خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

ملاقات روسای جمهوری ایران و آمریکا قمار بزرگی است/ ترامپ می‌خواهد خود را در مرکز توجه جهان قرار دهد/ تهدید مبنی بر بستن تنگه هرمز هیچ تاثیری در بهبود اوضاع ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۰۱۰

استاد علوم سیاسی و سیاست آمریکا در دانشگاه کورنل گفت: تنها دلیلی که می‌توان برای دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا متصور شد این است که این اقدام دیگر بهانه‌ای به دست واشنگتن برای محکوم کردن ایران نمی‌دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی است که ایران کشوری است متجاوز که علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارد. دیدار مقام‌های عالی‌رتبه ایران و رئیس‌جمهوری آمریکا، این بهانه را از او سلب می‌کند.

پروفسور «ریچارد بنسل» استاد علوم سیاسی و سیاست آمریکا در دانشگاه کورنل این کشور است. او آثار متعددی چون «لویاتان آمریکایی»، «اقتصاد سیاسی صنایع آمریکا» نوشته و کوشیده است رویکردی تطبیقی میان سیاست و اقتصاد ایجاد کند.

هدف ترامپ از تحریم‌ها ایجاد بی‌ثباتی در ایران است

ریچارد بنسل با اشاره به تحریم‌های ماه آگوست بر اقتصاد ایران و تاثیرات و پیامدهای آن به ایلنا گفت: از دید دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، این تحریم‌ها به بی‌ثباتی در ایران می‌انجامد. امید و قصد مقامات آمریکایی از این تحریم‌ها همین است.

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های دوگانه‌ کاخ سفید در قبال ایران و اعلام آمادگی‌های پیاپی ترامپ برای مذاکره با مقام‌های ایران، هم زمان با سیاست اعمال فشار، گفت: راستش رویکرد آمریکا در این زمینه چیزی شبیه ضرب‌المثل معروف «پلیس خوب، پلیس بد» است؛ بر این اساس، ابتدا یک پلیس با متهم به تندی برخورد می‌کند و می‌گوید که اگر اعتراف نکنی فلان بلاها بر سرت می‌آید. وقتی که پلیس اول اتاق بازجویی را ترک می‌کند، پلیس دیگری وارد می‌شود و می‌گوید که اگر با ما همکاری کنی با هم به نتیجه‌ای می‌رسیم و اوضاع آن‌قدرها هم بد نخواهد بود. درواقع این دو در قالب یک تیم کار می‌کنند؛ در دولت آمریکا هم همین منطق صادق است: ترامپ نقش پلیس بد را ایفا می‌کند و دولتش هم نقش پلیس خوب را. یعنی ترامپ حرفی می‌زند و سپس مقام‌های دولتی پشت سرش راه می‌افتند و می‌گویند که البته آقای رئیس‌جمهور منظوری هم نداشتند و این‌ها همه‌اش حرف است و الی آخر.

این نویسنده و استاد دانشگاه با اشاره به اختلاف مقام‌های آمریکا درباره بدون پیش شرط بودن مذاکره با ایران ادامه داد: راستش در آمریکا هم برای ما مشخص نیست که آیا مقام‌ها هیچ ایده‌ای درباره اوضاع فعلی دارند یا نه. اما به نظر من، کارکرد توئیت‌ها و تهدیدهای ترامپ و باقی مقام‌های آمریکا را می‌توان از منظر فوق بررسی کرد.

دیدار با ترامپ قمار بسیار بزرگی است!

استاد علوم سیاسی دانشگاه کورنل در رابطه با رویکردهای احتمالی ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا گفت: ترامپ اخیرا گفته که علاقه دارد با رئیس‌جمهوری ایران بدون شرط دیدار کند و من به این فکر می‌کنم که آیا این قضیه اصلاً کمکی به حل ماجرا می‌کند یا نه. به نظر من، ایران می‌خواهد از این وضعیت و تحریم‌ها خارج شود. اما نمی‌شود چیزی را پیش‌بینی کرد.

بنسل گفت: تا جایی که من می‌دانم، به‌نظر نمی‌رسد «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران، آدمی پرخاشجو باشد. نکته اینجاست که هنگام ملاقات با آدمی چون ترامپ، کسی که کنترل تفسیر این دیدار را دارد شخصِ خود اوست. خب، او پس از دیدار با رئیس‌جمهوری ایران چه خواهد گفت؟ به نظر من این قمار بسیار بزرگی است!

جای مقام‌های ایرانی بودم، حتماً با ترامپ ملاقات می‌کردم

وی ادامه داد: اگر من جای مقام‌های ایرانی بودم، حتماً با ترامپ ملاقات می‌کردم، اما حواسم را خوب جمع می‌کردم که او پس از برگزاری این دیدار چه خواهد گفت. چون خود ملاقات چندان تاثیری بر حرف‌های ترامپ ندارد! پس باید مراقب بود که ترامپ در صورت دیدار احتمالی چه خوانشی از آن خواهد داشت.

بنسل اظهار داشت: با این وجود، گمان نمی‌کنم رد پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا چندان سودی برای کسی داشته باشد. اما در نهایت دیدار با ترامپ مخاطره بزرگی است.

ترامپ نمی‌داند از ایران چه می‌خواهد

استاد علوم سیاسی دانشگاه کورنل گفت: راستش را بخواهید به این‌که آیا این دیدار اصولاً فایده‌ای هم داشته باشد شک دارم. یکی از مشکلات این است که ترامپ از دیدارهایی از این دست تنها در پی بهبود تصویر عمومی خود در آمریکا است. او صرفاً می‌خواهد خود را در مرکز توجه جهان قرار دهد و به این دیدارها بنازد. و این مشکل بسیار بزرگی است، چون ترامپ نمی‌داند که از ایران چه می‌خواهد و این هم به دلیل عدم توجه او به جزئیات مسائل جهانی است.

وی ادامه داد: بنابراین در دیدارهایی از این دست، او حرفی از این جزئیات به زبان نمی‌آورد. بنابراین حتی تصور این‌که او وقعی به این مسائل می‌گذارد غیرممکن است.

نتیجه دیدار ترامپ با مقام‌های ایرانی چیزی جز لفاظی‌های معمول نخواهد بود

استاد علوم سیاسی دانشگاه کورنل گفت: اگر ترامپ با مقام‌های ایران دیدار کند، نتیجه چیزی جز حرف‌های همیشگی و لفاظی‌های معمول نخواهد بود؛‌این‌که دیگر در مورد فلان موضوع تهدیدی وجود ندارد، دیدار خیلی خوبی بود و الی آخر. اما بنا نیست چیز چندانی در این زمینه تغییر کند.

وی گفت: با این وجود، پرسشی که مطرح می‌شود این است که در این صورت اصولاً ملاقات با ترامپ چه فایده‌ای دارد؟ تنها دلیلی که می‌توان برای دیدار با ترامپ متصور شد این است که این اقدام دیگر بهانه‌ای به دست دولت آمریکا برای محکوم کردن ایران نمی‌دهد.

بنسل تصریح کرد: ترامپ مدعی است که ایران کشوری است متجاوز که علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارد. دیدار مقام‌های عالی‌رتبه ایران و رئیس‌جمهوری آمریکا، این بهانه را از او سلب می‌کند. اما بعید می‌دانم به غیر از این تغییری حاصل شود.

بستن تنگه هرمز هیچ تأثیری در بهبود اوضاع ندارد

وی در رابطه با ارتباط احتمالی میان تهدید ایران به بستن تنگه هرمز و تحولات اخیر در باب المندب گفت: اساسا، ترامپ این مسائل را بسیار شخصی می‌کند. او، به دلایل بسیاری، رابطه‌ای خوب با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل دارد. ترامپ مسائل یمن و سوریه و دیگر جاهای دیگر را در رابطه با رابطه شخصی‌اش با نتانیاهو می‌سنجد. تهدید مبنی بر بستن تنگه هرمز هیچ تأثیری در بهبود اوضاع ندارد.

تحریم‌ها بازی خطرناکی است که می‌تواند بسیاری چیزها را به هم بریزد

وی گفت: اقتصاد ایران، تا جایی که من می‌دانم، در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. بنابراین تحریم‌ها وضعیت را از پیش بدتر می‌کند. بنابراین بازی، بازی خطرناکی است که می‌تواند بسیاری چیزها را به هم بریزد و تحریک اوضاع در چنین دورانی اصلاً عاقلانه نیست.   

عربستان پیشرفت ایران را تهدیدی برای خود می‌داند

ریچارد بنسل در پایان با اشاره به طرح پشتیبان کشورهای عربی در این خصوص گفت: خب، خواسته عربستان سعودی تا حدود زیادی مشخص است. ریاض خواستار خروج ایران از یمن و سوریه است. یکی از مشکلات عربستان این است که آنان علاقه‌ای به بهبود اوضاع در ایران ندارند، چراکه با تهران احساس رقابت می‌کنند و پیشرفت در طرف مقابل را تهدیدی برای خود می‌دانند. بنابراین عربستان در پی تاثیر کمتر ایران در منطقه است. آیا آن‌ها از احتمال بهبود روابط تهران و واشنگتن می‌هراسند؟ گمان نمی‌کنم. چراکه این تاثیری در سیاست‌‌های کلان آن‌ها ندارد.

گفت‌وگو: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز