خبرگزاری کار ایران

روسیا الیوم بررسی کرد؛

نشت چهارجانبه استانبول و تحرکات سیاسی در حل بحران سوریه

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۴۳۰

سران ترکیه، روسیه، ‌فرانسه و آلمان امروز -شنبه- نشست بی‌سابقه‌ای را در استانبول با موضوع سوریه و با هدف تقویت آتش‌بس در استان ادلب و تحرک برای انتقال سیاسی برگزار خواهند کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه،‌ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه،‌ «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه ساعت ۱۳ به وقت گرینویچ برای رایزنی درباره سوریه گرد هم می‌آیند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی اردوغان روز جمعه در اظهاراتی تصریح کرد: «هدف اصلی این نشست، بررسی هر نوع ساختار جدیدی است که برای حصول یک راهکار سیاسی مطمئن به منظور پایان دادن به این جنگ خونین می‌­توان به آن دست یافت».  

در همین راستا به نظر می­‌رسد یکی از بزرگ‌ترین چالش­‌های پیش رو، تشکیل کمیته قانونی با نظارت سازمان ملل است که احتمالا به عنوان قانون اساسی جدید سوریه در نظر گرفته می­‌شود.

«استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در سوریه که اخیرا مذاکرات بی‌نتیجه­‌ای را در دمشق انجام داده و نسبت به توقف طرح سازمان ملل ابراز تأسف کرده، در این نشست چهار جانبه حضور دارد.

دومین نکته حائز اهمیت،‌ آتش‌بس در استان «ادلب» است که پوتین و اردوغان طی توافق سوچی بر آن تمرکز کردند.

اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری این نشست، به نظر می‌­رسد آتش‌بس شکست خورده است.

کاخ الیزه اعلام کرد که فرانسه امیدوار است آتش‌بس در ادلب ادامه یابد و ورود کاروان‌­های انسانی به این استان تضمین شود.

انتظار نمی­‌رود که بیانیه قابل توجهی از این نشست چهار جانبه صادر شود چرا که کاخ الیزه اعلام کرده سطح انتظارات پایین است. این در حالی است که کاخ کرملین نیز به واقع‌بینی دعوت کرده است. البته این نشست بی‌سابقه با چنین ساختاری فرصت بررسی زمینه تفاهم و همکاری را برای سران چهار کشور مذکور فراهم می­‌کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد: «پیشنهادات و طرح‌­های مختلفی وجود دارد اما در مجموع همه خواهان حصول یک راهکار سیاسی مطمئن برای بحران سوریه هستند».

وی افزود: «ممکن است اختلاف‌نظرهایی در تاکتیک­‌ها و ابزار رسیدن به راهکار سیاسی وجود داشته باشد، بنابراین این نشست با هدف بررسی اختلافات مذکور و نزدیک کردن مواضع به یکدیگر برگزار می­‌شود».

کشورهای مؤثر در جنگ سوریه یعنی ایران و آمریکا در این نشست حضور ندارند اما ماکرون روز پنج‌شنبه طی تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مواضع خود را با وی هماهنگ کرد.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز