خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

بریتانیا از اعطای مصونیت دیپلماتیک به آسانژ خودداری کرده بود

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۳۱۹

اکوادور در سال ۲۰۱۷ به بنیانگذار پایگاه ویکی‌لیکس، مقامی دیپلماتیک در روسیه اعطا کرد اما این سمت را از وی پس گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اکوادور در سال ۲۰۱۷ به «جولیان آسانژ» بنیانگذار پایگاه ویکی‌لیکس، مقامی دیپلماتیک در سفارت روسیه اعطا کرد، اما پس از آن‌که بریتانیا از دادن مصونیت دیپلماتیک به او سر باز زد، این پست را از وی پس گرفت.

این خبر را رویترز با استناد به یک سند در دولت اکوادور منتشر کرد. 

بر اساس این تلاش‌ها، «لنین مورنو» رئیس‌جمهوری اکوادور، با مسکو در ارتباط بوده تا معضل آسانژ را حل و فصل کند که شش سال است در سفارت اکوادور پنهان است. مقام‌های بریتانیا آسانژ را متهم به عدم پرداخت مالیات کرده‌اند. 

مدرکی که رویترز در این رابطه به آن دست پیدا کرد، نامه‌ای است از وزارت خارجه اکوادور خطاب به یک قانون‌گذار که درباره تصمیم دولت این کشور مبنی بر اعطای شهروندی به آسانژ جویا شده بود. 

براساس این نامه، دولت اکوادور «جولیان آسانژ» را به سمتی ویژه منصوب کرد تا وی بتواند در سفارت اکوادور در روسیه به کار مشغول شود. 

بر اساس قانون اساسی اکوادور، رئیس‌جمهوری این کشور می‌تواند هم‌پیمانان سیاسی خود را در مسندهایی دیپلماتیک قرار دهد،‌ حتی اگر آن‌ها به‌طور رسمی دیپلمات نباشند. 

اما در تاریخ ۲۱ دسامبر، بریتانیا در نامه‌ای به سفارت اکوادور اعلام کرد که آسانژ را به‌عنوان یک دیپلمات به رسمیت نمی‌شناسد و وی «به موجب توافق وین نمی‌تواند از مصونیت دیپلماتیک بهره‌مند شود.»

وکلای آسانژ در بریتانیا و ایالات متحده هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز