خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

سعود القحطانی نقش اول داستان بازداشت سعد الحریری در ریاض

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۸۵۰

رویترز در گزارشی فاش کرد که مشاور معزول شاه سعودی در امور امنیت الکترونیک، نقش اصلی را در موضوع بازداشت نخست‌وزیر لبنان در سال گذشته ایفا کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ با وجود اینکه منابع رسمی سعودی منکر بازداشت «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در سال گذشته بودند و او خود نیز بر صدق این موضوع تأکید داشت، اما منابع آگاه متعددی بیان کردند که الحریری در تاریخ چهارم نوامبر ۲۰۱۷ توسط مقام‌های سعودی بازداشت شد.

رویترز در این‌باره گزارش داد: «الحریری هنگام حضور در عربستان در این تاریخ مورد اهانت لفظی و ضرب و شتم قرار گرفت». 

این خبرگزاری به نقل از هشت منبع دیپلماتیک سعودی و دیگر کشورهای عربی و نیز برخی کشورهای غربی گزارش داد که «سعود القحطانی» مشاور امنیتی وقت دربار، نزدیک‌ترین مقام نزدیک به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، ‌مأمور عملیات بازپرسی از الحریری بود. 

با وجود اینکه عربستان سعودی با دخالت فرانسه به اجبار الحریری را آزاد کرد اما دیگر کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا هیچ تلاشی برای اثرگذاری بر بن سلمان در این زمینه نداشتند که یکی از پیامدهای منفی این موضوع جرأت ولیعهد در اتخاذ سیاست‌های بعدی بود. 

پس از آن‌که سعد الحریری در تاریخ چهارم نوامبر سال گذشته هنگام حضور در عربستان از پست نخست‌وزیری لبنان استعفا داد و در توجیه آن به بهانه‌هایی چون عدم امنیت جانی و دخالت ایران و حزب‌الله در امور داخلی کشورش متوسل شد،‌ روابط بیروت- ریاض دچار بحران جدی شد.

الحریری که تابعیت عربستان سعودی را دارد، فقط با وساطت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه  توانست ریاض را به مقصد پاریس ترک کند و از آنجا به بیروت بازگردد.

«میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان، ‌مقام‌های سعودی را به بازداشت الحریری متهم کرده و به سازمان ملل نسبت به این موضوع هشدار داده است. چنان‌که الحریری نیز خود پس از بازگشت به منصبش به صراحت گفت که ترجیح می‌دهد داستان اقامتش در عربستان ناگفته باقی بماند. او همچنین تأکید کرد که استعفای او با هدف ایجاد شوک مثبت در جریان‌های سیاسی کشورش مطرح شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز