خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

صدر به راحتی نمی‌تواند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد/ آمریکا به دنبال جناحی است که نفوذ ایران در عراق را کم کند

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۵۹۱

علاوه بر رایزنی گروه‌های مختلف، فرمانده سپاه قدس ایران در عراق حضور دارد و از سوی دیگر، نماینده آمریکا هم در بغداد حاضر شده که بسیاری از طیف‌های سنی، شیعه و کردهای عراق به دیدار نماینده و سفیر آمریکا در بغداد رفته‌اند که نشان از اهمیت موضوع دارد.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح آخرین تحرکات برای تشکیل دولت و فراکسیون اکثریت در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: وضعیت سیاسی در عراق به سمت و سویی رفته است که نگاه همگان به خروجی اولین جلسه پارلمان عراق است؛ روز گذشته دادگاه فدرال عراق سلامت انتخابات اخیر را تایید کرد و پرونده قضایی آن بسته شد و از این منظر همه منتظر جلسه اول پارلمان هستند. در این جلسه بر اساس نص صریح قانون اساسی عراق رئیس مجلس، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق انتخاب خواهند شد و طیف‌های سیاسی این کشور به مذاکره در این خصوص می‌پردازند که این موضوع هم یکی از چالش‌های دیگر در عرصه سیاسی عراق به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی و تحرکات سیاسیون عراق را باید فعالیت در دقیقه ۹۰ بدانیم که مرحله بسیار حساسی است. در این بین علاوه بر رایزنی گروه‌های مختلف، سرلشگر سلیمانی در عراق حضور دارد و از سوی دیگر نماینده آمریکا هم در بغداد حاضر شده که بسیاری از طیف‌های سنی، شیعه و کردهای عراق به دیدار نماینده و سفیر آمریکا در بغداد رفته‌اند. این نشان می‌دهد خروجی وضعیت فعلی در عراق نه تنها در داخل بلکه در خارج از این کشور هم اهمیت دارد. در این راستا دو طیف اعلام کرده‌اند که فراکسیون اکثریت را اعلام خواهند کرد که دولت القانون به رهبری «نوری مالکی» یکی از آنها خواهد بود و در امتداد آن جریان الفتح به رهبری «هادی العامری» دومین جریانی است که به دنبال اعلام اکثریت هستند و هر دو جریان همسو با یکدیگر اقدام می‌کنند.

کردها و شش شخصیت اهل تسنن دیگر مانند خمیس خنجر و اسامه النجیفی دقیقاً همسو با دو جریان مذکور هستند که گفته شده تمامی آنها ۲۰۰ کرسی را با خود همراه کرده‌اند و اگر این موضوع صحت داشته باشد و تنها عدد و ارقام رسانه‌ای نباشد، می‌توان گفت که مالکی و عامری به انضمام رهبران سایر جریان‌های کوچک فراکسیون اکثریت را تشکیل خواهند داد.

این تحلیلگر مسائل عراق با اشاره به به اینکه ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی همچنان موضع مشخصی در این رابطه اتخاذ نکرده است، گفت: جناح مقابل نوری مالکی که در صدد تشکیل فراکسیون اکثریت است، ائتلاف السائرون به رهبری مقتدی صدر و جریان الحکمه به رهبری عمار حکیم است. در این بین بسیاری معتقدند که سفر صدر به بغداد برای تمام کردن اختلافات و بازی‌های سیاسی است اما به نظرم مالکی و متحدانش فراکسیون بزرگ را تشکیل خواهند داد. در این بین جریان النصر به رهبری حیدر العبادی به سه طیف تقسیم شده است؛ دسته اول با العبادی همراه است و دسته دوم به سمت هادی العامری متمایل شده است. دوسته سوم هم توسط خالد العبیدی، وزیر دفاع اسبق عراق به دنبال آن است تا بتواند ریاست پارلمان را به عهده بگیرد. از سوی دیگر کردها هم به دنبال آن هستند تا ببینند کدام طرف اکثریت را خواهد گرفت تا به سوی آنها متمایل شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که حزب کمونیست عراق قرار است از جریان صدر جدا شود و به دنبال خروج از ائتلاف سائرون خواهد بود. این موضوع می‌تواند برای صدر زیان‌های سیاسی در بر داشته باشد و بدون تردید اعلام فراکسیون اکثریت از سوی آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. بدون تردید آنچه پس از تشکیل فراکسیون اکثریت چالش اصلی خواهد بود، انتخاب نفرات برای سه پست ریاست مجلس، نخست‌وزیری و رئیس جمهوری عراق است. این در حالی است که آمریکا از مدتها قبل در حال رصد وقایع عراق بوده و هدفش این است تا جناحی را حمایت کند که بتواند نفوذ ایران در بغداد را کاهش دهد. از این منظر باید دید کدام ائتلاف اکثریت را به دست خواهد گرفت.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز