خبرگزاری کار ایران

سی‌ان‌ان گزارش داد؛

خلع سلاح شبه‌جزیره کره ممکن است یک دهه زمان ببرد

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۱۶۲

تحلیل‌گران و متخصصان گفته‌اند که خلع تسلیحات در شبه‌جزیره کره زمان زیادی خواهد برد، آن هم به خاطر پیچیدگی مذاکرات و نبود اعتماد دوطرفه.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، یک مقام پیشین ایالات متحده گفت که چنانچه توافقی دیپلماتیک مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی صورت بگیرد، اجرای مفاد این توافق می‌تواند ۱۰ سال به طول بینجامد. 

این ارزیابی که یک متخصص در دانشگاه استنفورد آن را منتشر کرد، پس از آن انجام می‌شود که کاخ سفید در تلاش است میزان تعهد کره‌شمالی به خلع سلاح و چگونگی دست یافتن به آن را، پیش از دیدار میان رهبران دو کشور تعیین کند. 

«زیگفرید هکر» دانشمند علوم هسته‌ای که پیش‌تر برای ارزیابی سایت آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی به این کشور سفر کرده بود، نقشه راه خلع سلاح پیونگ‌یانگ را با «روبرت کارلین» تحلیل‌گر کره‌ای که سال‌ها در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و وزارت خارجه این کشور خدمت کرده است و «الیوت سربین» دستیار تحقیقاتی‌اش، ترسیم کرده است. 

این سه نفر، ۲۲ برنامه و فعالیت را مشخص کرده‌اند که مذاکره‌کنندگان ایالات متحده باید در رابطه با آن‌ها با کره‌شمالی گفت‌وگو کنند؛ از جمله زرادخانه هسته‌ای، جنگ‌افرازهای موشکی یا امکانات هسته‌ای این کشور. بنا بر تخمین این متخصصان، توقف یا تعلیق بسیاری از این موارد ممکن است کمتر از یک سال طول بکشد، اما محدود کردن یا اعمال حد و حدود بر آن از شش تا ۱۰ سال زمان خواهد برد. 

پنجشنبه گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی غیرمنتظره برنامه‌اش برای دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور را لغو کرد و دلیل این اقدام را نگرانی درباره عزم پیونگ‌یانگ به از میان بردن تمام و کمال و بازگشت‌ناپذیر تجهیزات هسته‌ای‌اش عنوان کرد.

پس از موجی از فعالیت‌های دیپلماتیک، ترامپ اشاره کرد که ممکن است گفت‌وگوها را از سر بگیرد. مقام‌های آمریکا در حال حاضر در سنگاپور هستند و کره‌جنوبی آماده جان گرفتن دوباره گفت‌وگوها است. 

یکشنبه گروهی از نمایندگان آمریکا به کره‌شمالی سفر کردند و با همتایان خود از جمله «سانگ کیم» فرستاده ایالات متحده در فیلیپین و سفیر پیشین در کره‌جنوبی، «رندال شریور»، معاون وزیر دفاع در امور امنیت آسیا و اقیانوسیه و «آلیسون هوکر» رئیس بخش کره در شورای امنیت ملی کاخ سفید، دیدار و گفت‌وگو کردند.

منبعی آشنا با روابط کره‌شمالی و آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که این گفت‌وگوها ممکن است فردا -چهارشنبه- در منطقه غیرنظامی میان دو کره ادامه پیدا کند.

«چون یونگ-وو»، یک مشاور پیشین امنیت ملی کره جنوبی، گفت: «هدف از این دیدار ایجاد فضایی است تا کره شمالی، پس از برداشته شدن تهدیدهای آمریکا، علاقه‌ای به ادامه و بهبود برنامه‌های هسته‌ای خود نداشته باشد».

برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی - ازجمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، و «سوزان تورنتون» دیپلمات ارشد در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه-  گفته‌اند که دونالد ترامپ در پی دست یافتن به توافقی است که شامل خلع سلاح سریع باشد. 

تحلیل‌گران و متخصصان گفته‌اند که خلع تسلیحات در شبه‌جزیره کره زمان زیادی خواهد برد، آن هم به خاطر پیچیدگی مذاکرات و نبود اعتماد دوطرفه. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز