خبرگزاری کار ایران

دیپلمات‌های سعودی:

ملک سلمان درباره صلح خاورمیانه تصمیم می‌گیرد نه ولیعهد!

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۱۹۹

دیپلمات‌های ارشد در عربستان سعودی اعلام کردند ریاض به هم‌پیمانان عرب خود اطمینان‌خاطر داده است با هیچ طرح صلحی برای خاورمیانه، که وضعیت قدس و حق بازگشت آوارگان فلسطینی را تضمین نکند، موافقت نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران اعلام کرده‌اند که تضمین‌های خاصی که «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین داده و نیز دفاع علنی او از مواضع ثابت عربی طی ماه‌های اخیر باعث شده است تصورات مبنی بر تغییر موضع عربستانِ تحت رهبری «محمد بن‌سلمان» ولیعهد جوان تا حدود زیادی دگرگون شود.

همچنین این موضوع تا حدی حرف و حدیث‌ها درباره این مساله که آیا عربستان می‌تواند حمایت عربی را از کمپین جدیدش در پایان دادن به منازعه اسرائیلی‌ها و فلسطینیان جلب کند یا نه، افزایش داده است؛ چرا که عربستان قصد دارد از طریق متحد کردن کشورهای عربی در مقابل ایران صف‌آرایی کند.

یک دیپلمات برجسته عرب در ریاض تصریح کرد، در عربستان این ملک سلمان است که در این‌باره تصمیم می‌گیرد نه ولیعهد. افزون بر این، آمریکا به اشتباه تصور می‌کرد یک کشور می‌تواند بقیه کشورها را برای تسلیم‌شدن تحت فشار قرار دهد ولی در حال حاضر، مساله اعمال فشار نیست؛ هیچ رهبر عربی از مساله قدس یا فلسطینیان چشم‌پوشی نمی‌کند.

این در حالی است که مسئولان فلسطینی در دسامبر گذشته اعلام کرده بودند، محمد بن‌سلمان، محمود عباس را برای پذیرفتن طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» تحت فشار قرار داده است آن هم به رغم نگرانی‌هایی که در زمینه اعطای خودمختاری محدود به فلسطینیان در داخل مناطق پراکنده در کرانه باختری و بدون حق بازگشت آوارگان فلسطینی دو جنگ ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ به وطن‌شان، وجود دارد.

طرح مذکور آمریکا با طرح صلح عربی که عربستان سعودی در سال ۲۰۰۲ آن را پیشنهاد داد، کاملا مغایر است. در طرح پیشنهاد سعودی، کشورهای عربی عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل را در مقابل توافق بر سر تشکیل کشور فلسطین و عقب‌نشینی اسرائیلی‌ها از اراضی اشغال‌شده در جنگ ۱۹۶۷، قبول خواهند کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز