خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سوری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دی میستورا، «شخصیت خاکستری» بحران شام/ غرب به دنبال اغوای نماینده سازمان ملل در سوریه است

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۸۲۹

نماینده فعلی سازمان ملل در سوریه هیچ دستاوردی در حل بحران این کشور نداشته است و هر نماینده جدیدی هم که جانشین او شود در صورتی قادر به ایفای نقش در تحقق راهکار سیاسی خواهد بود که در ایجاد هماهنگی بین آمریکا و کشورهای غربی به عنوان یک طرف داستان و ایران و روسیه در آن سوی ماجرا موفق عمل کند.

«غسان یوسف» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی سوریه در گفت‌وگو با ایلنا در تحلیل رویکردها و دستاوردهای «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سوریه در سازمان ملل که قرار است تا پایان ماه نوامبر از سمت خود کناره‌گیری کند، گفت: «ما معتقدیم که دی‌میستورا در حد و توان این مسئولیت نبود.  او  حدود چهار سال و چهار ماه است که این مسئولیت را به عهده گرفته اما تاکنون و تا امروز که آخرین روزهای مسئولیتش را سپری می‌­کند، موفق عمل نکرده و عملا هیچ دستاوردی را در حل بحران سوریه با خود همراه نداشته است.

غسان در ادامه گفت: به نظر من  او تلاش داشت یک شخصیت خاکستری از خود نشان دهد، گاهی از دولت سوریه جانبداری می­‌کرد و گاهی با مخالفان همراه می­‌شد و گاهی نیز از کشورهای منطقه مثل عربستان سعودی، ترکیه، قطر و نیز آمریکا دستور می‌­گرفت.

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد که دی میستورا در واقع طی مدت ماموریت خود هیچ دستاوردی را محقق نکرده است همان گونه که شاهد بودیم او چند دوره از مذاکرات را در ژنو برگزار کرد اما خروجی آنها موفقیت‌آمیز نبوده و دست خالی بر می‌­گشت.

وی گفت: او در حال حاضر و در پایان راه نیز به سفر دمشق دل خوش کرده و با گزینه تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به امید کسب موفقیتی چشم دوخته است اما به نظر من استقبال گرمی از او نخواهد شد و این سفر در حقیقت سفر خداحافظی او خواهد بود.

غسان یوسف گفت که پیش از این هم دولت سوریه دو سال پیش اعلام کرده بود که دی میستورا گزینه مناسبی نبوده و مطلوب این کشور نیست، چرا که  در واقع او سعی داشت از طریق نمایندگی سازمان ملل برای خود شخصیت‌سازی کند اما باید گفت مسأله سوریه موضوعی نیست که با طرح‌­های شخصی دی میستورا حل شود.  او نماینده سازمان ملل است و در رأس این سازمان ایالات متحده قرار دارد . از یک سو آمریکا و کشورهای بزرگ در شورای امنیت حق وتو دارند و از سوی دیگر هم روسیه اجازه نمی­‌دهد در این شورا تصمیمی به زیان سوریه و حاکمیت و وحدت ارضی آن تصویب شود.  به همین دلیل دی میستورا تلاش می­‌کرد مانع چنین اقدامی شود بنا بر این گاهی از تروریست­‌ها حمایت می­‌کرد همان گونه که در حلب و ادلب و نیز  گاهی هم آنها را حتی راهنمایی می­‌کرد که در واقع از دور مأموریت خود خارج می‌­شد و فقط به دولت سوریه دستور می­‌داد چنین و چنان کن.

این کارشناس مسائل سیاسی سوریه گفت: با توجه به این مباحث به نظر من دی میستورا فرد موفقی نبود چون نتوانست بین مأموریت تمایلات شخصی و خواسته‌­های برخی کشورها هماهنگی ایجاد کند. و در نتیجه در مأموریتش ناکام ماند و شکست خورد.

وی گفت که اگر دی‌میستورا دو سال پیش استعفا داده بود، تحقق راهکار سیاسی برای سوریه آسان‌تر می­‌شد. دی میستورا هیچ دستاوردی در حل بحران سوریه نداشت و نماینده جدیدی هم که جانشین او می­‌شود اگر موفق شود بین آمریکا و کشورهای غربی به عنوان یک طرف داستان و ایران و روسیه در آن سوی ماجرا هماهنگی ایجاد کند، می­‌تواند در تحقق راهکار سیاسی نقشی را ایفا کند. بنا براین تمام امور تا  انتخاب فرد جدید معوق می­‌ماند.

این تحلیگر سیاسی سوریه در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی گزینه‌­های احتمالی این پست چون «حارث سیلادچ»، وزیر خارجه بوسنی و «زیگرید کاگ» رئیس سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی سازمان ملل گفت: قبل از هر چیز باید بر این نکته تأکید شود که قدرت‌های بزرگ، سازمان ملل و کشورهای متحد و هم پیمان سوریه مانند ایران و روسیه در چشم‌انداز موفقیت نماینده جدید تاثیرگذار هستند. اگر این کشورها و سازمان­‌ها همگی بر انتخاب این فرد اجماع‌نظر نداشته باشند، او در مأموریت خود موفق نبوده و بحران سوریه همچنان بدون راه حل ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: اجازه دهید شخص خاصی را ارزیابی نکنیم چرا که بسیار بودند نماینده­‌های سازمان ملل که در ابتدای کار مدعی انجام دقیق مأموریت خود بوده‌­اند اما در ادامه مسیر و با دخالت فاکتورهای فراوانی چون اغوای کشورهای برزگ، تطمیع، تمایلات شخصی و بسیاری دیگر از آفت‌­های بین‌المللی از مسیر اصلی وظیفه خود خارج شدند.

این تحلیلگر سوری در توضیح این مطلب افزود: ما می­‌دانیم که غربی‌­ها با سوریه و متحدانش از جمله ایران دشمنی دارند و بنابراین تحقق خواسته­‌های جامعه بین‌المللی توسط نماینده غربی سازمان ملل در سوریه بسیار سخت است. گزینه‌­های آسیایی و عربی نیز برای تصدی این پست ممکن است توسط قدرت­‌های بزرگ اغوا شوند و با وعده­‌های مالی وظیفه خود را از یاد برند. بنا بر این باید حرف و حدیث‌ها را کنار گذاشته و منتظر عملکرد حقیقی نماینده جدید باشیم.

گفت وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز