خبرگزاری کار ایران

فارین پالیسی بررسی کرد؛

ترامپ چگونه می‌تواند «توافقی بهتر» با ایران امضا کند؟

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۰۲۱

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی به پیامد‌های محتمل تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران پرداخت.

به گزارش ایلنا، پایگاه تحلیلی «فارین پالیسی» امروز-چهارشنبه- در گزارشی به پیامد‌های تحریم‌های آمریکا علیه ایران و رویکرد‌هایی که واشنگتن برای رسیدن به اهدافش باید اتخاذ کند، پرداخت.

این پایگاه آمریکایی نوشت: سخنرانی ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به روحانی، نشان داد که رهبران حکومتی فاسد که مسئول آشوب، کشتار و نابودی در منطقه هستند، می‌توانند هم‌زمان مردانی دوست‌داشتنی باشند.

نویسنده این گزارش در ادامه یادآور شد: کنار هم گذاشتن تمجید‌ها و انتقاد‌ها نوعی تضاد هدفمند است. ترامپ از خروج از برجام خشنود نبوده و به دنبال مذاکره برای توافقی بهتر با ایران است و مانند سیاستی که در قبال کره‌شمالی اتخاذ کرد، می‌خواهد آنچنان فشار‌ها را بر ایران زیاد کند که این کشور به میز مذاکرات بازگردد. این یک استراتژی ساده اما با ریسک است. واضح‌ترین ریسک این است که ایران به جای تسلیم شدن، برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفته و بحران گسترده‌ای ایجاد کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اما ریسک محتمل‌تر و کم‌خطرتری هم وجود دارد. اینکه تهران تجربه‌های عراق و ونزوئلا را تکرار کرده و به جای باج دادن برای خارج شدن از فشار‌های اقتصادی، شرایط را تحمل کرده و برای گذراندن زمان تلاش کند.

این گزارش در ادامه اضافه می‌کند که اگر ایران این مسیر را انتخاب کند، احتمالا روی سه چیز حساب باز کرده است؛ اول اینکه آمریکا در جهان منزوی شود، دوم سیاست‌های ترامپ به قطبی شدن بیشتر این کشور منجر شده و جانشینان دولت کنونی سیاست‌های ترامپ را ادامه ندهند و سوم واشنگتن از تحریم‌های اقتصادی فراتر نرود.

نویسنده این گزارش با تاکید بر اینکه اگر دولت ترامپ می‌خواهد فشار‌ها را بر ایران به اوج برساند، باید انتظارات ایران در این سه جبهه را خنثی کرده و تهران را از دنبال کردن برنامه هسته‌ای منصرف کند، نوشت: انجام این کار به استراتژی چند جانبه‌ای-برنامه‌ای با کمک متحدان آمریکا که از تحریم‌ها فراتر رفته و از تمامی ابزار‌های دیپلماسی، اطلاعاتی و نظامی استفاده کند- نیار دارد که با حمایت افکار داخلی آمریکا نیز همراه باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: اولین گام در اجرای این استراتژی، ترمیم روابط میان آمریکا و متحدانش-به طور خاص فرانسه، آلمان و بریتانیا- خواهد بود که از مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای بودند. باوجود مخالفت آنها با خارج شدن آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های واشنگتن، ایالات متحده و متحدانش در اروپا و سایر نقاط جهان، در مجموع در رابطه با ایران اتفاق‌نظر دارند. هیچکدام نمی‌خواهد دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای را ببینند و تمام آنها درباره برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران و نفوذ این کشور در خاورمیانه نگران هستند.

فارین پالیسی در ادامه تاکید کرده است که باتوجه به این موارد، حصول توافق میان آمریکا و اروپا قابل دستیابی است. دولت ترامپ باید در اجرای تحریم‌ها انعطاف نشان داده و اتحادیه اروپا باید به ایالات متحده در افزایش هزینه‌های فعالیت‌های ایران در سوریه و برنامه موشکی این کشور ملحق شود.

نویسنده این گزارش با اشاره بهاینکه بعضی‌ها منتقد سیاست‌های یکجانبه آمریکا هستند، اما این انتقاد‌ها درست نیست، گفت: قرار گرفتن آمریکا و متحدانش در کنار یکدیگر، مزیتی استراتژیک را از ایران گرفته و از کاهش فشار‌های آمریکا علیه ایران جلوگیری می‌کند. انعطاف در اجرای تحریم‌های علیه ایران همچنین قدرت‌های اروپایی را قادر می‌سازد تا از هرگونه تجدید برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کرده و ایران را متقاعد کنند که به میز مذاکرات بازگردد. اما رویکرد متحد آمریکا-اروپا کافی نخواهد بود. ایران مواجه شده با فشار‌های اقتصادی-همانطور که در عراق دیدیم- ممکن است از گروه‌های تحت حمایت خود برای هدف قرار دادن منافع آمریکا و متحدانش در خاورمیانه استفاده کند.

در این مقاله آمده است: مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه، لازم نیست حتما راه‌حلی نظامی باشد. این نکته هم نباید فراموش شود که اولویت‌های واشنگتن بیش از پیش متوجه خارج از خاورمیانه است. با این وجود کار‌هایی مانند حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه و حمایت از متحدان واشنگتن در منطقه برای محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه می‌تواند به پیشبرد دیپلماسی کمک کند، این دیپلماسی باید با این هدف اجرا شود که از وقوع فاجعه‌ای مانند آنچه در یمن می‌گذرد، جلوگیری شود.

فارین پالیسی هم چنین یادآور شده که دولت ترامپ باید حمایت همه جانبه داخلی را در رابطه با سیاست‌های خود در قبال ایران کسب کند. جمهوری‌خواهان باید درک کنند که مقابله با سیاست‌های ایران، برنامه‌ای بلند‌مدت خواهد بود. دموکرات‌ها نیز باید در کنند که تنها بازگشت به توافق هسته‌ای، در صورتی که آنها کاخ‌سفید را به دست بیاورند، کار ساده‌ای نیست. مخصوصا باتوجه به محدودیت‌های این توافق به پایان خود نزدیک می‌شوند. آنها همچنین باید استراتژی برای چالش‌های غیر هسته‌ای ایران در نظر داشته باشند.

در پایان نویسنده این گزارش اذعان داشته که در حال حاضر دولت ترامپ در رابطه با ایران منزوی به نظر می‌رسد و مدعی شده در واقعیت، نگرانی‌های آمریکا در رابطه با فعالیت‌های ایران، در آمریکا و سایر نقاط جهان مشترک است و متحدان آمریکا از سیاست‌های این کشور در رابطه با مسائلی مانند سوریه و یمن حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز