خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس مانع فعالیت ناتوی عربی/ آمریکا به دنبال سهم‌خواهی نظامی از قطر است

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۸۱۶

واقعیت این است که ناتوی سیاسی و اقتصادی در منطقه به رهبری آمریکا تشکیل شده است اما در محور نظامی همچنان اتفاق نظر میان دول عربی وجود ندارد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل کشورهای عربی در تشریح دلایل مطرح شدن مجدد تشکیل ناتوی عربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ریشه و اصل تشکیل ناتوی عربی به زمان پیروزی و ورود دونالد ترامپ به کاخ‌سفید بر‌می‌گردد؛ او پس از آنکه در انتخابات ۲۰۱۶ توانست با اکثریت آراء به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا سکان هدایت این کشور را به دست بگیرد، جایگاه کشورهای عربی حاضر در حاشیه خلیج فارس را در سیاست خارجی خود مشخص کرد. بنابر استراتژی محافظه‌کاران آمریکا و سابقه فعالیت و نگاه اقتصادی ترامپ به مسائل جهان قرار بر این شد تا رابطه واشنگتن با مرتجعین عرب تقویت شود که البته فقرات این روابط را باید فروش تسلیحات به آنها دانست.

وی ادامه داد: همگان بر این باورند که ناتوی عربی تنها در مباحث امنیتی و نظامی تشکیل خواهد شد اما معتقدم که ترامپ در وهله اول ناتوی سیاسی را علیه کشورهای هدف خصوصاً ایران تشکیل داد و پس از آن بحث تشکیل ناتوی نظامی و امنیتی با درون مایه عربی مطرح شد. به عبارت دیگر ترامپ در ابتدا تمامی کشورهای عربی را در محور سیاسی با خود هماهنگ کرد و پس از آن برای تجاری‌سازی امنیت آنها، مباحث نظامی که در بطن آن فروش تسلیحات سبک، نیمه سنگین و سنگین بود را در دستور کار قرار داد. در این میان هدایت و رهبری ناتوی عربی به عهده عربستان سعودی گذاشته شد و کشورهایی مانند بحرین، امارات، مصر و تا حدودی اردن به عنوان اعضاء آن مورد نظر قرار گرفتند. حتی قرار بود قطر به عنوان عضوی از شورای همکاری خلیج فارس در این ائتلاف نظامی عربی شرکت داشته باشد که این امر محقق نشد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ائتلاف عربی – غربی و عبری از حیث سیاسی و اقتصادی از سالیان قبل تشکیل شده و در وضعیت فعلی هم به کار خود ادامه می‌دهد اما بحث همکاری‌ نظامی آنها در قالب ناتوی عربی همچنان مغفول مانده است. به عبارت دیگر ائتلاف مذکور همچنان وارد فاز و همکاری نظامی نشده است و به نظر نمی‌رسد که به این زودی شاهد تشکیل و فعالیت ناتوی عربی باشیم.

این پژوهشگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اختلاف میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دلیل اصلی عدم تشکیل ناتوی عربی به حساب می‌آید، گفت: ضعف ساختاری موجود در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث شده تا ناتوی عربی تشکیل نشود و باید آن را یک روند شکننده برای کشورهای عضو ائتلاف عربی به حساب بیاوریم. از این منظر و باتوجه به این اختلاف نمی‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد تغییر شطرنج نظامی و امنیتی در منطقه باشیم اما موضوع اصلی این است که ایران همچنان به عنوان محور اصلی فعالیت این ناتو در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه ایالات متحده با تشکیل ناتوی عربی و حمایت از آن اقدام به اعطاء وکالت به اعراب منطقه علیه ایران خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اختلاف‌های محوری که نمی‌گذارد ناتوی عربی تشکیل شود، محاصره و تحریم قطر توسط بحرین، امارات، عربستان و مصر است. دوحه همچنان رفتار کشورهای مذکور را خارج از عرف سیاسی می‌داند و معتقد است که کشورهای حاضر در شورای همکاری خلیج فارس به یکپارچگی این شورا ضربه وارد کرده‌اند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر پیامی علیه قطر در منطقه خلیج فارس مخابره می‌شود از سوی ایالات متحده ساماندهی می‌شود و دلیل آن این است که ایالات متحده بنابر همان راهبردی که پیش‌تر به آن اشاره شد به دنبال سهم‌خواهی اقتصادی از قطر است. به گونه‌ای که در آینده نزدیک قرار بر این است تا قرارداد ۳۰۰ میلیارد دلاری در حوزه تسلیحات میان آمریکا و قطر به امضاء برسد که این نشان می‌دهد آمریکا به دنبال آن است که همچنان میان کشورهای عربی درگیری به وجود نیاید. لذا بحث شروع به کار عملی ناتوی عربی با توجه به مسائل مذکور همچنان دور از ذهن است.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز