته توافق کردند که موضع خود را نسبت به پرونده قتل خاشقجی فقط در صورت هماهنگی در سطح اروپائی اعلام کنند.

ماکرون روز جمعه بر عدم وجود هیچ نوع ارتباطی بین قتل خاشقجی در ابتدای ماه جاری میلادی و معامله تسلیحاتی فرانسه با عربستان تأکید کرده بود.

وی گفت: «چه ارتباطی بین معاملات تسلیحاتی با قتل خاشقجی وجود دارد؟». این رئیس فرانسوی دعوت به توقف صادرات اسلحه به ریاض را نوعی عوام‌فریبی محض توصیف کرد.

اظهارات ماکرون به نوعی انتقاد ضمنی از سخنان مرکل است که گفته بود: «ما خواهان افشای پشت صحنه این جنایت وحشتناک هستیم و تا آن زمان سلاح به عربستان نخواهیم فروخت».

 ماکرون گفت که فروش سلاح به عربستان به عنوان دومین مشتری بزرگ فرانسه پس از هند هیچ ارتباطی با موضوع قتل خاشقجی ندارد و ما نباید مسائل مختلف را به یکدیگر گره بزنیم.

وی افزود: «در حال حاضر باید تحریم‌­هایی علیه ریاض اعمال شود که شامل تمام زمینه­‌ها باشد».

ماکرون در ادامه و با اشاره به این‌که آلمان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو در جهان است، گفت: «ما با توجه به شرایط فعلی باید فروش خودرو به عربستان را متوقف کنیم».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز