خبرگزاری کار ایران

فرقانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مردم پاکستان از احزاب سنتی فاصله گرفته‌اند/ احتمال ائتلاف مسلم لیگ و حزب مردم علیه عمران خان

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۷۴۰

بازیکن پیشین کریکت پاکستان به نمایندگی از حزب تحریک انصاف توانست مردم را به سمت خود متمایل کند اما احزاب مذهبی و سنتی پاکستان او را عامل بریتانیا و غرب می‌دانند.

«محمدرضا فرقانی» تحلیلگر مسائل پاکستان در تشریح انتخابات پارلمانی پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نظام سیاسی پاکستان برخاسته از نظام پارلمانی و حزبی است و هر جناحی که توسط مردم به آن بیشترین رای داده شود و اکثریت را در پارلمان به دست بیاورد، مامور تشکیل کابینه خواهد شد. در ساختار سیاسی پاکستان دو حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) و حزب مردم محوریت اصلی را به عهده دارند. در تاریخ سیاسی این کشور از هشت دولتی که بر سر کار آمدند، چهار دولت نظامی بوده و بر اساس کودتا قدرت را در دست گرفتند و چهار حزب دیگر بر اساس برگزاری انتخابات روی کار آمدند.

وی ادامه داد: احزاب مسلم لیگ و مردم هر کدام دو دولت را در دست داشتند که آخرین دولت در دست نواز شریف بود. اخیراً به وی به اتهام فساد زندانی شده اما حزب مسلم لیگ همچنان در قدرت است و در میان چهار دولت غیر نظامی، دومین دولتی بوده که توانسته دوره خود را به پایان برساند. این مولفه‌ها به علاوه تحولات منطقه جنوب آسیا اهمیت انتخابات فعلی پاکستان را دو برابر کرده است و باعث شده تا روند برگزاری آن به یک رویداد بین‌المللی تبدیل شود.

از حیث داخلی، احزاب قدرتمند پاکستان در این دوره به چالش کشیده شده‌اند که حضور «عمران خان» به عنوان نامزد حزب تحریک انصاف یکی از دلایل آن به شمار می‌رود. او قهرمان اسبق تیم کریکت پاکستان بوده و گفته شده تا حدی از سوی ارتش پاکستان حمایت می‌شود و به دلیل ناشناخته بودن، توانسته تا حد زیادی نظر مردم را به سمت خود جلب کند و آرایش جدیدی در ساختار سیاسی پاکستان به تصویر بکشد.

این کارشناس مسائل جنوب آسیا با بیان اینکه شهروندان پاکستان تا حد زیادی از احزاب سنتی فاصله گرفته‌اند، گفت: مردم پاکستان شعارهای عمران خان را متفاوت‌تر از سایر نامزدهای دیگر می‌دانند. این در حالی است که طیف‌های گسترده‌ای از مردم پاکستان از حزب مسلم لیگ و حزب مردم فاصله گرفته‌اند و ارتش پاکستان هم این موضوع را به خوبی رصد کرده و بر آن اشراف دارد. اما آنچه که انتخابات پاکستان را در عرصه جهانی و منطقه‌ای برجسته می‌کند، حضور بنیادگراها و جریان‌های تروریستی در خاک این کشور است. از سوی دیگر، عربستان همچنان خواستار آن است تا بتواند پاکستان را در جنگ یمن با خود همراه کند که اسلام‌آباد تا به امروز به آن پاسخ مثبت نداده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموع نظرسنجی‌ها و تحلیل‌های داخلی در خاک پاکستان نشان می‌دهد که عمران خان و حزب تحریک انصاف نسبت به سایر جریان‌ها از اقبال خوبی برخوردار است؛ البته این برآورد در حد یک نظرسنجی است اما جو عمومی به سمت وی متمایل است. باید توجه داشت که برتری تحریک انصاف به معنای پیروزی نهایی نیست و اگر بالاتر از نیمی از کرسی‌های پارلمان را به دست نیاورد باید با حزب دیگر ائتلاف کرده و دولت تشکیل دهد. کاملا مشخص است که مسلم لیگ و حزب مردم علیه تحریک انصاف هستند و احتمال ائتلاف این دو با یکدیگر وجود دارد. لذا احتمال دارد عمران خان در صورت پیروزی با احزاب کوچک‌تر وارد مذاکره شود که این موضوع در پاکستان به آسانی شکل نمی‌گیرد. از جهتی دیگر احزاب مذهبی مانند دیوبندها، بریلوی‌ها و غیره، عمران خان را قبول ندارند و به دلیل اینکه همسر وی بریتانیایی الاصل است او را عامل لندن می‌دانند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز