خبرگزاری کار ایران

پس‌لرزه‌های پرونده خاشقجی؛

نفت، قربانی ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۶۹۹

تحلیل‌گران باور دارند که بازارهای جهانی نفت می‌توانند از قضیه ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه تاثیر بپذیرند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، در حین آن‌که مقام‌های عربستان تلاش دارند تا در برابر فشارهای جهانی در زمینه دست داشتن ریاض در ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی مقاومت کند، تحلیل‌گران درباره پیامدهای آن برای بازار جهانی نفت هشدار می‌دهند. 

در پی ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی، در استانبول روابط میان پادشاهی عربستان و برخی بخش‌های جامعه جهانی به‌سرعت رو به تیرگی گذاشته است. 

ترکیه باور دارد که این روزنامه‌نگار پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است؛ اتهامی که ریاض آن را رد می‌کند. 

در پی این رویداد، بازارهای سهام در عربستان روز گذشته -یکشنبه- سقوط کرد و تحلیل‌گران باور دارند که بازارهای جهانی نفت نیز می‌توانند از این قضیه تاثیر بپذیرند. 

«رابرت کارنل» رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی آی‌ان‌جی، گفت که این حادثه «منبعی جدید برای خطر در بازارها» است. 

وی در یادداشتی نوشت: «چنانچه عربستان بخواهد با اقدام‌های جامعه جهانی مقابله‌به‌مثل کند، این اقدام شامل کاهش تولید نفت و افزایش قیمت‌ها خواهد بود. این امر کمک چندانی به بازار نخواهد کرد.»

این در حالی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز یک و ۲۹ صدم درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای ۸۱ دلار و ۴۷ سنت رسید. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با افزایش یک و ۱۴ صدم درصدی نیز ۷۲ دلار و ۱۵ سنت معامله شد. 

ریاض پیشتر هشدار داده بود که با هرگونه تهدید علیه این کشور مقابله خواهد کرد. 

«مایکل هایس» رئیس بخش اقتصاد شرکت «آلیانز» امروز گفت که نفت بی‌تردید یکی از ابزرهایی خواهد بود که برای مقابله‌به‌مثل از آن استفاده خواهد کرد. 

وی گفت: «مقام‌های سعودی بی‌تردید این قضیه را مدنظر قرار خواهند داد. بستگی دارد که تحریم‌های احتمالی، برای مثال از سوی آمریکا، تا چه اندازه قوی باشد. اگر چنین شود آن‌ها قطعا از نفت به‌عنوان یک سلاح استفاده خواهند کرد.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز