خبرگزاری کار ایران

گاردین نوشت؛

دشمنی با ایران، پشت پرده چرخش ترامپ در قبال پرونده قتل خاشقچی

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۰۵۶

نحوه برخورد ترامپ با عربستان در رابطه با پرونده خاشقجی نشان می‌دهد وی به کمک ریاض برای مقابله با تهران نیاز دارد.

به گزارش ایلنا، گاردین امروز-پنجشنبه- در گزارشی دلایل طرفداری «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا از بی‌گناهی مقام‌های عربستانی در رابطه با پرونده مفقود شدن «جمال خاشقجی» را بررسی کرد.

گاردین نوشت: اینکه فکر کنیم ترامپ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه خود را به عربستان اعزام کرد تا مساله مفقود شدن خبرنگار سعودی را حل کند، دلگرم‌کننده است. اینکه باور کنیم ترامپ برای یک خبرنگار خارجی که خیلی دور از مرز‌های آمریکا مفقود شده، تا این حد ارزش قائل شده، خیلی خوب خواهد بود، اما ترامپ کسی است که به تازگی خبرنگاران مستقل را به «دشمن دولت» تشبیه کرد؛ مساله‌ای که سردبیر نیویورک تایمز در ماه اوت هشدار داد می‌تواند به افزایش بی‌احترامی به خبرنگاران منجر شود.

نویسنده این گزارش با طرح این سوال که آیا محمد بن‌سلمان ، ولیعهد عربستان از سخنان ترامپ همین را برداشت کرده؟ نوشت: در هر حال، بشردوستی یکی از خصوصیت‌های ترامپ نیست. انگیزه حقیقی او برای وارد شدن به پرونده مفقود شدن خاشقجی، کاملا روشن است. مواضع ترامپ در قبال عربستان در پرونده خاشقجی نرم‌تر شده است. وی از تهدید به «مجازات سنگین» علیه عربستان-در صورت اثبات نقش رژیم سعودی در مفقود شدن خاشقجی-به «گمانه‌زنی درباره قاتلان خودسر»  و تاکید بر اینکه مقام‌های عربستانی بی‌گناهند، تغییر رویه داده است.

در ادامه این گزارش آمده است: درست است که اهمیت روابط با عربستان برای آمریکا، وابسته بودن مشاغل تعدادی از مردم این کشور به قرارداد‌های تسلیحاتی با ریاض و واریز شدن ۱۰۰ میلیون دلار به حساب آمریکا در روزی که پمپئو به عربستان سفر کرد- گفته می‌شود کمک‌های سعودی به برقراری ثبات در سوریه ۱۰۰ میلیون دلار بوده که از ماه اوت قرار بوده پرداخت شود و ناگهان روز سه‌شنبه پرداخت شد- به احتمال زیاد روی تصمیم ترامپ اثر گذاشته است اما هیچکدام از این‌ها، دلایل طرفداری ترامپ از حکومت عربستان و بخصوص بن‌سلمان را توجیه نمی‌کند.

گاردین تاکید کرد: پاسخ این سوال می‌تواند «ایران» باشد. ترامپ متوجه شد که استراتژی بلندمدتش برای مقابله با ایران، نمی‌تواند بدون حمایت رژیم سعودی به سرانجام برسد. نقشه ترامپ که بسیاری از تحلیل‌گران آمریکایی و بین‌المللی بر این باورند که تغییر حکومت در ایران است، به جایگزین شدن نفت خام عربستان به جای نفت ایران بستگی دارد. در صورتی که این امر محقق نشود، نتیجه تحریم‌های آمریکا می‌تواند به قیمت نفت و انرژی در جهان شوکی جدی وارد کند. به همین دلایل بوده که ترامپ از اعمال تحریم‌ علیه عربستان، مانند لغو توافق‌های تسلیحاتی، خودداری کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ایران، دلیل عدم اعمال تحریم‌های آمریکا علیه اشخاصی است که احتمالا در مفقود شدن خاشقجی نقش داشتند. کمتر کسی فکر می‌کند عملیاتی با این درجه از ریسک بالا، آن هم در استانبول، بدون در جریان بودن مقام‌های ارشد سعودی بخصوص بن سلمان اجرا شود. اما تحریم کردن وی، تمامی استراتژی ترامپ علیه ایران را در معرض فروپاشی قرار خواهد داد.

نویسنده در پایان با بیان اینکه ترامپ در راستای محقق شدن استراتژی‌هایش در رابطه با ایران، علاوه بر تولیدات نفت عربستان، به همکاری نظامی و سیاسی ریاض نیاز دارد، نوشت: همه این‌ها برای این است که در صورتی که سپاه پاسداران اقدامی انجام داد، از کمک عربستان برای خنثی کردن آن استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز