خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

جمع‌آوری اخبار و مستندسازی در دستور کار کلاه‌سفیدها بود/ به این افراد تابعیت کانادایی و اروپایی اعطا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۱۷۹

کلاه‌سفیدها همان عناصر جدا شده از القاعده بودند که روسیه خروج آنها را در قبال عقب‌نشینی مستشاران ایرانی از مرزهای اسرائیل خواستار شده بود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد خروج کلاه‌سفیدها از سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از سال ۲۰۱۴، یعنی سه سال پس از آغاز بحران سوریه و ناتوانی نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در موازنه قدرت میدانی، قرار بر این شد تا آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه با کمک اردن جریانی تحت عنوان «کلاه‌سفیدها» که در داخل سوریه به آنها دفاع مدنی گفته می‌شود را راه اندازی کنند. بدنه و فقرات اصلی این جریان را عناصر جدا شده از القاعده تشکیل می‌دادند که به عنوان ستون پنجم بریتانیا، آمریکا، عربستان و اسرائیل در خاک سوریه به ایفای نقش مشغول شدند.

وی ادامه داد: تعداد اعضای فعال در جریان کلاه‌سفیدها، چیزی حدود سه هزار نفر بودند که ماموریت اصلی آنها جمع‌آوری اطلاعات میدانی از دولت و مردم سوریه بود. از سوی دیگر آنها بازوی تبلیغاتی دولت‌هایی به حساب می‌آمدند که علیه دمشق در حال فعالیت بودند؛ به گونه‌ای که آنها در اردن و ترکیه و تحت نظر افسران عملیات روانی آمریکا و بریتانیا آموزش‌های مربوط به جنگ روانی و ساخت فیلم‌ها و تهیه گزارش‌های خبری میدانی را فرا گرفتند که شورای امنیت بر اساس اسناد منتشر شده از سوی کلاه‌سفیدها موضع‌های گوناگون و البته جهت‌داری را اتخاذ کرد که بعدها ماهیت کلاه‌سفیدها برای عموم آشکار شد.

کلاه‌سفیدها را باید یک جریان برآمده از تروریست‌های القاعده با ماموریت جمع‌آوری اخبار میدانی و القاء عملیات‌های روانی برنامه‌ریزی شده دانست که این روند جزئی از تحرکات میدانی علیه سوریه به شمار می‌رود. چراکه این جریان در وارونه جلوه دادن سناریوهای حملات شیمیایی بر علیه دمشق نقش محوری را بازی می‌کرد.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با اشاره به گستره فعالیت کلاه‌سفیدها در سوریه گفت: جغرافیای حضور کلاه‌سفیدها در سوریه بسیار وسیع بود و از غوطه شرقی و غربی تا دوما، تدمر، حلب، ادلب، درعا و اطراف قنیطره را در بر می‌گیرد. آنها اکثراً در غالب گروه‌های ۳۰ تا ۵۰ نفره در مناطق مختلف سوریه فعالیت می‌کردند و مستندسازی از اوضاع و احوال جاری در این کشور را در دستور کار خود قرار داده بودند. در حالت فعلی قرار بر این شده که آنها به اردن انتقال داده شوند که روند جابه‌جایی آنها با طرح آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای اروپایی اجراء خواهد شد.

وی در پایان به بیان اینکه انتقال عناصر کلاه‌سفیدها و خانوادهایشان مخاطراتی در بر خواهد داشت، تصریح کرد: قرار بر این است تا عناصر کلاه‌سفیدها و خانواده آنها پس از انتقال به اردن از سوی دولت‌هایی مانند آلمان، بریتانیا، کانادا و چند کشور دیگر میزبانی شودند؛ به عبارتی دیگر قرار است کشورهای مذکور به این افراد تابعیت خود را اعطاء کنند. بر اساس داده‌های موجود کشورهای اسکاندیناوی و اروپای مرکزی به علاوه کانادا مقصد کلاه‌سفیدهای بازگشته از جنگ سوریه خواهند بود که اردن را باید دروازه انتقال آنها و آمریکا و بریتانیا را ناظر بر این پروژه دانست. در این بین باید توجه داشت که یکی از شروط روسیه در مورد عقب‌نشینی متحدان سوریه تا ۱۰۰ کیلومتری مرزهای اسرائیل، بحث خروج کلاه‌سفیدها بوده است و این عناصر به عنوان شهروندان ستاره‌دار و تحت نظارت امنیتی کشورهای مقصد وارد خاک آنها خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز